پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 15.06.2012, 21:55


دویچه وله: ۵۰ هنرمند آلمانی فراخوانی در همبستگی با شاهین نجفی را امضا کرده و از سیاستمداران و اذهان عمومی خواسته‌اند این خواننده رپ ایرانی را حمایت کنند. این فراخوان در سایت «آکادمی برای هنر» منتشر شده است.

در فراخوانی که ۵۰ هنرمند آلمانی منتشر کرده‌اند آمده است که شاهین نجفی از ترس جان در مخفیگاه بسر می‌برد زیرا روحانیون ایران فتوای قتل او را صادر کرده‌اند.

آن‌ها شجاعت شاهین نجفی را تحسین کرد‌ه‌اند و نوشته‌اند که هنر دخالت‌گرانه او نباید مرعوب شود: «آزادی هنری بخشی از موازین جهانی حقوق بشر است و تهدید به مرگ هنرمندان، به معنای مرگ این آزادی است.»

از مبتکران این فراخوان رئيس آکادمی هنر، کلاوس اشتک است و پای آن را چهره‌های معتبر هنری و ادبی از جمله گونترگراس، نویسنده سرشناس آلمان، فولکر شلندورف، کارگردان، و اودو لیندبرگ، خواننده راک مشهور آلمانی، امضا کرده‌اند.

شاهین نجفی مخفی، اما همچنان موضوع روز

شاهین نجفی با اجرای ترانه «نقی» چندین هفته است در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفته است. او اکنون تحت مراقبت پلیس آلمان در محلی نامعلوم بسر می‌برد.

ترانه‌ی "نقی" که نقدی طنزآمیز از اوضاع اجتماعی و سیاسی ایران است، اوایل ماه مه منتشر شد و جنجال بسیار برپا کرد. سایت‌های گوناگون فتوایی از آیت‌الله صافی گلپایگانی را منتشر کردند، که برای "جسارت‌کنندگان به امام نقی" حکم "ارتداد" صادر کرده بود و برخی از سایت‌های حامی جمهوری اسلامی، از جمله "فارس نیوز" این فتوی را به شاهین نجفی مربوط دانستند.

هرچند ترانه‌ی شاهین نجفی حدود دو هفته پس از فتوای آیت‌الله صافی منتشر شده بود، اما گروهی از "افسران جنگ نرم" و فعالان حزب‌اللهی با استناد به فتوای مزبور، خواستار قتل شاهین نجفی شدند. سایت‌های حکومتی «نقی» را از مصادیق روشن "ارتداد" خواندند و گروهی از روحانیون از جمله جعفر سبحانی تبریزی، لطف‌الله صافی تبریزی، محمدعلی علوی گرگانی، ناصر مکارم شیرازی، مسلم ملکوتی و حسین نوری همدانی حکم ارتداد او را صادر کردند.

شاهین نجفی در حال حاضر در مکانی مخفی زندگی می‌کند و از سوی پلیس آلمان محافظت می‌شود. او در آخرین مصاحبه‌ خود تاکید کرده که علیرغم تهدیدها در آینده نیز به ساختن ترانه‌های انتقادی ادامه می‌‌دهد و حتی اجرای یک سلسله کنسرت را در برنامه خود گذاشته است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024