پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.06.2012, 23:33


شماری از شهروندان کابل در اعتراض به برگزاری مراسم سالروز درگذشت آیت الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در کابل، تظاهرات کردند. آنها خواستار پایان «مداخلات ایران در افغانستان» شدند.

به گزارش بخش دری دویچه وله، در این اعتراض مدنی که روز جمعه در پل سوخته در غرب کابل برگزار شد، بیشتر از صد تن از جوانان عمدتاً تحصیلکرده غرب کابل شرکت داشتند. تظاهرکنندگان همچنین علیه کسانی که به گفته آنها «جیره خوار» ایران هستند، اعتراض کردند.

تظاهرکنندگان پوسترها و پلاکارت هایی را با شعارهای «جیره خواران، خیانت بس است»، «اینجا کابل است، نه تهران، نه قم» و «حمایت از ارزش های ملی، وظیفه هر شهروند است»، با خود حمل می کردند.

برخلاف اغلب گردهمایی های اعتراضی که در کابل برگزار می شوند، هیچ حزب سیاسی به صورت مشخص در سازمان دهی تظاهرات روز جمعه علیه ایران نقش نداشت.

این تظاهرات در پی نصب بیل‌بوردهای بزرگی در غرب کابل که در آنها از مردم دعوت شده تا در سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی شرکت کنند، برگزار شده است.

هم‌زمان شماری از کاربران فیس‌بوک با قرار دادن عکسی از این بیل‌بوردها، مخالفت شدید خود را با برگزاری مراسم سالروز درگذشت آیت الله خمینی در کابل ابراز داشتند. آنها نوشتند «اینجا کابل است، نه تهران». اغلب این کاربران صفحات مجازی بر این باورند که برگزاری چنین مراسمی بیشتر از این که مذهبی باشد، رنگ و اهداف سیاسی دارد.

حمید فیدل، یکی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات روز جمعه کابل به «دویچه وله» گفت، این تظاهرات سازمان دهنده خاصی نداشت و او خودش از طریق صفحات اجتماعی اطلاع یافت که تظاهراتی برگزار می‌شود.

فیدل افزود: «این تظاهرات در اعتراض به برگزاری مراسم تجلیل از سالروز درگذشت خمینی برگزار شده بود که ما به شکل خودجوش از طریق فیس بوک خبر شدیم و شرکت کردیم». به گفته فیدل، تظاهرکنندگان خواستند مخالفت خود با مداخلات خارجی‌ها در افغانستان را به جهانیان به نمایش بگذارند.

معترضان در قطعنامه‌ای گفتند که دین و مذهب امر مقدس است، اما در طول تاریخ یک تعداد افراد فرصت طلب تلاش نموده‌اند از این واقعیت اجتماعی به نفع خود استفاده کنند.

آنها گفتند که برگزاری مراسمی را که «در ظاهر رنگ و بوی مذهبی دارد، ولی در حقیقت اهداف سیاسی بیگانگان را تعقیب می کند، به طور جدی محکوم می‌کنیم».

در قطعنامه از دولت افغانستان، شورای علما، جامعه مدنی و نهادهای اکادمیک خواسته شده است که «ارزش های ملی خود را حمایت و تقویت کنند». معترضان همچنین گفتند که «هدف ما توهین به هیچ شخصیت ملی و بین‌المللی نمی‌باشد، بلکه خواهان این هستیم که از شخصیت‌های علمی و فرهنگی کشور خود ما تجلیل شود».

تظاهرکنندگان بیشتر از طریق شبکه اجتماعی فیس بوک این تظاهرات را راه اندازی کردند.

علی امیری، استاد دانشگاه خصوصی ابن سینا در کابل، به دویچه وله گفت اعتراض روز جمعه نشان داد که بخش‌های عمده‌ای از هزاره‌ها و شیعیان از «سوء استفاده و استفاده ابزاری» ایران از افغان‌ها ناراحت هستند.

به گفته او، جمهوری اسلامی ایران در افغانستان پول می‌دهد تا نفوذ بخرد: «کسانی هستند که مقاطعه کار تامین نفوذ برای ایران هستند. این ها کوشش می کنند که با برجسته کردن عکس‌ها، گرفتن مراسم و رنگ ایرانی دادن به اکثر مناسبت‌ها، نشان بدهند که ایران تاثیرگذاری دارد».

به گفته علی امیری، یک گروه حرفه‌ای که قشری از وابستگان سابقه‌دار ایران است، تلاش می کند که راهگشای نفوذ ایران در افغانستان باشد و منافع این کشور را در افغانستان تامین نماید.

ایران متهم است که طالبان را حمایت می‌کند. همچنین شماری از رسانه‌های افغانستان به شمول تلویزیون تمدن و روزنامه انصاف، متهم شده‌اند که از سوی ایران حمایت مالی می‌شوند. اداره امنیت ملی افغانستان گفته است که حتا محتویات برخی از این رسانه‌ها از ایران می‌آیند.

تلویزیون تمدن مربوط به شیخ آصف محسنی است. گفته می شود که آقای محسنی در تلاش راه اندازی تظاهراتی علیه قرارداد استراتژیک با ایالات متحده امریکا بوده است، اما به دلیل مخالفت‌های زیاد، نتوانسته است این برنامه‌اش را عملی سازد.

یکی از کارمندان پیشین تلویزیون تمدن به رویترز گفته است: «دفتر ما مملو از پوسترهایی بود که در آنها تظاهرات علیه قرارداد استراتژیک با امریکا فراخوانده شده بود».

دکتر داوود مرادیان، رییس پیشین مرکز مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه افغانستان به رویترز گفته است که ایران سالانه ۱۰۰ میلیون دلار امریکایی در افغانستان مصرف می کند. بیشتر این پول در بخش رسانه ها، مدرسه های دینی و نهادهای فرهنگی به مصرف می رسد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024