پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 12.07.2012, 9:50



حمید سمندریان استاد بزرگ تئاتر ایران سحرگاه امروز ۲۲ تیرماه در منزل خود چشم از جهان فروبست.

زندگی حمید سمندریان، استاد بزرگ تئاتر ایران پس از مدت‌ها دست و پنجه نرم كردن با بیمارى سرطان کبد سحرگاه پنجشنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۹۱ و در سن ۸۱ سالگی نقطه پایان خورد.

این استاد بزرگ تئاتر ایران در حالى براى همیشه صحنه تئاتر را ترك كرد كه آرزوى اجراى نمایش "گالیله" را به عنوان وصیت نامه هنرى خود داشت.

سمندریان طى سه دهه گذشته تنها چهار اثر نمایشى را كارگردانى كرد و به صحنه برد و این در حالی بود كه وى از جمله كارگردانان برجسته تئاتر در آسیا بود كه در كشور آلمان و زیر نظر ادوارد ماركس كارگردان برجسته تئاتر دنیا كارگردانى را آموخت

حمید سمندریان متولد اردیبهشت ماه ۱۳۱۰ بود. او فعالیت‌هاى تئاترى اش را زمانى كه در دوره متوسطه تحصیل مى كرد آغاز كرد و اساتیدى چون حسین خیرخواه، شباویز و نصرت كریمى و عبدالحسین نوشین داشت. پس از اتمام دوره‌ دبیرستان به دانشگاه صنعتى برلین رفت و ادامه تحصیل داد اما بعد از آن وارد كنسرواتور عالى موسیقى و هنرهاى نمایشى هامبورگ شد.

استاد سمندریان شش سال نزد "ادوارد ماركس" كه یكى از استادان برجسته‌ تئاتر بود، اصول و مبانى كارگردانى و بازیگرى را فراگرفت و همزمان به كار حرفه اى تئاتر در آلمان پرداخت و پس از آن به دعوت اداره‌ هنرهاى نمایشى دراماتیك اداره‌ كل هنرهاى زیبا به ایران بازگشت و نمایشنامه‌ى "دوزخ" را در تالار همین اداره به روى صحنه برد.

حمید سمندریان سپس فعالیت‌هاى خود را به شكل پیوسته در عرصه تئاتر ادامه داد. او كلاس‌هاى بازیگرى و كارگردانى دایر كرد و این فعالیت را تا آخرین روزهاى عمرش ادامه داد.

هنرمندانى چون عزت‌الله انتظامى، گوهر خیراندیش، رضا كیانیان، میكاییل شهرستانى، احمد آقالو، كیومرث مرادى، پرویز پورحسینى، گلاب آدینه، مهدى و ناصر هاشمى از جمله دانش آموختگان همین كلاس‌ها هستند.

آقاى سمندریان كارگردانى و اجراى تئاترهایى چون "ملاقات بانوى سالخورده"، "دایره‌ گچى قفقازى"، "ازدواج آقاى مى‌سى‌سى‌پى"، "مرغ دریایى"، "بازى استریندبرگ" و "كرگدن" را در كارنامه هنرى خود دارد.

قرار بود این كارگردان سرشناس تئاتر ایران، تئاتر "گالیله"، اثر برتولت برشت را كه از حدود سه سال پیش بر روى آن كار مى كرد، از بهمن سال ۸۹ تا اردیبهشت ۹۰ در تماشاخانه‌ ایرانشهر به روى صحنه ببرد.

حمید سمندریان در سال ۸۳ تالار مولوى را با اجراى تئاتر "ملاقات بانوى سالخورده" افتتاح كرد و در سال ۸۶ هم با اجراى همان تئاتر، سالن اصلى تئاتر شهر را پس از یك بازسازى طولانى مدت دوباره راه اندازى كرد.

پیكر استاد سمندریان، صبح روز شنبه (۲۴ تیرماه) از مقابل سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر، تشییع مى‌شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024