جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 15.04.2012, 9:33


روایت گاردین از مذاکرات دیروز

روزنامه گاردین نوشت: صبح روز شنبه نشست ایران و ۱+۵ با سخنان ۱۵ دقیقه‌ای کاترین اشتون آغاز شد و به گفته دیپلمات‌ها با پاسخ مثبت سعید جلیلی ادامه یافت.

به گزارش سرویس بین الملل بازتاب، یک دیپلمات به گاردین گفته است که اظهارات جلیلی، «طولانی»، «پرطمطراق» و «تبلیغاتی» نبود.

به گفته این دیپلمات در حالی که لحن جلیلی «آرام و سازنده» بود، وی اظهار داشت که «آماده است به طور جدی به موضوع هسته‌ای ایران بپردازد.»

یک منبع دیپلماتیک دیگر به گاردین گفت: «همه نشانه‌ها حاکی از آن بود که ایرانی‌ها می‌خواهند جدی و سازنده باشند.»

یک مقام حاضر در مذاکرات نیز به گاردین گفته است، ایرانی‌ها باید نشان دهند که برای همکاری جدی هستند تا بتوان قضاوت کرد.

یک منبع دیگر به این روزنامه گفته، علائمی از سوی ایرانی‌ها مشاهده شد که آنها آماده‌اند در ازای کاسته شدن از تحریم‌ها، غنی‌سازی را محدود کنند.

یک دیپلمات غربی در استانبول می‌گوید: «شدت تحریم‌های نفتی ایرانی‌ها را شگفت‌زده کرده و آنها واقعا لطمه دیده‌اند.» و دیپلمات دیگری که در مذاکرات حضور دارد تاکید می‌کند که «ایرانی‌ها اگر جدی نبودند، به استانبول نمی‌آمدند.»

دیپلمات‌ها در استانبول می‌گویند به احتمال زیاد ایران ایران پیشنهاد می‌دهد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی را محدود کند و در ازای آن از شدت تحریم‌ها کاسته شود.

این دیپلمات‌ها به سخنان فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی، اشاره می‌کنند که چند روز پیش گفته بود که غنی‌سازی ۲۰ درصدی می‌تواند تعلیق شود به محض آنکه سوخت کافی برای رآکتور تحقیقاتی تهران فراهم شود.

کاترین اشتون، پس از مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در یک کنفرانس خبری اعلام کرد، دور بعدی گفت‌وگوها سوم خرداد و در بغداد انجام خواهد شد.

وی در این کنفرانس کوتاه خبری، اظهار داشت ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای در راه‌های مسالمت‌آمیز را دارد.

اشتون هدف از مذاکرات را «دست یافتن به یک راه‌حل فراگیر و مبتنی بر مذاکره» عنوان کرد که بتواند «اعتماد بین‌المللی به برنامه منحصرا صلح‌آمیز ماهیت برنامه هسته‌ای ایران بازگرداند.»

کاترین اشتون همچنین اظهار داشت که ما می‌‌خواستیم بدانیم که آیا ایران برای یک روند ادامه دار از جدیت برخوردار است یا نه؛ ما امروز این مذاکرات را آغاز کردیم تا از این امر اطمینان حاصل کنیم.

وی افزود مذاکرات ما درباره این بود که چگونه این مسیر را ادامه دهیم، و طی چه فرآیندی ما پیشنهادهای ملموس را مطرح خواهیم کرد و چگونه یک چارچوب برای کارمان تعیین کنیم؛ و چه هنگام باید با یکدیگر دیدار داشته باشیم که این اقدامات را آغاز کنیم؛ و اینکه چطور کارشناسان این حوزه می‌توانند نشست مقدماتی داشته باشند.

اشتون تاکید کرد که هدف مذاکرات استانبول این بود که ببینیم چگونه باید این مسیر را ادامه بدهیم و معیار موفقیت این مذاکرات هم این است که من می‌توانم زمان و مکان دور بعدی مذاکرات را اعلام کنم.

اشتون تصریح کرد در وهله نخست پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) مبنای اصلی کار ماست. دوم اینکه به دنبال این هستیم که ایران به همه تعهدات بین‌المللی خود عمل کند؛ سوم اینکه در یک فرآیند گام‌به‌گام و اقدام متقابل کار را ادامه دهیم. ما همچنین به صراحت گفتیم که ایران باید حق برخورداری از برنامه هسته‌ای غیرنظامی را داشته باشد.

به گفته اشتون از همین رو دو طرف تصمیم گرفتند که برای نیل به این هدف دور بعدی مذاکرات در بغداد انجام شود.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی اظهار داشت هدف از برگزاری مذاکرات استانبول این بود که گفت‌وگوها بر سر مسائل در پیش رو ادامه پیدا کند.



جلیلی: مذاکرات موفق بود

سعید جلیلی نیز در یک کنفرانس خبری جداگانه شرکت کرد و اظهار داشت که گفت‌وگوها موفق بود.

سعید جلیلی گفت پس از تایید پیش‌نویس همکاری‌های در نشست سوم خرداد بغداد همکاری‌های متقابل شروع خواهد شد و ما شاهد گام‌هایی از همکاری‌ در عرصه‌های مختلف خواهیم بود.

جلیلی تصریح کرد: «من فکر می‌کنم در مجموع آنچه که امروز صورت گرفت باتوجه به اینکه بر مبنای رویکرد و راهبرد گفت‌وگو و همکاری بود، توانست موفق باشد و رو به جلو باشد؛ التزام به این رویکرد می‌تواند به گفت‌وگوهای آینده شکل بدهد و موفقیت آنها را هم تضمین کند.»

وی افزود: «در همکاری‌های هسته‌‌ای توافق کردیم هرگونه همکاری هسته‌ای باید بر مبنای معاهده ان‌پی‌تی باشد و در این باره به باقری و اشمیت ماموریت داده شد برای اجلاس سوم خرداد در بغداد پیش‌نویسی تهیه کنند و چارچوب کاری برای همکاری‌ها ارائه کنند.»

جلیلی درباره تحریم‌ها گفت: «در روند همکاری‌ها باید اعتماد ملت ایران جلب شود و رفع تحریم‌ها یکی از مسیر‌ها و راه‌های جلب اعتماد ایران است.»

جلیلی اظهار داشت ‌گفت‌وگوها در چارچوب ان‌پی‌تی بود و غنی‌سازی اورانیوم هم در چارچوب ان‌پی‌تی جزء حقوق ایران است.

واکنش آمریکا

در واکنش به مذاکراتی که روز شنبه میان ایران و گروه ۱+۵ درباره موضوع هسته ای ایران در استانبول صورت گرفت، بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت کاخ سفید آن را 'گام اول مثبتی' تلقی می کند.

رادز گفت آمریکا معتقد است فضا برای گفتگو درباره راه هایی که ایران بتواند با آن به تعهدات بین المللی اش عمل کند وجود دارد.

آقای رادز که همراه باراک اوباما برای شرکت در نشست سران قاره آمریکا در کلمبیا به سر می برد، به خبرنگاران گفت: "به نظر ما گفتگوها در استانبول گام نخست مثبتی بوده است. فضای سازنده ای وجود داشته، ایرانی ها به میز مذاکره آمدند و درباره موضوع هسته ای کشورشان گفتگو کردند."

بن رادز تعیین مکان بعدی گفتگوها را نیز یک نشان مثبت دیگر خواند.

اشتون با تاکید بر این نکته که گفتگوهای من با آقای جلیلی بسیار صریح بود، گفت که آقای جلیلی موافقت کرد دور بعدی دیدارها با هدف "پیشرفت واقعی" در روند مذاکرات انجام شود و البته موفقیت آمیز بودن این روند نیاز به ثبات قدم دارد.

برخلاف اجلاس قبلی، با آنکه مذاکره کنندگان خسته به نظر می رسیدند اما در صورتشان لبخندی حاکی از رضایت از روند مذاکرات دیده می شد.

یکی از سخنگویان خانم اشتون می گوید که کشورهای پنج بعلاوه یک پیشنهادات قبلی خود را که شامل درخواست برای شفافیت بیشتر از سوی ایران است، با هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی مطرح کرده‌اند.

دور دوم مذاکرات به صورت دوجانبه برگزار شده است. هیات مذاکره کننده ایرانی از علاقه تمام طرف های مذاکره به گفت و گوی دوجانبه خبر داده اما برنامه دیدار با هیات آمریکایی را رد یا تایید نکرده است.

دیپلمات های غربی حاضر در مذاکرات گفته اند که هیات مذاکره کننده با انتظارات اندکی وارد استانبول شد اما هیات ایرانی بر خلاف دفعات گذشته که به موضوعات حاشیه ای می پرداخت، این بار به روی موضوع اتمی متمرکز است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024