پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 08.07.2012, 11:27


شمارش آرا برای انتخاب نمایندگان مجلس ملی لیبی کماکان ادامه دارد. در حالی که گروه های اسلامگرای لیبی برای دستیابی به یک پیروزی بزرگ مانند دستاورد همفکرانشان در تونس ، مصر و مراکش امیدوار بودند ، شمارش اولیه آرا پیروزی نیروهای لیبرال را نشان می دهد.

به گزارش العربیه شمارش اولیه آرا در دو شهر طرابلس و بنغازی که بیشترین جمعیت را در بر دارند نشان می دهد نیروهای «پیمان ملی» به رهبری محمود جبریل از سایر احزاب اسلام گرا سبقت گرفتند.

به گفته کمیسیون انتخابات لیبی٬ ۶۰ درصد واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کرده‌اند. در برخی مناطق شرق لیبی هواداران «فدرالیسم» انتخابات را تحریم کردند.

روز گذشته هنگام اخذ رای در یکی از مناطق شرق لیبی افراد مسلح به یک شعبه رای گیری حمله کردند و تلاش کردند صندوق رای گیری را بربایند اما با مداخله سریع نیروهای نظامی و پلیس عملیات آنها خنثی شد و یکی از آنها کشته و دیگر افراد این گروه دستگیر شدند.

از ۲۰۰ نماینده «مجلس ملی لیبی» ۱۲۰ نفر با رای مستقیم انتخاب می شوند و ۸۰ کرسی به فهرست احزاب اختصاص دارد. «مجلس ملی لیبی» جایگزین شورای انتقالی خواهد شد. این مجلس قرار بود پیش‌نویس قانون اساسی را تهیه کند اما دولت موقت برای فرونشاندن تنش‌ها تصمیم گرفت یک انتخابات دیگر برای برگزیدن اعضای هیأت مؤسسان برای تدوین‌پیش‌نویس قانون اساسی برگزار کند. این هیات ۶۰ عضو خواهد داشت که به طور مساوی از مناطق مختلف کشور انتخاب خواهند شد.

انتخابات برای برگزیدن ۲۰۰ نماینده‌ی «مجلس ملی لیبی» از میان سه هزار و ۷۰۰ کاندیدا صورت گرفت. بر اساس قانون ۱۰۰ عضو این مجلس از طرابلس و مناطق غربی خواهند بود. بنغازی و مناطق شرقی نیز ۶۰ کرسی مجلس را در اختیار خواهند داشت و دیگر مناطق ۴۰ نماینده به مجلس می‌فرستند. این تقسیم بندی بر اساس جمعیت هر شهر و منطقه صورت گرفته است.

حزب عدالت و بازسازی وابسته به اخوان المسلمین، ائتلاف نیروهای ملی به رهبری محمود جبرئیل، از نخست وزیران سابق و حزب اسلامگرای تندروی الوطن٬ رقبای اصلی در این انتخابات هستند.

استقبال از اولین انتخابات آزاد

شهروندان لیبی پس از نزدیک به نیم قرن اولین انتخابات آزاد را در این کشور تجربه کردند. بر اساس گزارش‌ها، استقبال رای‌دهندگان قابل توجه بوده و این انتخابات در اکثر نقاط لیبی به خوبی برگزار شده است.

سایت محلی "طرابلس پست" ساعاتی پس از پایان انتخابات عنوان "لیبی در جشن و شادی" را برای توصیف این روز برگزید. رسانه‌های خبری بین‌المللی در کنار انتشار خبرهایی از اعتراضات و نا‌آرامی‌ها در بخش‌های شرقی لیبی، استقبال قابل توجه شهروندان این کشور از انتخابات را مورد توجه قرار دادند.

"طرابلس پست" در گزارشی از روز رای‌گیری آن را به شکل غیرمنتظره‌ای آرام، امن و همراه با شادمان برای شرکت‌کنندگان تشریح کرد. این گزارش می‌افزاید مردم در محل‌های اخذ رای با نشان دادن انگشت‌های جوهری خود به یکدیگر تبریک می‌گفتند.

روزنامه "نیویورک تایمز" هم در گزارش روز شنبه خود تصریح کرد برگزاری نسبتا منظم انتخاباتی پس ماه‌ها هرج و مرج و نبود حکومت مرکزی نیرومند در کشوری که دیکتاتورش پس از چهار دهه سرنگون شده، همه را شگفت زده کرده است.

نه ماه پیش در پی ماه‌ها مبارزه مسلحانه مخالفان، حکومت معمر قزافی سقوط کرد و از آن زمان یک شورای انتقالی اداره امور را بر عهده دارد.

در همین حال "طرابلس پست" تصریح کرد، پس از ۴۲ سال حکومت ظالمانه دیکتاتور لیبی، این انتخابات ثابت می‌کند که اراده‌ای قوی در میان شهروندان این کشور برای پیوستن به جرگه‌ی کشورهای آزاد و دموکراتیک وجود دارد.

یک کشته و دو زخمی در روز رای‌گیری

در روز انتخابات غرب لیبی با آرامش و شادمانی مردم و بخش‌های شرقی با بیم و نگرانی همراه بود. در شرق کشور مخالفان انتخابات در هفته‌های اخیر با حمله به چند مرکز رای گیری و آتش زدن برگه‌های رای عزم جدی خود را برای متوقف کردن انتخابات نشان داده بودند.

رییس کمیسیون انتخابات لیبی کشته شدن یک نفر از مخالفان انتخابات توسط نیروی امنیتی را تایید کرد. وی تصریح کرد که ۹۴ درصد حوزه‌های رای گیری فعالیت خود را انجام داده‌اند گرچه در برخی موارد به علت شرایط امنیتی مشکلاتی به وجود آمده است.

گزارش‌های دیگری می‌افزاید دو نفر در درگیری‌های روز شنبه هفتم ژوئیه شهر اجدبیه در شرق لیبی زخمی شده‌اند. بر این اساس اگر چه با حمله برخی مخالفان مسلح برگزاری انتخابات به چند حوزه رای گیری، روند رای گیری در این حوزه‌ها برای مدتی متوقف شد اما پس از برقراری آرامش و امنیت رای گیری از سر گرفته شد.

یک دندانپزشک بیرون از یک حوزه رای‌گیری در طرابلس و در صفی طولانی از شهروندانی که منتظر نوبت خود بودند، به خبرگزاری "آسوشیتدپرس" گفت: «من امروز یک حس عجیب و غریب اما زیبا دارم. پس از سال‌ها ترس حالا ما آزادیم. ما می‌دانستیم این روز خواهد آمد اما می‌ترسیدیم که ممکن است این شرایط بیش از این‌ها طول بکشد.»


منابع گزارش: دویچه وله، العربیه، رادیو فردا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024