شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 23.07.2012, 9:30


وزیران امور خارجه اتحادیه عرب از بشار اسد خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر از قدرت کناره‌گیری کند. آنها وعده داده‌اند که در این صورت، امنیت او و خانواده‌اش برای ترک سوریه تامین می‌شود.

وزیران امور خارجه اتحادیه عرب بعد از نشست اضطراری خود در قطر در بیانیه‌ای مشترک از مخالفان دولت سوریه نیز خواسته‌اند تا یک دولت انتقالی تشکیل دهند. وزیران خارجه اتحادیه عرب روز یکشنبه ۲۲ ژوئیه بحران جاری در سوریه را بررسی کردند.

نخست وزیر قطر اعلام کرد کشورهای عربی اعلام آمادگی کردند در صورتیکه بشار اسد رئیس جمهور سوریه به زودی از قدرت کنار برود مکان امنی برای اقامت وی فراهم کنند.

شیخ حمد بن جاسم که در حاشیه اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب در دوحه با خبرنگاران گفتگو می‌کرد با اشاره به گسترش درگیری‌ها در سوریه تاکید کرد کشورهای عربی از مخالفان و ارتش آزاد خواهند خواست حکومت انتقالی تشکیل دهند.

او افزود: کشورهای عربی اعلام کردند ۱۰۰ میلیون دلار از طریق اتحادیه عرب به پناهندگان سوری کمک خواهند کرد.

او از رئیس جمهور سوریه خواست «دست به اقدام شجاعانه بزند و کشور و ملت خویش را نجات بدهد و این کشتارهای سازماندهی شده را متوقف کند». نخست وزیر قطر تاکید کرد «بشار اسد می‌تواند این ویرانی‌ها و کشتارها را با یک اقدام شجاعانه متوقف کند... این فرار نیست».

وی تاکید کرد یکی از کشورهای عربی با طرح ارائه پیشنهاد مکان اقامت برای اسد در مقابل کناره گیری از قدرت مخالفت کرد. حمد بن جاسم نام این کشور را اعلام نکرد. نخست وزیر قطر خواستار ادامه ماموریت کوفی عنان در سوریه بر محور انتقال قدرت در این کشور شد.

اظهارات سفیر روسیه در فرانسه

سفیر روسیه در پاریس روز یکشنبه (۲۲ ژوئیه/ ۱ مرداد) بار دیگر بر دشوار بودن ادامه حکومت بشار اسد تاکید کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، الکساندر اورلوف در مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی "لوباریزیان" گفته است اسد می‌تواند به همان صورت که در یمن رخ داد، به شکلی آبرومندانه و با توافق‌های از پیش مشخص شده از قدرت کناره‌گیری کند.

آلکساندر اورلف روز جمعه نیز در گفتگو با رادیو فرانسه گفته بود، بشار اسد به بی‌چشم‌انداز بودن موقعیتش واقف است و "پذیرفته از قدرت کنار برود." این ادعا ساعتی بعد از سوی وزارت اطلاع‌رسانی سوریه تکذیب شد اما تکرار دوباره آن از سوی نماینده‌ی مهمترین و قدرتمندترین حامی سوریه حکایت از آن دارد که احتمالا مسکو نیز گزینه‌ی انتقال قدرت در دمشق را جدی‌تر از پیش در دستور کار خود قرار داده است.

فرانسه: اسد باید از قدرت کنار برود

وزیر خارجه فرانسه، لوران فابیوس به بشار اسد هشدار می‌دهد از قدرت کنار برود. او می‌گوید اکنون زمان آماده شدن برای انتقال قدرت و دوران پس از اسد فرارسیده است. فابیوس از گروه‌های اپوزیسیون خواسته است برای به دست گرفتن قدرت با هم متحد شوند.

به نوشته‌ی پایگاه خبری العربیه وزیر خارجه فرانسه با اشاره به تماس‌های خود با دبیر کل اتحادیه عرب و وزیر خارجه قطر اعلام کرد که همه ما بر این باوریم که مخالفان سوری باید برای به دست گرفتن قدرت در سوریه، متحد شوند.

نشریه فارن پالسی گزارش می‌دهد گروهی متشکل از ۴۰ نماینده ارشد مهمترین‌ گروه‌های مخالف بشار اسد از شش ماه پیش تحت سرپرستی موسسه صلح آمریکا در آلمان تشکیل جلسه می‌دهند تا در مورد ساماندهی یک دولت انتقالی رایزنی کنند.

بررسی تحريم‌های بیشتر عليه نظام بشار اسد

در همين حال، شبکه خبری الجزيره به نقل از ديپلمات ‌های اروپايی اعلام کرده است که وزرای امور خارجه اتحاديه اروپا در نشست روز دوشنبه خود در بروکسل تحريم‌ها عليه نظام بشار اسد را افزايش خواهند داد. آن‌ها همچنين درباره چگونگی اعمال هرچه بهتر ممنوعيت صادرات سلاح به سوريه گفت‌و‌گو خواهند کرد.

انتظار می‌رود که نام ۲۰ تا ۳۰ شخصيت سوری به علاوه دو تا سه شرکت يا سازمان اين کشور، در ليست تحريم‌های جديد اتحاديه اروپا قرار گيرند. بدين ترتيب اين شانزدهمين بار در طول ۱۶ ماه اخير خواهد بود که اتحاديه اروپا تحريم‌های سوريه را افزايش می‌دهد.

در همین حال، ايالات متحده آمريکا روز يکشنبه اعلام کرد هر کدام از مقام های سوريه که از سلاح های شيميايی استفاده کند «بايد حساب پس بدهد».

نگرانی ها درباره استفاده از سلاح های شيميايی توسط دولت سوريه يا انتقال اين سلاح ها به گروه حزب الله لبنان پس از آن اوج گرفت که گزارش هايی متعددی درباره احتمال استفاده رژيم اسد از اين سلاح ها برای حفظ قدرت خود منتشر شده است.


منابع گزارش: بی بی سی، العربیه،‌ دویچه وله، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024