جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 13.07.2012, 9:18


با ارسال نامه به رییس یونیسف انجام شد
اعتراض شیرین عبادی به قرار ممنوع الخروجی کودک ۱۳ ساله


شیرین عبادی، مدافع حقوق کودک و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در پی ممنوع الخروج کردن دختر ۱۳ ساله نسرین ستوده نامه‌ای به رییس یونیسف نوشت.

چند روز پیش شعبه دوم دادیاری دادسرای شهیدمقدس تهران (جنب زندان اوین) با ارسال نامه های جداگانه به رضا خندان همسر و مهراوه، دختر نسرین ستوده وکیل دادگستری، آنها را ممنوع الخروج کرد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، خانم عبادی در نامه خود به رییس یونیسف از او خواست تا این نامه و ضمائم آن در پرونده جمهوری اسلامی ایران ضبط شود تا در آینده نمایندگان حکومت ایران نسبت به آن پاسخگو باشند. رونوشت این نامه برای آقای بان کی مون- دبیر کل سازمان ملل متحد-، خانم پیلای- کمیسر عالی حقوق بشر-، گزارشگر سازمان ملل در بازداشت های خود سرانه، گزارشگر سازمان ملل در وضعیت مدافعان حقوق بشر و کانون بین المللی وکلاء نیز ارسال شده است.

متن کامل نامه خانم عبادی به رییس یونیسف که ۱۱ جولای ۲۰۱۲ ارسال شده، به شرح زیر است:

ریاست محترم یونیسف
احتراما به اطلاع می رساند:

خانم نسرین ستوده وکیل و مدافع حقوق بشر، به ویژه حقوق کودک در یک دادرسی غیر عادلانه به ۶ سال حبس محکوم شد و اکنون مدت ۲ سال است که در زندان به سر می برد.

نامبرده دارای ۲ فرزند ۵ و ۱۳ ساله است. اخیرا حکومت ایران برای آنکه خانم ستوده را مجبور به ترک مقاومت و همکاری با رژیم نماید، همسر و دختر ۱۳ ساله اش را نیز تحت تعقیب کیفری قرار داده . مامورین امنیتی به نامبرده پیام داده اند که این هشداری است برای وی تا حاضر به همکاری شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین المللی حقوق کودک پیوسته است و متعهد اجرای آن شده است. ولی به طور مستمر تعهدات خود را نادیده می گیرد که می توان به اعدام افراد کمتر از ۱۸ سال، تصویب قوانین نامناسب از قبیل پائین بودن سن مسولیت کیفری و سن ازدواج اشاره کرد. مهمترین دلیل دستگیری خانم ستوده نیز اعتراض به همین قوانین است و اکنون طبق نظر وزارت اطلاعات ، دادسرای شهرستان تهران برای دختر ۱۳ ساله وی پرونده کیفری تشکیل و او را ممنوع الخروج کرده است. شناسنامه کودک و احضاریه دادسرا به پیوست ارسال می شود.
نظر به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران به طور متناوب می بایستی گزارشی از وضعیت حقوق کودکان تهیه و تقدیم کمیته حقوق کودک نماید، لذا خواهشمندم این نامه و ضمائم آن در پرونده جمهوری اسلامی ایران ضبط شود تا در جلسات آتی نمایندگان حکومت ایران نسبت به آن پاسخگو باشند. ضمنا به دفتر یونیسف در ایران تذکر دهید که با حساسیت بیشتری به وضعیت حقوق کودکان توجه نموده و از کلیه امکانات خود برای حمایت از افراد کمتر از ۱۸ سال استفاده کند.

با تقدیم احترام
شیرین عبادی
مدافع حقوق کودک و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳
۱۱ جولای ۲۰۱۲

رونوشت :
آقای بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد؛
خانم پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر
گزارشگر سازمان ملل در بازداشت های خود سرانه؛
گزارشگر سازمان ملل در وضعیت مدافعان حقوق بشر
کانون بین المللی وکلاء



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024