جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 27.04.2012, 7:39


دویچه وله: سازمان ملل متحد مستقیماَ دولت سوریه را به نقض آتش‌بس متهم کرد. بان کی مون تایید کرد که واحدهای ارتش سوریه همچنان در شهرها مستقر هستند و کشتار غیرنظامیان سوری ابعادی نگران کننده و غیرقابل‌قبول یافته است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد دولت سوریه را متهم به نقض مستمر آتش‌بس کرد. دبیرکل سازمان ملل در روز پنج‌شنبه (۷ اردیبهشت/۲۶ آوریل) در نیویورک تصریح کرد که حکومت سوریه به هیچ یک از توافقات خود پایبند نبوده و بر خلاف تمامی ادعاها هنوز از سلاح‌های سنگین برای سرکوب مردم استفاده می‌کند.

بان کی مون گفت که واحدهای ارتش سوریه همچنان در مناطق مسکونی مستقر هستند و نشانه‌ای از برقراری آتش‌بس در شهرهای سوریه دیده نمی‌شود. اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای ادامه خشونت در سوریه را محکوم کرد و از سازمان ملل خواست که سیاست خود در قبال رژیم اسد را تغییر دهد.

در نشست وزیران خارجه کشورهای عربی در روز پنج‌شنبه در قاهره از دولت مراکش خواسته شد که پیشنهادات اتحادیه عرب را در شورای امنیت مطرح کند. مراکش در حال حاضر یکی از اعضای شورای امنیت است. نشست آتی این شورا قرار است که ۵ ماه مه در نیویورک برگزار شود.

در بیانیه وزیران خارجه‌ی اتحادیه عرب آمده است که رژیم سوریه بی‌اعتنا به تمامی قول و قرارهای خود با کوفی عنان، نمایند ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب "علیه مردم خود خشونت اعمال می‌کند."

اتحادیه عرب از دولت سوریه خواسته است که از مجازات و کشتن شهروندانی که با صلح‌بانان سازمان ملل متحد گفت‌وگو می‌کنند دست بردارد. نیروهای اپوزیسیون پیش‌تر گفته بودند که رژیم اسد با شناسایی معترضان نه تنها اجازه گفت‌وگو با بازرسان سازمان ملل را به آنان نمی‌دهد، بلکه در صورت چنین تماس‌هایی مجازات‌های سنگینی در انتظار شهروندان معترض خواهد بود.

افزایش نگرانی‌های بین‌المللی از اوضاع سوریه

مسئولان سازمان ملل متحد می‌گویند که بان کی مون به شدت نگران گزارش‌هایی است که از سوریه ارسال می‌شوند. به گفته آنان همه شواهد نشان می‌دهند که ادامه خشونت و کشتار مردم همچنان ادامه دارد. انفجار مهیب در شهر حماه تنها یکی از نمونه‌های گزارش‌های اخیر است.

مخالفان دولت سوریه می‌گویند که انفجار در شهر حماه در پی برخورد یک موشک با ساختمان رخ داده و در میان کشته‌شدگان چندین زن و کودک نیز وجود داشته‌اند. در همین حال خبرگزاری دولتی سانا، انفجار ساختمان را از داخل و به دلیل "ناآشنایی مخالفان با مواد منفجره" عنوان کرده است. مخالفان اسد تعداد کشته‌شدگان انفجار حماه را حدود ۷۰ نفر ذکر کرده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل قویاَ حمله و کشتار شهروندان غیرنظامی را محکوم کرد و شرایط کنونی در سوریه را "غیرقابل قبول" خواند.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد ضمن انتقاد شدید از اعمال خشونت در سوریه تصریح کرد که رژیم اسد همواره وعده و وعید می‌دهد، اما به سرعت آنها را زیرپا می‌گذارد. رایس گفت: «ما امتناع دولت سوریه از پایبندی به توافقات را محکوم می‌کنیم.» سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود: «ما همچنین بکارگیری سلاح‌های سنگین در شهرهایی همچون حماه و کشتار هر روزه غیرنظامیان را قویاَ محکوم می‌کنیم.»

مخالفان حکومت سوریه: اسد آتش‌بس را نقض کرده است

اپوزیسیون سوریه در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که در روز گذشته آتش‌بس به صورت سیستماتیک نقض شده و شهرهای درعا، حماه، دیرالزور و منطقه دوما در نزدیکی دمشق مورد گلوله‌باران نیروهای ارتش قرار گرفته‌اند.

بسام اسحاق‌، یکی از مخالفان سرشناس رژیم سوریه در قاهره اعلام کرد که «رژیم اسد به آتش‌بس پایبند نیست، زیرا همچنانکه در گزارش کوفی عنان نیز منعکس است، با ورود ناظران بین‌المللی به سوریه دامنه تظاهرات گسترش یافت.»

وی تاکید کرد که رژیم اسد نمی‌تواند آتش‌بس را رعایت کند، زیرا ادامه آتش‌بس به معنای "ادامه اعتراضات و تظاهرات سراسری خواهد بود که منجر به سرنگونی رژیم اسد خواهد شد." اسحاق از سخنان اخیر آلن ژوپه، وزیر امورخارجه فرانسه پشتیبانی کرد و افزود: «رژیم اسد تنها زبان زور را می‌فهمد.»

وزیر امورخارجه فرانسه در روز چهارشنبه (۲۵ آوریل/۶ اردیبهشت) در دیدار با نمایندگان اپوزیسیون سوریه در پاریس گفته بود که شورای امنیت سازمان ملل باید در صورت ناکامی طرح صلح کوفی عنان، گزینه مداخله نظامی را نیز مورد بررسی قرار دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024