پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 28.05.2012, 7:33


رادیو فردا: شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد دوشنبه ۸ خرداد در جلسه‌ای فوق العاده با صدور بیانیه‌ای غیر الزام آور، دولت سوریه را به دلیل کشتار روستای الحوله در استان حمص که طی آن دستکم ۱۱۶ نفر از جمله حدود ۵۰ کودک کشته شدند، محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «شورای امنیت به شدید‌ترین لحن قتل عام ده‌ها مرد، زن و کودک در روستای الحوله در نزدیکی حمص را در حملات نیروهای دولتی علیه مناطق مسکونی که در آن توپخانه و تانک به کار رفته را محکوم می‌کند.»

این بیانیه تاکید کرده است که ناظران سازمان ملل متحد وقوع این کشتار را تایید کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین با تاکید مجدد بر حمایت از طرح صلح کوفی عنان، خواستار توقف خشونت‌ها از سوی طرفهای درگیر در سوریه شد.

بامداد شنبه منابع مخالفان در سوریه اعلام کردند که نیروهای دولتی این کشور با حمله به روستای الحوله در استان حمص، قتل عام انجام داده‌اند.

بنا بر این گزارش‌ها، دستکم ۱۱۶ نفر در این حملات کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

حدود ۵۵ نفر از قربانیان این حمله کودک هستند که تعدادی از آنها به وسیله چاقو سر بریده شده‌اند. دیگر قربانیان توسط گلوله باران توپخانه‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

یک دیپلمات حاضر در جلسه شورای امنیت به خبرگزاری رویترز گفته است که رابرت مود رئیس هیات ناظران سازمان ملل در سوریه از راه ویدیو کنفرانس با اعضای شورای امنیت سخن گفت.
بنا بر این گزارش، آقای مود کشته شدن دستکم ۱۱۶ نفر و زخمی شدن حدود ۳۰۰ نفر دیگر در الحوله را تایید کرد.

پیش از برگزاری جلسه شورای امنیت، روسیه اعلام کرده بود که تا زمان گزارش رابرت مود، مانع از صدور بیانه‌ای توسط این سازمان بین المللی خواهد شد.

ناظران به سوریه رفته‌اند تا بر آتش بس اعلام شده میان دولت و مخالفان برپایه طرح صلح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه نظارت کنند.
این طرح شش ماده‌ای است که اولین ماده آن خواستار آتش بس میان طرف‌های درگیر شده است.

نفی دولت سوریه

پیش از این، دولت سوریه هرگونه دست داشتن نیروهای خود را در قتل عام الحوله رد کرده بود. به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه، جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، در کنفرانسی خبری، با محکوم کردن قتل عام الحوله، «گروه‌های مسلح تروریست» را متهم به دست داشتن در آن کرد.

مقدسی همچنین مسئولان و وزرای امور خارجه کشورهای خارجی را متهم کرد که از هر فرصتی برای «هدف قرار دادن سوریه» و «بسیج افکار عمومی جهان برای دخالت خارجی در سوریه» استفاده می‌کنند.

او ادامه داد که ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه با کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه گفت‌و‌گو کرده و او را در جریان «تحقیق رسمی» درباره قتل عام الحوله قرار داده است. او خاطرنشان کرد که عنان دوشنبه به سوریه خواهد رفت.

المقدسی در بخشی از سخنان خود تاکید کرد که سلاح‌هایی جدید در اختیار مخالفان قرار گرفته است.

ادامه محکومیت‌های بین‌المللی

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا قتل عام الحوله را «آبروریزی» توصیف کرد و خواستار توقف خشونت‌ها در سوریه شد.

کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگرانی خود را از کشتار استان حمص ابراز کرد و دولت سوریه را متهم به دست داشتن در آن کرد.

حزب سوسیالیست فرانسه که هم اکنون در این کشور حاکم است نیز در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست اقدامی فوری برای توقف کشتار در سوریه انجام دهد.

وزارتخانه‌های امور خارجه عراق و اردن در بیانیه‌های جداگانه‌ای قتل عام الحوله را محکوم کردند.
امارات متحده عربی و کویت خواستار برگزاری جلسه فوری اتحادیه عرب برای بررسی اوضاع سوریه و سلب مشروعیت از نظام این کشور شدند.

دعوت به جنگ آزادیبخش

شورای ملی سوریه که در آن طیف‌های گسترده‌ای از معترضان حضور دارند، از جامعه جهانی خواست برای متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه وارد عمل شود.

برهان غلیون رئیس مستعفی این شورا، در بیانیه‌ای گفت چنانچه جامعه جهانی اقدام به متوقف کردن خشونت‌ها در سوریه نکند، مردم این کشور آماده آغاز جنگ آزادیبخش با نظام حاکم خواهند بود.

او گفت که قتل عام الحوله، مشروعیت جامعه جهانی را که «از پایبندی به تعهدات خود ناتوان است» زیر سوال برده است.



رئيس ناظران بين المللى: قربانيان سورى با گلوله هاى توپ كشته شدند

رابرت مود رئيس گروه ناظران بين المللى در سوريه به تلويزيون "العربيه" گفت: در كشتار روستاى حوله از توابع حمص جسد بيش از 30 كودك و 60 كشته ديگر را يافتيم كه با گلوله هاى توپ كشته شده اند.

وى افزود: ما با تلاش بسيار مى خواهيم دريابيم كه كشتار حوله كار چه كس يا كسانى بوده است. ما مى خواهيم بدانيم كه نيروى آتش سنگين چگونه بدون هيچ دليل و توجيهى عليه كودكان و زنان بكارگرفته شده است.

مود گفت: هدف قرار دادن شهروندان غيرنظامى با گلوله هاى توپ و به رگبار بستن افراد از نزديك كارى ننگين و حزن انگيز است و آينده سوريه را تباه مى كند. اين عمل، اقدامى عليه آينده اين كشور و اميدهاى ملت سوريه است، زيرا كودكان را هدف قرارداده است. اين رويداد اندوهبار و زشت، امرى نابخشودنى است.

او اظهار داشت: ما به عنوان يك هيئت بين المللى مستقل، در كميته تحقيقى كه دولت سوريه تشكيل مى دهد شركت نمى كنيم. وی سپس تاكيد كرد كه دو طرف را به در پيش گرفتن راه حل مسالمت آميز دعوت مى كند.

يادآور مى شود كه شوراى امنيت سازمان ملل متحد در اجلاس ويژه اى كه به منظور بررسى جنايت اخير تشكيل داد، كشتار 108 نفر در حوله را كه بسيارى از آنان كودك بوده اند، با "شديدترين عبارات" محكوم كرد و "حمله با توپ و تانك به مردم بى دفاع، به رگبار بستن از نزديك و حملات فيزيكى چندش آور" را مورد اشاره قرار داد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024