جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.05.2012, 19:27


با کمال تاسف با خبر شدیم که آقای دکتر عطا صفوی یکی از شخصیت‌های شریف، استوار و ایراندوست جامعه سیاسی ایران، در سن ۸۶ سالگی در اثر سرطان مری در شهر تورنتوی کانادا با زندگی وداع کرده ‌است. صفوی با بازگویی خاطرات خود در كتاب‌های "خانه دایی یوسف" و "در ماداگان كسی پیر نمی‌شود" با زبانی ساده و صمیمی، نقش مهمی در آشکار سازی حقایق مربوط به زندگی و سرنوشت چهار نسل ایرانیان در شوروی سابق بازی کرد. او از معدود جان به در بردگانی، از هزاران ایرانی بی نام و نشان بود که در یکی از فجیع ترین برده داریهای قرن بیستم در دوران استالین و سپس شوروی سابق، نابود شدند.

دکتر صفوی که ٥٧ سال از زندگانی خود را در اردوگاههای استالینی و كشور شوروی سابق، در اردوگاه های کار اجباری، زیر تحقیرهای دائمی، بازجویی‌های ک.گ. ب. و مجازات های غیر انسانی و پرتگاه های مرگ و زندگی حیوانی گذرانده بود، هرگز امید و شخصیت انسانی خود را از دست نداد.

اما آنچه که از این مازندرانی پر احساس، انسانی پرمایه و شایسته احترام می ساخت، توان او در بسیج نیروهای مثبت درونی اش برای ادامه حیات و نبرد در کشاکش سرنوشت و آزادی اراده بود.

خواست زندگی، در درون او چندان نیرومند بود كه او را وا می‌داشت تا ایستادگی کند و بر دشواری‌ها چیره گردد. هر آنچه که او را از پای در نمی انداخت، قوی ترش می ساخت. او در تاریک ترین روزهای زندگی نیز در جایی روشنایی را كشف می کرد و از همان روزنه تنگ و باریك پنجره ای برای امید می ساخت. عشق به ایران و زادگاهش مازنداران، در همه این سالها به رویای بزرگ و پناهگاه روحی او تبدیل شده بود.

یاد او را گرامی میداریم و فقدانش را به بازماندگانش تسلیت می گوییم.

تورج اتابکی ـ شراره اتابکی نصرتی فرد ـ سعید الموتی ـ بابک امیر خسروی ـ حسن بهگر ـ فریدون پیشواپورـ بیژن پور بهنام ـ علی حاج قاسمی ـ نقی حمیدیان ـ یوسف حمزه لو ـ محسن حیدریان ـ جمال خرم ـ داود رمضان زاده ـ عزیز سینا ـ علی شاکری ـ علی شاهنده ـ مسعود شب افروز ـ بهرام عباسی ـ مرتضا عبدالعليان ـ میرحمید عمرانی ـ ناهید قاجارـ یدی قربانی ـ بهروز فتحعلی ـ اتابک فتح الله زاده ـ فرهاد فرجاد ـ شیوا فرهمند راد ـ رحمان لیوانی ـ عباس مظاهری ـ گیتی ناسخی ـ ابراهیم نبوی ـ منوچهر نوروزیان ـ اصغر نصرتی ـ وهاک هاکوبیان ـ منصور همامی ـ داریوش یوسفی.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024