جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.07.2012, 0:24


رادیو فردا: خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۰ تیر از تاثیر «شدید» تحریم‌های غرب که صادرات نفت ایران را هدف قرار داده، خبر داد و گزارش کرد که ایران مجبور شده‌است که درب شماری از چاه‌های نفتی میادین خود را ببندد و تولید نفت کنونی ایران به کمترین میزان طی دو دهه اخیر رسیده‌است که به معنی از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد نفتی است.

بنا بر این گزارش، ایران پس از تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا که اول ماه جاری میلادی به اجرا گذاشته شد و علاوه بر قطع واردات نفت از ایران، ارائه بیمه‌نامه به کشتی‌های حامل نفت ایران را نیز متوقف کرد، مجبور شده‌است که تولید نفت در برخی میادین نفتی را قطع کند و تولید نفت خام ایران هم اکنون به زیر سه میلیون بشکه در روز رسیده‌است.

بنابر این گزارش صادرات روزانه نفت ایران هم‌اکنون به نصف مقدار نفت صادراتی این کشور در سال گذشته رسیده‌است و این کشور مجبور به انبار کردن نفت بی‌مشتری خود در تانکرهای نفتی و مخازن خشکی شده‌است.

چندین منبع ایرانی و غربی به این خبرگزاری گفته‌اند که هنوز هم روند ذخیره‌سازی نفت بی‌مشتری در انبارهای خشکی و دریایی ایران ادامه دارد و این کشور مجبور شده‌است که درب چاه‌های پیر نفتی خود را ببندد.

کارشناسان غربی به این خبرگزاری گفته‌اند که بستن درب چاه‌های کهنه نفتی به منزله از رده خارج شدن این میادین است، چرا که باز کردن درب چاهها و برداشت دوباره نفت از این میادین (بخاطر افت فشار نفت) بسیار مشکل خواهد بود.

یک مقام رسمی وزارت نفت ایران که نخواسته نامی از وی برده شود به این خبرگزاری گفته‌است که «ما در شرایطی قرار گرفتیم که مجبور به کاهش تولید نفت شدیم، بنابر این (روند) نوسازی و اقدامات صیانتی از میادین را با بستن چاه‌ها، طولانی‌تر خواهیم کرد». به گفته وی، «این اقدام بدین معنی نیست که ایران تسلیم شده‌است، ما هرگز دست‌هایمان را بالا نخواهیم برد.»

یک منبع دیگر نفتی ایران که وی نیز نخواسته نام او منتشر نشود، به این خبرگزاری گفته‌است که صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته تا یک میلیون بشکه افت داشته‌است. به گفته وی، روند تعمیر و نگهداری (چاه‌ها) در بخش بالادستی و همچنین تعمیرات در بخش پایین‌دستی (پالایشگاه‌ها) موضوع غیر مترقبه‌ای نیست و این مسئله طبیعی است.

ایران می‌گوید که با بستن درب چاه‌های نفتی، مشغول تعمیر و بازسازی چاه‌های کهنه است، اما کارشناسان غربی می‌گویند که بستن درب چاه‌های کهنه به‌منزله مرگ آن است و به سختی قابل احیا است.

کارشناسان غربی می گویند که تولید نفت ایران با بستن درب چاه‌ها تا چند صدهزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

اخیرا احمد قلعه‌بانی، معاون وزیر نفت ایران، کاهش صادرات ۲۰ الی ۳۰ درصدی نفت ایران بخاطر، «انجام برخی تعمیرات» را تایید کرده بود.

به گزارش رویترز، حتی در ماه آوریل نیز ایران بخاطر کاهش صادرات نفت خود، مجبور شده بود نیمی از ناوگان نفتکش خود را برای ذخیره ۳۳ میلیون بشکه نفت روی دست مانده خود به کار گیرد. ایران در طی ماه جاری حداقل ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت به ذخایر روی آب در نفتکش‌ها افزوده‌است.

ظرفیت ناوگان نفتکش ایران هم اکنون چیزی حدود ۱۰ میلیون تن (۷۳ میلیون بشکه) است، این در حالی است که هند و چین از ایران خواسته‌اند که خود بار مسئولیت حمل نفت به این کشورها را بر عهده گیرد.

تولید نفت ایران در سال ۲۰۰۵ حدود ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز بود که هم اکنون به زیر ۳ میلیون بشکه رسیده‌است. بنا به گزارش رویترز، صادرات نفت ایران نیز نسبت به سال گذشته از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار به یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024