شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 30.05.2012, 13:04


سفارت ایران در باکو روز سه‌شنبه اعلام کرده‌است که مقامات فرودگاه باکو از ورود یک مقام بیت رهبری ایران به پایتخت جمهوری آذربایجان جلوگیری کردند.

به گزارش رویترز، سفارت ایران در باکو روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده‌است: «با تاسف بسیار اعلام می‌کنیم روز دوشنبه از ورود مسئول فرهنگی بیت رهبری به (جمهوری) آذربایجان جلوگیری شد.»

منابع دیگر نام وی را «محمد هادی فرید»، و سمت وی را معاونت دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمهوری آذربایجان عنوان می‌کنند

این بیانیه می‌گوید که «این مقام جمهوری اسلامی از فردوگاه بین المللی باکو به ایران بازگردانده شده‌» و «این اقدام به صورتی غیردیپلماتیک انجام شده‌است.»

تنش بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان طی ماه‌های اخیر شدت گرفته‌است و دو کشور یکدیگر را به دخالت در امور داخلی خود متهم کردند.

ایران چهارشنبه گذشته در واکنش به تجمعات اعتراضی در مقابل سفارت ایران در باکو و سر دادن شعارهایی علیه مقام‌های بلندپایه ایران، از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند.


آذربایجان سفیر خود را از تهران فراخواند

آذربایجان سفیر خود را از تهران برای انجام برای انجام رایزنی و مشورت فرا خوانده است.

به گزارش خبرگزاری ترند به نقل از سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، سفیر جوانشیر آخوندوف روز چهارشنبه تهران را به مقصد باکو ترک کرده است.

گفتنی است که هفته گذشته نیز ایران محمد باقر بهرامی سفیر خود را در جمهوری آذربایجان برای مشورت به تهران فرا خوانده است.

المان عبد الله اف سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان در گفتگو با ترند با اعلام اینکه سفیر آذربایجان در تهران به باکو احضار نشده است گفت: ممکن است سفر سفیر آذربایجان از تهران به باکو برای انجام کارهای شخصی وی باشد.


آذربایجان برای سومین بار یادداشت اعتراض به ایران داد

جمهوری آذربایجان در مورد بازداشت دو تبعه خود در ایران یک بار دیگر یادداشت اعتراض آمیز خود را به ایران تسلیم کرده است. این مطلب را المان عبد الله اف سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان امروز در کنفرانس مطبوعاتی خود در باکو اعلام کرد.

گفتنی است که عبد الله اف روز گذشته اعلام کرده بود که جمهوری آذربایجان در مورد بازداشت دو شاعر جوان شهروند آذربایجان به نامهای فرید حسین و شهریار حاجی زاده که دولت ایران هنوز درباره وضعیت و سرنوشت آنها از دادن هرگونه اطلاعاتی خودداری می کند دو یادداشت اعتراض آمیز به ایران داده است.

به گزارش خبرگزاری ترند، یکی از این یادداشتهای اعتراض آمیز از طریق سفارت آذربایجان در تهران و دیگری از طریق سرکنسولگری آذربایجان در تبریز به ایران داده شده است.

عبد الله اف با اعلام اینکه ایران ورود این دو تبعه آذربایجانی به خاک خودش را به صورت رسمی تایید نکرده است گفت: آذربایجان در این زمینه چندین نامه به ایران ارسال کرده است و همچنین دیدارهایی با مسئولین ارگانهای مربوطه داشته است، ولی تمامی تلاشهای ما هنوز بی نتیجه باقی مانده است.

وی با اعلام اینکه حل و فصل مشکلات اتباع آذربایجانی یکی از اولویتهای نمایندگیهای دیپلماتیک آذربایجان در کشورهای دیگر است گفت: دولت آذربایجان برای بازگرداندن اتباع خود تمامی تلاش خود را انجام خواهد داد.

گفتنی است که دو شاعر جوان آذربایجانی به نامهای فرید حسین و شهریار حاجی‌زاده حدود دو ماه پیش برای شرکت در جشنواره شعری که در شهر مراغه برگزار شده است به ایران سفر کرده است، بازداشت شده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024