پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.07.2012, 19:35


پس از کشته شدن شماری از مسئولان بلند پایه امنیتی و نظامی سوریه در انفجار ساختمان سازمان امنیت ملی این کشور در دمشق، تحولات در این کشور و واکنش‌های بین‌المللی سرعت گرفته است. آمریکا، بریتانیا و فرانسه بر ضرورت کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهور، از قدرت برای پایان دادن به خشونت‌ها در سوریه تاکید کرده‌اند.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا گفته است که به نظر می‌رسد خشونت در سوریه در حال خارج شدن از کنترل است. او بر ضرورت کناره‌گیری بشار اسد از قدرت نیز تاکید کرد.

دولت‌های بریتانیا و فرانسه نیز واکنش‌های مشابهی داشته‌اند؛ وزیر امور خارجه فرانسه گفته است که حمله امروز دمشق لزوم اقدام سیاسی فوری برای حل مناقشه سوریه را نشان می‌دهد. وزیر دفاع بریتانیا نیز گفت که وضعیت سوریه وخیم و بیش از پیش غیرقابل پیش‌بینی شده است.

محکومیت «تروریست‌ها»

اما روسیه خواهان تنبیه کسانی شده است که در این حمله نقش داشته‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که تصویب قطعنامه سازمان ملل متحد به معنای حمایت مستقیم از مخالفان مسلح او خواهد بود.

در قطعنامه پیشنهادی جدیدی که به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده، افزون بر تحریم سوریه، بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت نیز تاکید شده است، اما به دنبال حمله امروز، رسانه‌های روسیه گزارش دادند که این انفجار موضع روسیه را برای وتو کردن قطعنامه پیشنهادی علیه سوریه تغییر نمی‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز حمله به مقامات سوریه را "شریرانه" خواند و آن را محکوم کرد. او گفت: "مسکو تروریسم را در هر شکل آن محکوم می‌کند."

وزارت امور خارجه ایران ساعاتی بعد از انفجار در دمشق، با صدور بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است که ایران "هر گونه خشونت و توسل به اقدامات تخریبی را محکوم کرده و بر این باور است که تنها راه عبور از بحران جاری در سوریه، انجام گفت‌وگو به منظور یافتن راه‌های سیاسی برون‌رفت از مشکلات جاری است."

وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است: هر گونه بی‌ثباتی در سوریه می‌تواند تشنج و بحران را در منطقه دامن زده و به گسترش بیشتر خشونت و ناآرامی بیانجامد.

در این بیانیه آمده است: "مداخلات خارجی و ارسال سلاح و مهمات به داخل این کشور و حمایت برخی طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از اقدامات تروریستی که ثبات و امنیت سوریه" را هدف قرار می‌دهد، راه به جایی نخواهد برد و این فعالیت‌ها باید در اسرع وقت متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران هم امروز با ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، تماسی تلفنی داشته و حمله به دبیرخانه شورای امنیت ملی سوریه در دمشق را محکوم کرده است.

تاخیر در بررسی قطعنامه

کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه نیز خواهان به تاخیر افتادن نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت سوریه شده است.

قرار بود اعضای شورای امنیت در نشست امروز خود درباره قطعنامه جدیدی که علیه دولت سوریه تدوین شده است، رأی‌گیری کنند.

بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اندکی بعد از حمله در دمشق و پس از دیدار با هو جیانتائو، رئیس‌جمهور چین در پکن، از شورای امنیت خواست تا در قبال سوریه به طور واحد وارد عمل شوند. او گفت که تمام مقامات ارشد چین قبول دارند که وضعیت در سوریه به شدت جدی است.

تشدید درگیری‌ها در دمشق

همچنین درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و مخافان نظام بشار اسد رئیس جمهور سویه در مناطقی از دمشق شدت گرفته است. تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که نیروهای دولتی ظهر چهارشنبه به شماری از پایگاه‌های مخالفان در دمشق حمله کردند. این حمله ساعاتی پس از آن روی داد که مسئولان دولتی سوریه تاکید کردند عاملان انفجار دمشق را مجازات خواهند کرد.

ستاد فرماندهی نیروهای مسلح سوریه پس از انفجار با صدور بیانیه‌ای هشدار داد که این انفجار، تنها بر روحیه و حزب نیروهای نظامی افزوده و متعهد شده است که این نیرو‌ها کشور را از وجود «گروه‌های تروریستی» پاک خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از شاهدان عینی و منابع مخالفان، از درگیری‌های شدید در برخی محله‌های دمشق میان مخالفان و نیروهای دولتی خبر داده است. بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی سوریه برخی از محله‌های دمشق از جمله المیدان، کفر بطنا، یرموک و حجر الاسود را با هلیکوپتر گلوله باران کردند. نیروهای ارتش آزاد سوریه- مخالفان مسلح بشار اسد- در این محله‌ها در برابر یورش نیروهای دولتی مقاومت می‌کنند. در همین حال وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در تلویزیون این کشور، عربستان، قطر، ترکیه و کشورهای غربی را مسئول خشونت‌ها و انفجارهای روز چهارشنبه دانست.

تلویزیون الجزیره نیز تصاویری از درگیری‌ها در برخی از محله‌های دمشق را پخش کرد. بنا بر گزارش این شبکه، صدای تیراندازی شدید در اطراف خیابان بغداد و میدان العباسیین در مرکز دمشق شنیده می‌شود.

این در حالی است که درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان در دمشق، روز چهارم خود را پشت سر می‌گذارد. دوشنبه ارتش آزاد سوریه اعلام کرد عملیات آزاد سازی دمشق را با نام «آتشفشان دمشق، زلزله سوریه» آغاز کرده است.

«جدا شدن نیروهای دولتی»

اتحادیه کمیته‌های محلی هماهنگی اعتراض‌های سوریه، از اوج‌گیری روند جدا شدن نیروهای دولتی در چند منطقه پس از منتشر شدن خبر انفجار دمشق خبر داده است.

بنا بر این اعلام که تلویزیون الجزیره آن را منتشر کرده است، دمشق و حومه آن، حماه و ادلب، شاهد جدا شدن ده‌ها تن از نیروهای دولتی بودند. در برخی از مناطق نیروهای مستفر در شماری از ایست‌های بازرسی، به طور کامل جدا شده‌اند.

در دمشق، سرتیپ زکی لوله معاون فرمانده عملیات منطقه جنوبی، جدایی خود از نیروهای دولتی و پیوستن به مخالفان را اعلام کرد. در محله التظامن دمشق، یک سرهنگ به همراه افراد تحت امرش، از نیروهای دولتی جدا شدند. خبرهایی جدایی‌های مشابهی در محله جوبر نیز منتشر شده است.

فعالان سوری می‌گویند که در حمص دستکم ۱۰۰ سرباز ارتش دولتی، از محل استقرار خود گریختند.

منابع گزارش: بی بی سی، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024