پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.05.2012, 13:04


ایران امروز: رسانه‌‌های ایران به نقل از یک مقام مسئول در سفارت جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان گزارش داده‌اند که محمدباقر بهرامی، سفیر تهران در باکو به منظور پاره‌ای از مشورت‌ها به تهران فراخوانده شده است.

سفارت تهران در باکو علت این فراخوانی را «توهین به مقدسات در جمهوری آذربایجان» اعلام کرده است. بنابر این گزارش محمدباقر بهرامی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو به منظور پاره‌ای از مشورت‌ها به تهران فراخوانده شده است».

خبرگزاری فارس درباره این خبر نوشته است:«سفیر ایران در باکو در اعتراض به توهین عناصر مزدور به مقام معظم رهبری و تشدید اقدامات ضد اسلامی جمهوری آذربایجان، با فراخوان مرکز، خاک این کشور را ترک کرد».

این خبرگزاری افزوده: «تعدادی از عناصر مزدور و فریب خورده وابسته به حزب حاکم جمهوری آذربایجان (ینی آذربایجان) و نیز تجزیه طلبان و قومگرایان مورد حمایت رژیم صهیونیستی اخیراً در تجمع از پیش برنامه ریزی شده، به ساحت مقدس ولی امر مسلمین جهان توهین کرده‌اند».

خبرگزاری فارس بدون نام بردن منبع خود با توهین به مقام‌های جمهوری آدربایحان نوشته است: «جمهوری آذربایجان برای نوکری به صهیونیسم همه الزامات همسایگی و اصول همبستگی اسلامی را زیرپا گذاشته و افسار خود را گسیخته است» این خبرگزاری که زیر نظر اطلاعات سپاه پاسداران اداره می‌شود نوشته است:«باکو بهای سنگینی برای سیاست‌های ضد اسلامی و ضد ایرانی خود پرداخت خواهد کرد.»

تظاهرات آذری‌ها و خشم سفیر ایران

پس از هفته‌ها تبلیغات منفی حکومت ایران علیه جمهوری آذریایجان و تظاهرات در مقابل کنسولگری آذربایجان در تبریز، هفته گذشته گروهی از شهروندان آذربایجان در مقابل سفارت ایران در باکو تجمع کرده و علیه تبلیغات منفی ایران اعتراض کردند. تبلیغات ایران علیه جمهوری آذربایجان در هفته‌های اخیر به بهانه برگزاری مسابقه‌ی اروپایی یوروویژن در باکو به شدت افزایش یافته است.

برخی آخوندهای حکومتی مانند محمدرضا مهدوی کنی و ناصر مکارم شیرازی علیه برگزاری یوروویژن در باکو اعلامیه صادر کرده‌اند. محسن مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز هفته‌هاست که کمپین ضد جمهوری آذربایجان راه انداخته و هر چند روز یکبار طرفداران خود را جلوی کنسول‌گری آذربایجان در تبریز فرستاده تا علیه مقام‌های آذربایجان فحش و بدوبیراه سردهند.

کمپین ضدآذربایجانی امام جمعه تبریز بالاخره به واکنش شهروندان باکو منجر شد و آنان نیز با تجمع مقابل سفارت جمهوری اسلامی در باکو علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار دادند. شهروندان باکو تبلیغات منفی و حسادت‌آمیز وابستگان به رژیم اسلامی علیه جمهوری آذربایجان و دخالت آنها در امور کشور خود را محکوم کردند.

شعارهای شهروندان آذربایجان که تندتر از فحش‌های هواداران محسن مجتهد شبستری علیه مقام‌های آذری نبود، خشم سفیر ایران در باکو را به شدت برانگیخت.

سفیر جمهوری اسلامی در باکو در بیانیه‌ی خود نوشت: «در تجمع سازمان یافته روز جمعه گذشته [۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ / ۱۱ مه ۲۰۱۲] در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو، عده‌ای فریب خورده و آلت دست دشمنان اسلام، به عنوان عوامل رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی به ساحت مقدس رهبر شیعیان جهان و ولی فقیه امت اسلامی، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای توهین کردند که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد آورد. سفارت جمهوری اسلامی ایران با تسلیت به امام زمان حضرت حجت ابن الحسن (عج) و همه شیعیان جهان خصوصاً مردم جمهوری آذربایجان اعلام می‌دارد که بی شک این فاجعه غم انگیز، جنایتی برضد ارزش‌های دینی بوده و در حقیقت بیرون آمدن دست جنایتکار رژیم صهیونیستی از آستین این افراد است.»

احضار چندباره سفیر جمهوری آذربایجان

براساس گزارش رسانه‌های ایران هم‌زمان با فراخوانی سفیر ایران در باکو به تهران، جوانشیر آخوندوف سفیر جمهوری آذربایجان در تهران روز دوشنبه اول خرداد ۱۳۹۱ به وزارت امور خارجه ایران احضار شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی با احضار سفیر جمهوری آذربایجان مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت جمهوری آذربایجان به خاطر «توهین به مقدسات دینی» را به وی ابلاغ کرد.

جوانشیر آخوندوف در پاسخ اعلام کرد که مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به مقامات کشورش منتقل خواهد کرد.

مقام‌های جمهوری آذربایجان فشار جمهوری اسلامی بر باکو در مورد برگزاری یوروویژن و یا مناسبات باکو با دیگر کشورها را دخالت آشکار در امور داخلی خود می‌دانند. آنچه که بیش از همه برای مقام‌های آذربایجان نامفهوم و غیرقابل قبول است تبلیغات منفی و دخالت‌آمیز ایران در مورد برگزاری یوروویژن است. آنها می‌گویند رفتار مقام‌های جمهوری اسلامی در مقابل پیشرفت و شکوفایی روزافزودن جمهوری آذربایجان بسیار منفی و حسادت‌آمیز است.

علی حسن‌اف، یکی از مقام‌های ارشد باکو می‌گوید در روزهای اخیر ایران به مرکز اصلی تبلیغات سوء علیه آذربایجان تبدیل شده است. این مقام آذری به خبرگزاری ترند گفته است، «ایران از همان آغاز تبدیل شدن شهر باکو به یک شهر جذاب، ورود گردشگران خارجی به این شهر و عملکرد آزاد آنها حسادت می‌ورزید.»

علی حسن‌اف گفته است: «واقعیت این است که این همه هیاهو و تبلیغات منفی علیه آذربایجان همه با ادعاهای واهی مثل رژه همجنس‌بازان و تعقیب اسلام‌گرایان صورت می‌گیرد.»

وی می‌افزاید: «در این راستا، ما بارها و بارها به دولت ایران هشدار داده‌ایم، مقامات آذربایجانی به ایران سفر کرده است و در دیدارهایی که با انها داشته‌ایم به دفعات به انها گوشزد کرده‌ایم که شما به سیستم سکولار ما دخالت نکنید و ما به سیستم مذهبی شما دخالت نمی‌کنیم. مردم آذربایجان به باورهای اسلامی خود معتقد هستند و این راه را ادامه می‌دهند و در آذربایجان یک مدل مخصوصی از اسلام وجود دارد.»

از هنگامی که راست‌گرایان افراطی (گروه احمدی‌نژاد) با حمایت علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران بر نهادهای اجرایی کشور تسلط یافتند مناسبات کشور ما با جهان خارج روزبروز رو به تیرگی گذاشته است. ستیزه‌جویی دولت مورد حمایت علی خامنه‌ای با همسایگان و غربی‌ها و همین‌طور به اوج رساندن بحران هسته‌ای، بدترین دوران مناسبات خارجی را برای ایران فراهم آورده است. تنش و تیره‌گی مناسبات با جمهوری آذربایجان نیز در همین چارچوب قابل توضیح است. هر اندازه گروه حاکم بر ایران در مشکلات خودساخته فرومی‌رود، بر تنش‌آفرینی خود می‌افزاید.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024