پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 03.04.2012, 20:53


دویچه وله: یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران در آفریقای جنوبی، در پی تشدید فشارهای قدرت‌های غربی برای قطع مراودات نفتی با ایران با هدف افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، واردات نفت از این کشور را به‌طور کامل متوقف کرده است.

کمپانی انگن (Engen) واحد آفریقای جنوبی کمپانی بزرگ نفتی پتروناس، اعلام کرد که واردات نفت از ایران را متوقف کرده است. این اقدام در راستای تبعیت از طرح ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تانیا لندزبرگ، سخن‌گوی کمپانی انگن در گفت‌وگو با این خبرگزاری تاکید کرد که این کمپانی تدابیر ویژه‌ای برای بهره‌گیری از دیگر ذخایر نفتی اندیشیده است. کمپانی انگن، مستقر در دوربان، دومین پالایشگاه بزرگ آفریقای جنوبی را اداره می‌کند. انگن روزانه به ۱۳۵ هزار بشکه نفت‌خام نیاز دارد که پیش از اتخاذ این تصمیم، معمولا ۸۰ درصد آن از طریق واردات نفت از ایران تامین می‌شد.

شمس‌الازهر عباس‌، مدیرعامل کمپانی پتروناس اعلام کرد که واحد انگن این کمپانی «تحت فشار شدید» قرار گرفته تا در راستای تشدید تحریم‌ها واردات نفت از ایران را متوقف کند. یک گروه تحقیقاتی از سوی دولت آفریقای جنوبی مامور پی‌گیری و بررسی پی‌آمدهای احتمالی طرح توقف واردات نفت از ایران شده و قرار است تا پایان ماه مه، گزارش خود را به کابینه ارائه کند.

آفریقای جنوبی در ماه فوریه ۸ /۲ میلیون بشکه نفت ‌خام از ایران وارد کرد. در مجموع این کشور سال گذشته میلادی نزدیک به ۲۷ میلیون بشکه نفت‌ خام از ایران وارد کرده بود. این رقم ۲۶ درصد از مجموع واردات نفت ‌آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ را تشکیل می‌دهد.

بر اساس قانونی که باراک اوباما در آخرین روز سال ۲۰۱۱ امضا کرد، بانک‌ها و نهادهای مالی خارجی از تعامل با بانک مرکزی جمهوری اسلامی منع شده‌اند، و در صورت تخطی از این قانون، تحت تحریم‌ها و مجازات یک‌جانبه ایالات متحده قرار خواهند گرفت و شانس فعالیت در بازار بزرگ آمریکا را از دست خواهند داد.

علاوه بر اتحادیه اروپا که با تصویب طرحی در ژانویه ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را به‌طور کامل قطع کرد، کره‌جنوبی، ژاپن و برخی دیگر از هم‌پیمانان آمریکا در سراسر جهان هم اعلام کرده‌اند که از خرید نفت ‌خام ایران خودداری خواهند کرد.

تحلیل‌گران می‌گویند با اجرای تحریم‌های گسترده، اقتصاد ایران در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد
تحریم‌های اتحادیه اروپا از اول ژوئیه‌ی ۲۰۱۲ اجرایی خواهد شد. کمپانی‌های بزرگی نظیر رویال داچ شل هم از متوقف کردن اجرای همه پروژه‌های خود در ایران خبر داده‌اند.

اقتصاد ایران، اقتصادی متکی به نفت است و به اعتقاد تحلیل‌گران اقتصادی، در صورت اجرای موفقیت‌آمیز تحریم‌ها، در آستانه فروپاشی قرار خواهد گرفت. قدرت‌‌های غربی می‌گویند هدف از افزایش بی‌سابقه تحریم‌ها، وادار کردن رهبران جمهوری اسلامی به تجدید نظر و عقب‌نشینی از مواضع سخت‌گیرانه در قبال برنامه بحث‌برانگیز هسته‌ای است.

اعلام آمادگی عربستان برای پر کردن خلاء نفت ایران

عربستان سعودی بار دیگر اعلام کرد که در شرایط اضطراری و در صورت نیاز بازارهای جهانی، با افزایش تولید، خلاء نفت ‌خام ایران را جبران خواهد کرد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز شنبه هفته جاری در ریاض با مقامات سعودی دیدار کرد تا بتواند با دریافت ضمانت از آنها، نگرانی‌های هم‌پیمانان آمریکا را رفع کند.

مقامات سعودی تاکید کرده‌اند که از هیچ تلاشی برای تامین نیاز بازارهای جهانی و پر کردن ذخایر استراتژیک مشتریانی نظیر آمریکا دریغ نخواهند کرد، اما حاضر نیستند برای ترغیب مشتریان به خرید نفت عربستان، تخفیفی در بهای نفت بدهند.

عربستان در فاصله ژوئيه تا سپتامبر ۲۰۱۱ روزانه بیش از ۹ میلیون بشکه نفت تولید و صادر کرده است و آن‌طور که مقامات نفتی این کشور می‌گویند، حاضراست تا در صورت نیاز، تولید نفت را تا سقف ۵ /۱۲ میلیون بشکه در روز هم افزایش دهد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024