جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 23.06.2012, 11:38


رادیو فردا: روزنامه بریتانیایی گاردین جمعه، دوم تیرماه، در گزارشی اختصاصی از تاسیس «یک مرکز فرماندهی» در شهر استانبول با موافقت دولت ترکیه برای هماهنگی انتقال سلاح به دست نیروهای ارتش آزاد سوریه خبر داد.

گزارشگر گاردین با اشاره به این که ۲۲ نفر در این مرکز فرماندهی فعالیت دارند که تمام آنها سوری نیستند اضافه کرده است که اوایل ماه جاری میلادی، ژوئن، شاهد انتقال سلاح به دست اپوزیسیون سوریه از طریق مرز ترکیه بوده است.

گزارش انتقال سلاح به دست نیروهای اپوزیسیون سوریه تنها یک روز پس از آن منتشر شده است که وزیر دفاع آمریکا از تصمیم چند کشور برای ارسال تسلیحات به داخل خاک سوریه و به دست نیروهای اپوزیسیون این کشور خبر داد.

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع ایالات متحده، با این همه از ذکر نام کشورهایی که تصمیم به کمک به اپوزیسیون سوریه در مقابل حکومت بشار اسد گرفته‌اند خودداری کرد.

گاردین بر اساس «مصاحبه با مقامات سه کشور» که نامی از آنها نبرده می‌گوید انتقال اسلحه و مهمات به داخل خاک سوریه از میانه ماه مه گذشته با کمک عربستان سعودی و قطر آغاز شده است.

محموله‌ها شامل اسلحه کلاشنیکوف، نارنجک‌انداز و موشک ضدتانک بوده است.

به گفته گزارشگر گاردین، اوایل ماه ژوئن پنج مرد که به سبک اعراب خلیج فارس لباس به تن داشتند در روستایی مرزی در سوریه طرح انتقال حدود ۵۰ جعبه اسلحه و مهمات از شهر ریحانلی در ترکیه را نهایی کرده‌اند.

روزنامه گاردین در ادامه می‌گوید این پنج نفر که مقدار زیادی پول نیز به همراه داشته‌اند مورد استقبال چند تن از رهبران ارتش آزاد سوریه قرار گرفته‌اند.

در همین حال روزنامه گاردین در گزارش خود خبر می‌دهد که عربستان سعودی قرار است به وعده‌ای که در گذشته داده بود عمل کرده و حقوق و مزایای نیروهای ارتش آزاد سوریه را بپردازد.

هدف از این اقدام عربستان تشویق نیروهای نظامی سوری به ترک ارتش این کشور و پیوستن به اپوزیسیون مسلح مقابل بشار اسد عنوان شده است.

با ادامه ناآرامی‌ها در سوریه که برخی آن را «جنگ داخلی» توصیف می‌کنند از ارزش پوند این کشور به شدت کاسته شده و به همین دلیل عربستان قصد دارد حقوق نیروها را «به دلار آمریکا یا یوروی اروپا» بپردازد.

گاردین در ادامه می‌گوید که این اقدام که با مشورت مقامات عالی‌رتبه در آمریکا و چند کشور عربی انجام خواهد شد پس از آن طرفداران بیشتری یافته که نیروهای اپوزیسیون «با اسلحه‌های دریافتی از عربستان و قطر» توانستند به پیروزی‌هایی دربرابر نیروهای اسد دست یابند.

به گزارش گاردین، جریان سلاح و مهمات به داخل خاک سوریه نیروهای مخالف بشار اسد در شمال این کشور را تقویت کرده است، «منطقه‌ای که کمتر از شش هفته قبل در شرف سقوط و شکست بود».

پیشتر در اسفندماه سال گذشته شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از برخی دیپلمات‌ها گفته بود که «چند کشور عربی» اسلحه و جنگ‌افزار در اختیار اپوزیسیون سوریه قرار می‌دهند.

اما وزیر دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه، اول تیرماه، با تأکید بر فراهم کردن شرایط برای گذار سیاسی در سوریه، بار دیگر تاکید کرده که ایالات متحده تصمیم ندارد در شرایط فعلی اپوزیسیون سوریه را مسلح کند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024