پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.04.2012, 10:14



ایلنا: یك پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: فساد در بازار كار یكی از مهمترین عوامل استفاده از كودكان به عنوان نیروی كار است.

به گزارش ایلنا، پیام روشنفكر كه در نشست انجمن حمایت از حقوق كودكان به مناسبت نزدیك شدن به روز جهانی كارگر سخن می‌گفت، با اشاره به نقش كودكان كار در اقتصاد زیرزمینی، اظهار كرد: اقتصاد زیرزمینی بخش قابل توجهی از اقتصاد تمامی كشورها را تشكیل می‌دهد، اما سهم اشتغال سیاه در ایران به دلیل پنهان بودن آمارها، به صورت رسمی قابل بررسی نیست.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی سهم اشتغال كودكان در اقتصاد زیرزمینی تهران را طبق آمارهای غیر رسمی ۳۶ درصد اعلام كرد و گفت: این كودكان با ساعات كاری زیاد و دستمزد كم از حمایت‌های قانونی بی‌بهره‌اند و مجبور به كار كردن در محیط‌هایی هستند كه بلحاظ انسانی مناسب حضور كودكان نیست و برای سلامت جسمی و روحی آنان مضر است.

روشنفکر ادامه داد: تشکل‌های کارگری می‌توانند بزرگترین مانع به كارگیری كودكان در اینگونه مشاغل باشند.

او در پایان تصریح کرد: اگر فساد و بیکاری زیاد شود استفاده از نیروی كار كودكان نیز افزایش می‌یابد و در بخش غیر رسمی چرخه اقتصادی، از تولید تا توزیع کار کودک گسترش می‌یابد.


قوانين حاكم بر خيابان كودكان كار را مستعد خشونت‌ورزی می‌كند

به مناسبت نزدیك شدن به ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر، انجمن حمایت از حقوق کودکان نشستی در خصوص بررسی وضعیت كودكان كار در سال ۹۰ برگزار كرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست كه با حضور جمعی از کودکان افغان و ایرانی در محل انجمن حمایت از حقوق کودک برگزار شد، کودکان كار از زندگی خود سخن گفتند و كارشناسان مسائل اجتماعی به آسیب‌شناسی و بررسی پدیده اشتغال كودكان پرداختند.

در ابتدای این نشست جواد عظیمی، نوجوان ۱۴ ساله و دانش‌ آموز چهارم دبستان به حاضرین شرح داد كه از ساعت ۷ تا ۹ صبح در خانه كودك ناصر خسرو به تحصیل می‌پردازد و بعد از 9 صبح تا ساعات پایانی شب مشغول به كار است.

افسانه غلامی، نوجوان ۱۵ ساله نیز که در یكی از گارگاه‌های خیاطی مشغول به كار است شرایط كاری خود را برای حاضرین تشریح كرد.

در ادامه این نشست یكی از كودكان كار تبعه افغانستان داشتن كارت اقامت در ایران را در زندگی خود بی‌تاثیر خواند و گفت: داشتن یا نداشتن كارت اقامت تاثیری در برخورد كارفرمایان با من ندارد چرا كه اهل افغانستان هستم.

او گفت: بعضی از ما كودكان افغان، تمام مبلغی كه بابت انجام كار سنگین دریافت می‌كنیم را برای خانواده‌های‌مان در افغانستان ارسال می‌كنیم هیچ‌‌وقت پول كارمان به دست خودمان نمی‌رسد.

در بخش دیگری از این نشست كه به مناسبت نزدیك شدن به روز كارگر برگزار شد، دكتر شیوا دولت‌آبادی عضو هیئت رئیسه انجمن حمایت از حقوق كودكان برای حاضرین توضیح داد كه به مناسبت روز کارگر با دعوت از كودكان كار و كارشناسان مسائل اجتماعی، در این نشست از نزدیك نگاهی به مشکلات کودکان کار ‌می‌اندازیم و شرایط آنان را بلحاظ آموزشی و شرایط كار مورد بررسی قرار می‌دهیم.

فرشید یزدانی، عضو هیئت رئیسه انجمن حمایت از حقوق کودکان، به عنوان اولین سخنران این نشست با بیان اینكه نیازهای اقتصادی والدین، كودكان را مجبور به ورود به مشاغل خیابانی می‌كند، افزود: ورود زودهنگام كودكان به بازار كار سبب پدید آمدن حس ناامنی در میان این كودكان می‌شود و اثرات سوئی را در حوزه‌های فردی و اجتماعی آنان به همراه دارد.

یزدانی ضمن اشاره به گسترش زمینه‌های آسیب‌‌پذیری اجتماعی در میان این كودكان، افزود: قوانین ویژه‌ای كه در خیابان‌ها حاكم است، این كودكان را مستعد اعتیاد و خشونت‌ورزی می‌كند.

این فعال حقوق كودكان عرضه كار كودكان را وابسته به میزان دستمزد بزرگسالان اعلام كرد و افزود: تفاوت دستمزد یك نیروی كار بزرگسال و دستمزد اندكی كه یك كودك بابت انجام همان كار دریافت می‌كند موجب تمایل كارفرمایان و سودجویان به استمرار استفاده از نیروی كار كودكان می‌شود.

یزدانی عوامل مؤثر بر تقاضای نیروی كار كودك در بازار را مازاد ارزش تولید و كاهش هزینه‌های مبادله شده نیروی كار دانست و اظهار كرد: به دلیل آنكه كار كودكان ارزش افزوده كمتری دارد، اثر منفی این نوع كار بر درآمد ملی حدود ۳ درصد برآورد می‌شود.

این فعال حقوق كودكان در پایان به مقایسه نرخ اشتغال كودكان پرداخت و اعلام كرد: بالاترین نرخ اشتغال كودكان در استان خراسان جنوبی با ۲۰ درصد، گلستان ۴/ ۱۷ درصد و كمترین نرخ در خراسان شمالی با ۱۷/ ۲ درصد است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024