شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.05.2012, 13:04


بی بی سی: دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری، ارتش سوریه را به ارتکاب جرایم جنگی پیش از اجرای توافق‌نامه آتش‌بس در ۱۲ آوریل امسال متهم کرده است.

این سازمان که در نیویورک مستقر است، در گزارشی گفته است که درگیری‌های اطراف استان ادلب در شمال سوریه را می توان طبق قوانین بین‌المللی یک "مخاصمه مسلحانه" خواند.

تمام نیروهای درگیر در یک مخاصمه مسلحانه باید به حداقل ضوابطی که در قوانین بین المللی پیش بینی شده، عمل کنند.

این گزارش در حالی منتشر شده که فعالان مخالف دولت سوریه گفته‌اند که پانزده نفر از نیروهای دولتی در حمله مخالفان مسلح کشته شده‌اند.

حمله به نیروهای دولتی در استان حلب در شمال سوریه روی داده و به گفته فعالان مخالف، دو تن از مهاجمان که از ارتش آزاد سوریه بودند، نیز کشته شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید شواهد آشکاری وجود دارد که نشان می‌دهد سوریه، همزمان با ادامه مذاکراتی که منجر به توافق‌نامه آتش‌بس شد، قوانین بین‌المللی در باره مخاصمات مسلحانه را با اعدام‌های بدون طی مراحل قانونی و نابود کردن منازل نقض کرده است.

این سازمان حقوق بشری می‌گوید ارتش سوریه در دو هفته عملیات نظامی خود در استان ادلب در اواخر ماه مارس و اوائل آوریل، حداقل ۹۵ غیرنظامی را کشته و صدها خانه را سوزانده و یا تخریب کرده است.

آنا نایستات از دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: "انگار نیروهای دولت سوریه از هر دقیقه پیش از آتش‌بس برای خسارت وارد کردن استفاده کردند."

او گفت تانک‌ها و هلی‌کوپترهای ارتش سوریه به شهرهای مختلف در استان ادلب حمله کردند.

گزارش دیده‌بان حقوق بشر که ۳۸ صفحه است، به ده‌ها مورد اعدام و کشتار شهروندان و تخریب اموال غیرنظامیان اشاره کرده که از آنها با عنوان جرایم جنگی یاد کرده است.

این نهاد حقوق بشری در گزارش خود همچنین به بازداشت‌های بدون محاکمه و شکنجه افراد اشاره کرده است.

در این گزارش به اعدام کودکان توسط نیروهای دولتی اشاره شده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید نیروهای دولتی به بازداشت خودسرانه ده‌ها نفر دست زده و آنها را بدون هیچ پایه و اساس حقوقی، نگه داشته‌اند.

طبق گزارش این سازمان، دو سوم افراد بازداشت شده به رغم وعده‌های بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، برای آزادی زندانیان سیاسی، هنوز در زندان‌ها هستند.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود به مادر محمد صالح شمروخ از معترضان ضد دولتی از استان ادلب اشاره می‌کند که شاهد آن بوده که نیروهای امنیتی پسرش را بردند.

او به دیده‌بان حقوق بشر گفته است: "برای این که پسرم را غمگین نکنم، با او خداحافظی نکردم و او هم چیزی نگفت. وقتی در حال رفتن بودند، سربازان به من گفتند که دیگر باید پسرم را فراموش کنم."


ناظران صلح سازمان ملل در سوریه گفته‌اند که هر دو طرف با نقض تعهدات خود، کماکان به استفاده از سلاح‌های سنگین در مناطق مسکونی ادامه می‌دهند

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید پسر او در ۲۵ مارس امسال اعدام شد.

طبق طرح صلح کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب، توافق‌نامه آتش‌بسی از ۱۲ آوریل در سوریه به اجرا در آمده است.

از آن زمان میزان خشونت‌ها در این کشور کاهش یافته است.

اما ناظران صلح سازمان ملل در سوریه که به تازگی فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند، از ادامه خشونت‌ها در این کشور خبر داده و گفته‌اند که هر دو طرف با نقض تعهدات خود، کماکان به استفاده از سلاح‌های سنگین در مناطق مسکونی ادامه می‌دهند.

دولت سوریه هنوز واکنشی نسبت به گزارش دیده‌بان حقوق بشر نشان نداده است.

مقام‌های رسمی دولت بشار اسد می‌گویند گروه‌های "تروریستی" مورد حمایت خارجیان، مسئول خشونت‌ها و کشتار بیش از ۲۴۵۰ غیرنظامی و ۱۳۴۰ سرباز از زمان آغاز تظاهرات ضد دولتی در این کشور در ماه مارس ۲۰۱۱ هستند.

سازمان ملل می‌گوید بیش از ۹ هزار نفر تا کنون در خشونت‌های این کشور کشته شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024