شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 28.06.2012, 21:06


ایران امروز: با نزدیک شدن اجرای تحریم خرید نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا، قیمت ارزهای خارجی در ایران ساعت به ساعت افزایش می‌یابد. در طول ساعات روز پنجشنبه بهای دلار آمریکا نزدیک به ۷۰ تومان بالا رفته است.

براساس گزارش خبرگزاری مهر، بهای دلار در تهران پیش از ظهر روز پنجشنبه ۱۹۹۰ تومان بود که بعداز ظهر به ۲۰۶۰ تومان رسید. بهای دیگر ارزها و نیز سکه به همین نسبت افزایش داشت. قیمت یورو ۲۵۵۰ تومان، پوند ۳ هزارو ۵۰ تومان و درهم ۵۴۵ تومان بود.

قیمت هر قطعه سکه تمام طرح قدیم در بازار تهران ۷۹۰ هزار تومان، طرح جدید ۷۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۳۹۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۹۵ هزار تومان اعلام شده است.

در همین روز هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار تهران بین رقم ۷۵ هزار تا ۷۷ هزارو ۳۰۰ تومان در نوسان بود، ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به حدود یکهزار و ۵۷۰ دلار رسیده است.

«خبر آنلاین» تیتر گزارش خود درباره رکورد قیمت دلار را «بازار ارز روانی شد» زده است. محمود بهمنی،‌ رئیس کل بانک مرکزی سقوط آزاد پول ایران در برابر ارزهای خارجی را ناشی از «تاثیر مسایل سیاسی و روانی» اعلام کرد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: «تغییر قیمت نشأت گرفته از عوامل واقعی تنها زمانی اتفاق می‌افتد که در میزان عرضه یا تقاضا تغییری رخ دهد؛ پس از آنجایی که در حال حاضر و در آینده نیز تغییر تأثیرگذاری در مورد این دو عامل یعنی میزان عرضه ارز به بازار و تقاضا برای آن بوجود نیامده و نخواهد آمد، علتی برای نوسان قیمتی وجود ندارد».

امروز - پنجشنبه ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲/ ۸ تیرماه ۱۳۹۱، آغاز اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه بانک مرکزی ایران است و دو روز دیگر نیز تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران اجرایی می‌شود.

موج جدید افزایش قیمت ارزهای خارجی در ایران پس از شکست مذاکرات مسکو دور از انتظار نبود. اما کمتر ناظری انتظار داشت که با اجرایی‌شدن مرحله‌ی جدید تحریم‌ها علیه ایران که در اساس صادرات نفت ایران را هدف گرفته است،‌ قیمت نغت نیز کاهش یابد.

در هفته‌های اخیر بیش از ۲۵ درصد از بهای نفت کاسته شده و آنچه که پیش از این وزیر نفت ایران جهان را از آن می‌ترساند، یعنی انفجار قیمت نفت، روند عکس قیمت نفت تاثیر تحریم‌ها علیه ایران را دو چندان کرده است.

«سوران ملونی»، از موسسه بروکینگز می‌گوید، به لطف افزایش تولید عربستان و شرایط نابسامان اقتصادی در اتحادیه اروپا، آمریکا می‌تواند بار دیگر روند اعمال تحریم‌ها علیه ایران را با شتاب بیشتری دنبال کند. به گفته وی در شرایط کنونی آمریکا می تواند دست‌کم برای دوره‌ای کوتاه‌مدت، بهای اقتصادی سنگینی را بابت دنبال کردن اهداف هسته‌ای به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چشم‌انداز تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا موجب شده که هم اکنون صادرات نفتی ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش داشته باشد.

هوارد برمن، از کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفته است، اکنون زمان اعمال کامل تحریم‌های فلج کننده علیه ایران است. به گفته وی، باید روند قطع دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی، بستن راه‌های دور زدن تحریم‌ها علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی، افزایش فشار علیه سپاه پاسداران و محدود کردن صنایع نفتی و کشتیرانی ایران، کامل شده و به پایان برسد.

یک منبع در کنگره آمریکا اعلام کرده است اکنون نمایندگان کنگره و سنا در حال برگزاری نشست‌هایی برای نهایی کردن قانون تحریم جدید علیه ایران هستند. به گفته این منبع، تلاش‌هایی در جریان است تا هرچه سریع‌تر برخی تفاوت‌ها بین الگوی کنگره و سنا برای تحریم ایران حل شده و نسخه نهایی آماده شود.

افزودن بندهایی به قانون تحریم‌ها به منظور اطمینان یافتن از بسته شدن راه‌های دور زدن تحریم‌ها و همچنین ممنوعیت بیمه محموله‌های نفتی از سوی آمریکا به جز در مورد کشور هایی که از تحریم‌ها معاف شده‌اند از جمله نکته‌های مورد نظر برخی قانونگذاران است.

منابع گزارش: مهر، خبرآنلاین، دیپلماسی ایران



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024