پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 31.05.2012, 13:48


رادیو فردا: در حالی که، به گفته جمهوری آذربایجان، ایران نامه‌های اعتراضی این کشور به «ناپدید شدن» دو شاعر آذربایجانی در ایران را بی‌پاسخ گذاشته، پدر یکی از این دو نفر در گفت‌وگو با رادیوفردا از بازداشت فرزند خود در شهر تبریز خبر داد.

جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در پیگیری از وضعیت دو شاعر «ناپدید شده» شهروند این کشور که ماه گذشته برای شرکت در جشنواره شعر به ایران سفر کرده بودند تاکنون سه یادداشت اعتراضی به ایران تحویل داده، اما مقامات دیپلماتیک ایران هنوز در این زمینه جوابی به آذربایجان نداده‌اند.

فرید حسین و شهریار حاجی‌یف دو شاعر جوان شهروند آذربایجان که به جشنواره شعری در شهر مراغه دعوت شده بودند، بعد از اتمام جشنواره و هنگام بازگشت روز دوم ماه مه در تبریز بازداشت شدند.

در حالی که مقامات ایران هنوز رسما بازداشت این دو تبعه جمهوری آذربایجان را تایید نکرده‌اند، پدر آقای حاجی‌یف در گفت‌وگو با رادیوفردا از بازداشت فرزند خود در ایران خبر می‌دهد.

مایل حاجی‌یف در گفت‌وگو با رادیوفردا گفت: «پسرم ۲۷ ماه مه‌، چهار روز پیش، طی تماس تلفنی از بازداشتگاه گفت که علت بازداشت‌شان عدم مراجعه به کنسولگری آذربایجان در تبریز و ثبت نام‌شان بوده است.»

به گفته آقای حاجی‌یف، «شهریار گفت که با موبایل یکی از بازجو‌ها تماس می‌گیرد، مشکل در عدم ثبت آنها در کنسولگری بوده و بازجو‌ها قانع شده‌اند که به شرط دریافت استعلام از سفارت ایران در باکو آنها را آزاد کنند».

این در حالی است که المان عبدالله‌اف، معاون وزیر خارجه آذربایجان، روز چهارشنبه گذشته اعلام کرد که هیچ یک از مجاری دیپلماتیک ایران، اعم از کنسولگری، سفارت یا وزارت خارجه پاسخی به درخواست آذربایجان نداده‌اند و این رویه خلاف تعهدات «کنوانسیون وین» در امور دیپلماتیک است.

به گفته حاجی‌یف پدر، بعد از تماس کوتاه تلفنی چهار روز پیش، دیگر خبری از پسرش نشده، اما کنسولگری آذربایجان در تبریز به ایشان اطمینان داده است که پیگیر آزادی دو شاعر جوان شهروند آذربایجان است.

تنش در روابط ایران و آذربایجان در چند ماه اخیر شدت یافته و هر دو کشور سفیر خود را از کشور مقابل فراخوانده‌اند.

طی چند ماه گذشته آذربایجان ۲۳ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرد، همچنین دو کارمند شبکه آذربایجانی‌زبان «سحر» وابسته به تلویزیون دولتی ایران نیز در آذربایجان بازداشت شده‌اند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی نیز به نوبه خود آذربایجان را به کمک به سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، برای قتل دانشمندان هسته‌ای ایران متهم کرده است.

ایران در ماه‌های اخیر همچنین به آن چه «دین‌ستیزی دولت جمهوری آذربایجان» توصیف می‌کند اعتراض کرده است، تا جایی که در آستانه برگزاری پنجاه و هفتمین دور مسابقات آواز یوروویژن که هفته گذشته در باکو برگزار شد، تظاهراتی در مقابل کنسولگری آذربایجان در تبریز برگزار و شعارهایی علیه رئیس جمهور آذربایجان سر داده شد.

در واکنش به تظاهرات مقابل کنسولگری آذربایجان در تبریز، دو دور تجمع اعتراضی در مقابل سفارت ایران در باکو نیز انجام شد که معترضان شعارهای تندی علیه مقامات عالی‌رتبه ایران دادند، موضوعی که باعث شد ایران سفیر خود در باکو را به تهران فراخواند.

مقام آذربایجانی: «برخی روحانیون در ایران قلابی‌اند»

اما تنش‌ها میان ایران و آذربایجان با اتمام مسابقه یوروویژن نیز به پایان نرسید. آذربایجان روز سه‌شنبه از ورود حجت‌الاسلام محمدهادی فرید عصر، «نماینده فرهنگی» آیت‌الله خامنه‌ای، به باکو جلوگیری کرد و وی را از فرودگاه به تهران بازگرداند.

به دنبال این اقدام، علی حسن‌اف، رئیس بخش سیاسی-اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، نیز روز پنج‌شنبه با «قلابی» خواندن روحانیون ایران، «تبلیغات علیه دولت آذربایجان در ایران» را به‌شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ترند آذربایجان، آقای حسن‌اف در دیدار با خبرنگاران گفت که «در ایران روحانیونی قلابی هست که می‌خواهند مسائلی دور از واقعیت را به آذربایجان نسبت دهند».

این مقام آذربایجانی با اعلام این که می‌خواهند «با زور برچسب همجنس‌گرایی به ما بزنند» گفت: «ما به روحانیون ایران می‌گوییم که خجالت بکشند، پیشانی بر مهر می‌گذارند، هر روز دست به دعا برمی‌دارند و همین که از در مسجد بیرون می‌آیند، شروع به دروغ‌پراکنی می‌کنند.»

وی در ادامه گفت: «حالا هم می‌گویند که آذربایجان را ترساندیم، رژه همجنس‌بازان را لغو کردند، اصلا مگر قرار بود چنین رژه‌ای برگزار شود؟»



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024