جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 31.03.2012, 19:16


دویچه وله: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که شش قدرت بزرگ جهان و ایران توافق کرده‌اند که روزهای ۱۳ و ۱۴ آوریل ( ۲۵ و ۲۶ فروردین) در شهر استانبول درباره برنامه اتمی ایران گفت‌وگو کنند.

هیلاری کلینتون خبر توافق ایران و گروه ۱+۵ درباره دور دیگری از مذاکرات اتمی را بعد از ظهر روز شنبه ۳۱ مارس (۱۲ فروردین) در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض اعلام کرد. زمان مذاکرات از سوی رسانه‌ها اعلام شده بود، اما محل مذاکرات هنوز روشن نبود. ترکیه پیشتر برای میزبانی مذاکرات اعلام آمادگی کرده بود.

سه روز پیش از اعلام استانبول به عنوان محل مذاکرات، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز ۲۵ فروردین را به عنوان زمان مذاکرات میان ایران و گروه شش اعلام کرده و افزوده بود، محل برگزاری این گفت‌وگوها نیز در چند روز آینده مشخص می‌شود.

انتظار نتایج مشخص از مذاکرات

هیلاری کلینتون در کنفرانس مطبوعاتی روز شنبه در ریاض گفت، سیاست آمریکا در مواجهه با برنامه‌ی اتمی ایران پیشگیری است نه مهار. وزیر خارجه آمریکا افزود، کشورش خواهان نتایج مشخص از مذاکرات ۱۳ آوریل استانبول است.

کلینتون گفت، ایران باید در این نشست نشان دهد که به مذاکرات علاقمند است و می‌خواهد نتایج مشخصی از آن بدست بیاورد.

هیلاری کلینتون افزود، رئیس جمهور باراک اوباما روشن ساخته که فرصت برای دیپلماسی هنوز باقی است، به شرط آنکه ایران از خود برای تعامل جدی آمادگی نشان دهد. وزیر خارجه آمریکا گفت، «می‌خواهم تاکید کنم که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران یک فرصت نامحدود وجود ندارد.»

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا، به زودی روشن خواهد شد که رهبری ایران برای یک بحث جدی و اعتمادبرانگیز آماده است یا نه. کلینتون افزود، بر عهده رهبری ایران است که به انتخاب درستی دست بزند.
وزیر امور خارجه آمریکا در عین‌حال تاکید کرد، تا به امروز نشانه‌های امیدوارکننده‌ی بسیار کمی از سوی ایران دیده شده، اما مسلم است که روزنه‌ی جستجوی راه صلح‌آمیز برای مناقشه همیشه باز نخواهد ماند.

مذاکره در فضای سنگین تحریم

آخرین دور مذاکرات میان ایران و پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان ۱۴ ماه پیش، ژانویه سال ۲۰۱۱ در استانبول برگزار شد اما هیچ نتیجه‌ای در پی نداشت.

اعلام زمان و مکان دور جدید مذاکرات اتمی میان ایران و غرب یک روز پس از امضای فرمانی از سوی باراک اوباما صورت می‌گیرد که براساس آن موسساتی که به خرید نفت ایران ادامه دهند مجازات خواهند شد. طرحی که رئیس جمهور آمریکا روز گذشته آن را امضا کرد موسسات مالی خارجی را نیز که با بانک مرکزی ایران مبادلات تجاری دارند از فعالیت در خاک آمریکا محروم می‌کند.

اجرای این اقدامات تنبیهی از پایان ماه ژوئن آغاز خواهد شد؛ تقریبا در همان زمانی که تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر قطع واردات نفت از ایران هم رسما اجرایی می‌شود.

هدف این تحریم‌ها آن است که دولت ایران را برای تامین منابع مالی پروژه‌های اتمی خود زیر فشار بگذارد. غرب به اهداف پروژه‌های اتمی ایران مشکوک است و گمان دارد که این کشور مخفیانه درصدد ساخت سلاح هسته‌ای است. ایران این تردیدها را رد می‌کند و می‌کوید که پروژه‌های اتمی‌اش اهدافی صلح‌آمیز دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024