شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.07.2012, 12:19


تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرده است که یک بمب‌گذار انتحاری مرکز امنیت ملی در دمشق، پایتخت را هدف حمله قرار داده که منجر به کشته شدن وزیر دفاع این کشور و آصف شوکت، معاون وزیر دفاع و شوهر خواهر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در این حمله شده است.

سپهبد داوود راجحه، وزیر دفاع سوریه بلند پایه ترین مقام سوریه است که از آغاز درگیری های در سال گذشته کشته شده است.

بر اساس این گزارش این انفجار هنگام برگزاری جلسه با حضور برخی وزیران و مقامات امنیتی به وقوع پیوست. تلویزیون "المنار" وابسته به حزب‌الله لبنان کشته شدن آصف شوکت همسر بشرا اسد خواهر رئیس جمهور سوریه و وزیر کشور و چند نفر از شرکت کنندگان در جلسه را تایید کرده است.

این انفجار هنگامی رخ داد که مسئولان بلندپایه امنیتی و چند وزیر در این مرکز حضور داشتند. هنوز هیچ جزییاتی در مورد شمار کشته شدگان و مجروحان دیگر این رخداد منتشر نشده است. در گزارش تلویزیون سوریه اعلام شد: "وزیر دفاع در بمبگذاری تروریستی که مرکز امنیت ملی را هدف قرار داد، به شهادت رسید."

اما شبکه العربیه گزارش داده که عملیات انفجار در ساختمان مرکز امنیت ملی سوریه توسط ارتش آزاد سوریه طراحی و اجرا شده است.

کمال لبوانی از اعضای شورای ملی سوریه در گفتگو با العربیه تاکید کرد این عملیات توسط ارتش آزاد صورت گرفته است. او تاکید کرد نیروهای ارتش آزاد موفق شدند ۵۰ کیلوگرم " تی ان تی" در محل تشکیل جلسه مقامات امنیتی کار بگذارند و هنگام برگزاری جلسه منفجر کنند.

بر اساس اظهارات کمال لبوانی در جلسه برخی مقامات سیاسی و امنیتی از جمله وزیر دفاع و وزیر کشور و آصف شوکت داماد خانواده اسد حضور داشتند. لبوانی تاکید کرد این اطلاعات را به شکل مستقیم از اجراکنندگان عملیات به دست آورده است.

او تاکید کرد کسانی که این عملیات را طراحی و اجرا کرده‌اند در جای امن به سر می برند و به زودی جزئیات بیشتری از عملیات منتشر خواهد شد.

بسام الدادا مشاور سیاسی ارتش آزاد نیز به العربیه گفت این سازمان مخالفان نیروهای ویژه ای برای انجام چنین عملیاتی در دمشق دارد. او تاکید کرد محمود الشعار وزیر کشور ، آصف شوکت معاون فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح و داماد اسد ، هشام بختیار رئیس سازمان امنیت ملی و سرلشکر طلال مخلوف از مقامات ارتش زخمی شدند.

الدادا تاکید کرد ماهر اسد برادر بشار اسد گاهی در جلسات سازمان امنیت ملی شرکت می‌کند و اطلاع دقیقی از حضور وی در جلسه امروز در دسترس نیست.

بسام الدادا همچنین اعلام کرد نیروهای ارتش آزاد شب گذشته کاروان بشار اسد را هدف قرار دادند. او تاکید کرد نیروهای ارتش آزاد نزدیک بود رئیس جمهور سوریه را به قتل برسانند اما به دلیل عدم کنترل احساسات خود نتوانستند عملیات را با موفقیت به پایان برسانند. او گفت بشار اسد هنگام خروج از منزلی در الروضه و در راه قصر ریاست جمهوری مورد هدف قرار گرفت. تلویزیون دولتی سوریه اما اعلام کرده وزیر کشور در این عملیات زخمی شد.

مرکز امنیت ملی سوریه در محله روضه در مرکز شهر دمشق قرار داد و سفارت ترکیه در همسایگی آن واقع است. این حمله زمانی رخ داده است که گزارش ها حاکی از شدت گرفتن در گیری ها در دمشق است. همچنین گزارش شده است که یکی از پادگان های ارتشی مشرف به قصر ریاست جمهوری به آتش کشیده شده است. این در حالی است که پیشتر مقامات سوری هرگونه ادعا مبنی بر حمله شورشیان به اهداف نزدیک به دمشق را رد می کردند.

ادامه تلاشهای دیپلماتیک

در همین حال مقام های سازمان ملل متحد در تلاشند چین و روسیه را متقاعد کنند که تدابیر سختگیرانه علیه سوریه اتخاذ کنند. قرار است امروز (چهارشنبه، ۱۸ ژوئیه) در جلسه شورای امنیت این سازمان اعمال تحریم ها علیه سوریه به رای گیری گذاشته شود.

روز گذشته کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت وگو کرده و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در پکن با هو جینتائو، رئیس جمهور چین دیدار کرده است.

آقای پوتین گفته است که روسیه هر اقدامی را که برای حمایت از تلاش های آقای عنان برای برقراری صلح لازم باشد، انجام خواهد داد. او در پایان ملاقاتش با آقای عنان در جمع خبرنگاران گفت که روسیه همچنان از طرح شش ماده ای آقای عنان که در آن بر برقراری آتش بس و مذاکره بین دولت و مخالفان تاکید شده، حمایت می کند.

سازمان ملل تا جمعه فرصت دارد تا مدت ماموریت ناظران سازمان ملل متحد در سوریه را تمدید کند، هر چند که انتظار می رود که برای تائید قطعنامه روز چهارشنبه رای گیری شود.

کشورهای غربی می‌خواهند که قعطنامه ای برای فشار بیشتر بر دولت سوریه صادر شود. قرار است قطعنامه ای امروز به رای گیری گذاشته شود که در آن ضرب الاجلی برای دولت تعیین خواهد شد، که اگر ظرف ۱۰ روز نیروهای نظامی و سلاح های سنگین خود را از مناطق مسکونی خارج نکند، تحریم خواهد شد.


منابع گزارش: بی بی سی، العربیه



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024