جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.07.2012, 10:56


ایران امروز: انفجار در ساختمان مرکز امنیتی سوریه تحولات این کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است. تاکنون خبر مرگ وزیر دفاع، شوهرخواهر بشار اسد و یکی از مشاوران او در این انفجارها تایید شده است. گزارش‌های غیررسمی از احتمال افزایش آمار تلفات این انفجار در چند ساعت آینده خبر می‌دهند.

پرتال خبری «اشپیگل‌آنلاین» در گزارش ظهر روز پنجشنبه خود نوشته است که مخالفان اسد از سقوط قریب‌الوقوع او خبر می‌دهند. این گزارش با اشاره به گسترش درگیری‌ها در دمشق، نوشته است، شمار نطامیان فراری از ارتش سوریه رو به فزونی گذاشته است. بنابر گزارش اشپیگل آنلاین بشار اسد احتمالا به شهر لاذقیه در کرانه مدیترانه منتقل شده است.

آخرین گزارش‌های خبرگزاری‌های بین‌المللی تا ظهر روز پنجشنبه حاکی است درگیری‌ها در دمشق تا محدوده محل استقرار مراکز دولتی گسترش پیدا کرده است. منابع خبری مخالفان رژیم اسد می‌گویند تبادل آتش میان مخالفان و نیروهای وابسته به رژیم اسد اکنون به محله «اخلاص» کشیده شده است؛ منطقه‌ای که وزارتخانه‌های دولتی در آنجا مستقر هستند.

«عبیده النحاس» عضو شورای ملی سوریه روز پنج‌شنبه ۱۹ ژوئیه در گفت‌وگو با تلویزیون العربیه اعلام کرد که پس از گسترش درگیری‌ها در دمشق و حادثه انفجار دیروز ، بشار اسد خانواده خود را به غرب سوریه منتقل کرده است.

این در حالی است که برخی از تحلیگران به دلیل عدم ظهور بشار اسد پس از این حادثه که به عنوان فرمانده کل قوای این کشور بشمار می‌رود به گمانه‌زنی‌هایی از جمله زخمی شدن وی در این انفجار پرداختند.

برخی منابع خبری ترک نیز گزارش‌هایی پیرامون زخمی شدن بشار اسد منتشر کرده‌اند. در این گزارش‌ها گفته شده که خود اسد نیز به لاذقیه منتقل شده است. خبر تایید نشده دیگر آن است که اسما اسد، همسر بشار اسد به مسکو انتقال یافته است.

النحاس در گفت‌وگو با العربیه نظامیان و دولت مردان سوریه را به جدا شدن از این رژیم دعوت کرد و اعلام نمود که بشار اسد و مقامات بلند پایه دمشق در لحظات پایانی عمر این رژیم آنها را تنها خواهند گذاشت و فرار خواهند کرد.

وی در این زمینه افزود که اطلاعات دقیقی در دست داریم که نشان می‌دهد بشار اسد خانواده خود را از دمشق به غرب سوریه منتقل کرده است و هواپیماهای دیگری در حال آماده شدن است تا دیگر خانواده‌های مقامات بلند پایه را به جاهای امن منتقل کنند.

از سوی دیگر «العربیه» به نقل از «کمیته‌های هماهنگی انقلاب سوریه» خبر داده که در شهر ادلب ۶۰ نظامی به همراه مهمات سنگین خود از جمله ۷ تانک از نیروهای هوادار بشار اسد جدا شده و به ارتش آزاد پیوستند.

این درحالی است که کمیته انقلاب سوریه امروز پنج شنبه اعلام کرد بمباران مراسم تشییع جنازه در منطقه حضرت زینب در دمشق که توسط نیروهای امنیتی سوریه صورت گرفت ، منجر به کشته شدن 100 نفر گردید.

قطعنامه جدید سوریه در شورای امنیت

هم‌زمان با شدت‌گیری بحران سوریه شورای امنیت سازمان ملل نیز امروز - پنجشنبه ۱۹ ژوئیه - در مورد قطعنامه‌ای علیه رژیم بشار اسد رای گیری می‌کند.

به گزارش بی بی سی، قطعنامه جدید برمبنای «فصل هفتم منشور سازمان ملل» تهیه شده بود و به این ترتیب، اجرای آن برای تمامی کشورهای عضو الزام‌آور است و به شورای امنیت نیز اجازه می‌دهد در صورت لزوم، خواستار مداخله نظامی بین‌المللی جهت حمایت از صلح و امنیت جهانی شود.

روز گذشته وزیر خارجه روسیه با رد قطعنامه قبلی مورد نظر کشورهای غربی، گفت که تصویب قطعنامه‌هایی بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل به منزله حمایت از "شورشیان" مخالف دولت سوریه است و می تواند زمینه ساز مداخله نظامی غرب شود.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن انفجار منجر به کشته شدن دست کم سه تن از مقامات ارشد حکومت سوریه، گفته است که "مردم سوریه تاکنون هم بیش از حد رنج برده‌اند و شورای امنیت باید به مسئولیت خود در قبال سوریه عمل کند."

کشورهای غربی در قطعنامه پیشنهادی خود، با تهدید دولت سوریه به وضع تحریم های بین المللی، از رهبران آن کشور خواسته‌اند براساس طرح پیشنهادی کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب، واحدهای ارتشی را از مناطق شهری خارج کنند و زمینه برگزاری انتخابات آزاد و انتقال قدرت را در این کشور فراهم آورند.

شامگاه گذشته، رئیس جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با همتای روس خود، خواستار حمایت روسیه از این قطعنامه شد اما نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته است که مشخص نیست که آیا روسیه این قطعنامه را تایید یا وتو خواهد کرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024