جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 07.04.2012, 21:36


العربیه: رژيم سوريه امروز به تشديد حملات خود عليه مخالفان پرداخت و بيش از همه، شهر حماه را هدف حملات خونبار خويش قرارداد.

دو شهر ديگر که سهم سنگينى از تهاجم نيروهاى بشار اسد نصيبشان شد، حمص و حلب بوده اند.

خبرنگار العربيه، گزارش داده است که به رغم هشدار محافل بين المللى و در راس آنها خود "بان کى مون" به رژيم اسد، کشتار در اين کشور ادامه يافته و تنها در روز شنبه ۷ آوریل، آمار کشته شدگان به ۱۵۶ نفر رسيده است.

اين آمار طبعاً شامل مفقودان و مجروحان نيست. يک شاهد عينى به يک خبرنگار داوطلب در مورد نوع مقتولان گفت: ارتش اسد اکنون مردم عادى را در خانه هايشان هدف قرار مى دهد. به نظر مى رسد قصد ارتش دولتى اين است که مردمى بى دفاع و حتى بى موضع را عليه افراد ارتش آزاد (جدا شدگان از ارتش) و تظاهرکنندگان ضد رژيم تحريک کند و به آنان بگويد که بهاى ادامه ى اعتراضات، سنگين است.

اين شاهد عينى افزود: بسيارى از مردم تظاهرکننده اکنون روش شعاردادن دراينجا و آنجا و سريعاً پراکنده شدن و گريز از تيررس سربازان اسد را يادگرفته اند. نيروهاى ارتش آزاد هم سربازان حکومت را دچار وحشت کرده اند و درگيرى با آنها براى حکومتيان هزينه دارد. لذا بيشتر قربانيان از عموم افراد بى دفاع به خاک و خون کشيده مى شوند.

شاهد ديگرى در تماس با رسانه ها تاکيد کرد: اينکه جلوى چشم آدم، خانواده ها را بکشند و بعد تلويزيون دولتى را بياورند و از خودى هايشان مصاحبه بگيرند که نشان دهند "اين سند جنايت گروهکهاى خرابکار است"، بيشتر از خود قتل، ما را مى سوزاند.

شوراى هماهنگى انقلاب سوريه با اعلام وقوع کشتارهايى در حومه ى حماه، شهرک ديربعلبه در استان حمص، مناطق حريتان و عندان در حومه ى حلب، و نقاطى ديگر تاکيد کرد که آمار قربانيان روز شنبه به ۱۵۶ تن رسيد.

اين شورا، حماه را مرکز ثقل عمليات ارتش حکومتى دانسته است.بنا به گزارش شوراى هماهنگى، امروز، مناطقى از حماه، حمص و حلب شاهد درگيرى بوده است.

خبرنگار "العربيه" نيز از ريف دمشق گزارش داد که نيروهايى از "گارد رياست جمهورى" به سوى دوما حرکت کرده اند وتانکهايى نيز وارد بازار "الهال" در داخل شهر شده اند. شوراى هماهنگى مى گويد: حريتان حلب شاهد کشتارى بوده است که در گوشه اى از آن ۱۰ جسد سوخته يافته شد. اين اجساد زير آوار خانه بود که بمباران شده و بکلى سوخته است.

شهرک رستن در حمص نيز امروز صبح با گلوله هاى توپ و تانک بمباران شد. نقاط ديگرى نيز شاهد حملات نيروهاى دولتى بوده اند، حال آنکه دبير کل سازمان ملل متحد به وضوح دولت اسد را مورد خطاب قرارداده، از آن خواسته است "در مهلت باقى مانده تا ۱۰ آوريل – زمان توافق شده با کوفى عنان دبيرکل سابق سازمان ملل و نماينده ى مشترک سازمان ملل و جامعه ى عرب- از کشتار باز ايستد و به آرامش تن دهد".

عنان تاکید کرده است: دولت سوریه باید به تعهدات خود پایبند باشد، مهلت برای آغاز آتش بس تعیین شده را بهانه ادامه ى کشتار نکند و بدون پیش شرط، کشتار مردم را متوقف سازد.


در صورت شکست طرح کوفی عنان
ترکیه در داخل خاک سوریه منطقه حایل تشکیل می‌دهد


یک منبع مخالف رژیم سوریه روز شنبه ۷ آوریل اعلام کرد، در صورت شکست طرح کوفی عنان فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه ، ترکیه به تشکیل منطقه حایل اقدام خواهد کرد.

بهیه ماردینی یکی از فعالان سوری در گفت و گو با " العربیه.نت " اظهارداشت: " داوود اغلو وزیر خارجه ترکیه هنگام دیدار اخیر خود با برخی مخالفان در استانبول از تصمیم کشورش برای تشکیل منطقه حایل در صورت شکست ماموریت کوفی عنان خبر داد."

ماردینی جامعه جهانی را به حمایت از تصمیم آنکارا برای تشکیل منطقه حایل فرا خواند و افزود:" با توجه به سابقه رژیم ، ما مدتی است که فاتحه شکست ماموریت عنان در سوریه را خوانده ایم."

عضو جریان تغییر در سوریه در توضح اظهارات خود گفت :" وزیر خارجه سوریه به عنان اعلام کرده بود که ارتش از برخی مناطق در شهر زبدانی عقب نشینی کرده است اما روز جمعه ارتش سوریه این شهر را گلوله باران کرد و این نشان دهنده دروغ بودن ادعای رژیم است."

ارتش آزاد سوریه و مخالفان رژیم بشار اسد بارها خواستار تشکیل منطقه حایل در مرز سوریه با یکی از کشورهای همسایه این کشور شده بودند تا به گفته آنها از آن به عنوان پناهگاه برای نظامیان جدا شده از ارتش سوریه استفاده شود.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، پیشتر اعلام کرده بود ترکیه مسئله ایجاد منطقه حایل را در مرز با سوریه بررسی می ‌کند.

در همین حال روبرت فورد سفیر آمریکا در دمشق اعلام کرد نیروهای رژیم سوریه از شهرها و مناطق مسکونی عقب نشینی نکرده اند.

سفیر آمریکا تصاویر ماهواره ای مربوط به استقرار نظامیان رژیم در شهرها را بر روی صفحه فیس بوک سفارت آمریکا قرار داده و با اشاره به طرح عنان گفت:" ایالات متحده آمریکا و دوستان مردم سوریه نظاره گر واکنش های عملی دولت سوریه نسبت به طرح عنان هستند."

فورد همچنین در پیام خود بر روی صفحه فیس بوک خواستار ورود خبرنگاران برای پوشش تحولات سوریه شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024