شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 18.05.2012, 7:41


رادیو فردا: ۴۰۱ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۲۸ اردیبشهت با تصویب قطعنامه‌ای ضمن هشدار در خصوص خطر دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای از باراک اوباما، رییس جمهوری این کشور خواسته اند تا فشار های اقتصادی و دیپلماتیک علیه ایران را افزایش دهد.

۱۱ نماینده مجلس نمایندگان آمریکا به این قطعنامه رای مخالف دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در این قطعنامه نمایندگان کنگره هشدار داده‌اند که زمان برای جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت و توان تولید سلاح هسته ای «محدود» است، و خواستار «تداوم و افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک» علیه جمهوری اسلامی شده‌اند.

این قطعنامه مجلس نمایندگان آمریکا همچنین «هرگونه سیاستی که متکی بر تلاش برای مهار ایرانی که دارای ظرفیت و توان سلاح هسته ای باشد» را رد کرده اند.

به گزارش رویترز، شماری از سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات مخالف راهبرد «مهار» در قبال ایران در صورت دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای هستند. راهبرد و استراتژی «مهار» محور اصلی سیاست آمریکا دوران جنگ سرد برای جلوگیری از نفوذ اتحاد جماهیر شوروی بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قطعنامه مجلس نمایندگان خواستار تعلیق کامل غنی سازی اوارانیوم شده است و تصریح کرده است که تهران می بایست با آژانس بین المللی انرژی اتمی به طورکامل همکاری کند.

این مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا همچنین خواستار دستیابی به توافقی دائمی شده است که براساس آن بتوان با به گونه ای اثبات پذیر، اطمینان حاصل کرد که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.

در این قطعنامه تصریح شده است جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای برای منافع ملی آمریکا «حیاتی» است.

رز لنتینن، نماینده جمهوریخواه و رییس کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در این زمینه گفته است: ما باید حکومت ایران را وادار کنیم که به گونه قابل اثبات برنامه هسته‌ای خود را متوقف کند، برنامه توسعه سلاح های نامتعارف و موشک های بالیستیک را رها کرده و از حمایت از گروهای خشونت طلب افراطی دست بردارد.

به گزارش رویترز، مخالفان قطعنامه روز پنجشنبه مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند، طرح رز لنتینن با تاکید بر این نکته که سیاست مهار ایران دارای ظرفیت و یا توان هسته‌ای به اندازه کافی خوب نیست، احتمال جنگ با ایران را افزایش می‌دهد.

دنیس کوسنیج، نماینده دمکرات، در خصوص این طرح پیشتر گفته بود: «ما به اندازه کافی جنگ نداشته‌ایم؟»

وی اضافه کرده بود: «در زمانی که آمریکا پس از سال‌ها موفق شده است که با ایران گفت‌و‌گوی مستقیم داشته باشد، اکنون حیاتی است که بیش از هر زمانی کنگره از مذاکرات حمایت کند.»

این در حالی است که هوارد برمن، نماینده دمکرات، در واکنش به این انتقادات می‌گوید: قطعنامه غیر الزام آور مجلس نمایندگان تنها قاطعیت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را نشان می‌دهد.

هوارد برمن گفته است: «هیچ راهی وجود ندارد که از این (قطعنامه مجلس نمایندگان) بتوان مجوزی برای استفاده از نیروی نظامی را تفسیر کرد.»

این مصوبه مورد حمایت گروه قدرتمند کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، آیپک، است. آیپک بزرگ ترین لابی طرفدار اسرائیل در آمریکاست.

درهمین زمینه، شورای ملی ایرانیان آمریکا، نایاک، نیز از نمایندگان آمجلس نمایندگان آمریکا خواسته بود به این قطعنامه رای نه بدهند، چرا که این طرح می تواند زمینه جنگ با ایران را فراهم کند.

کشورهای غربی و اسرائیل می گویند، ایران در پوشش فعالیت‌های هسته‌ای خود برای تولید انرژی درصدد دستیابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است.

در مقابل ایران می گوید، برنامه هسته ایش کاملا صلح آمیز است .



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024