شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 14.03.2012, 15:09


دویجه وله: وزارت امنیت ملی آذربایجان در بیانیه‌ای از دستگیری ۲۲ مظنون به جاسوسی برای ایران خبر داد. این افراد به همکاری با سپاه پاسداران و طرح توطئه برای حمله به سفارتخانه‌های اسرائیل و آمریکا در باکو متهم شده‌اند.

در بیانیه‌ی وزارت امنیت ملی آذربایجان که روز چهارشنبه (۱۴ مارس/ ۲۴ اسفند) منتشر شده، آمده است که افراد بازداشت‌شده "درصدد اجرای عملیات تروریستی علیه دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌های آمریکا، اسرائیل و چند کشور دیگر " بوده‌اند. این بیانیه افزوده که مظنونان از سال ۱۹۹۹ استخدام شده و در اردوگاه‌های نظامی در ایران به آنان استفاده از سلاح‌ها و ابزار جاسوسی، با هدف جمع‌آوری اطلاعات سفارتخانه‌های خارجی، سازمان‌‌ها و شرکت‌های مستقر در باکو، آموزش داده شده است.

در این بیانیه بدون اشاره به جزئیات و زمان دستگیری این افراد از "کشف سلاح، کارتریج، تجهیزات جاسوسی و مواد منفجره" در حین بازداشت آنان خبر داده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از افسران سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به نام "اکبر پاک‌روش" سلاح، تجهیزات مورد نیاز و پول را در اختیار مظنونان بازداشتی گذاشته است. به گفته‌ی مقامات امنیتی آذربایجان این دیدارها برای جلوگیری از برانگیختن سوءظن در "شهرهای دمشق و مسکو" صورت می‌گرفته است.

به نقل از بیانیه وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان مظنونان فعالیت‌های جاسوسی خود را «در شرکت‌ها، مأموریت‌های دیپلماتیک، سازمان‌های عمومی از جمله مرکز یهودی سهنوت، یک رستوران زنجیره‌ای آمریکایی و دفتر کمپانی بریتیش پترولیوم در باکو» آغاز کرده و به جمع‌آوری اطلاعات مشغول بود‌‌ه‌اند.

درهمین حال برادر یکی از بازداشت‌شدگان به نام "نیازی کریموف" اتهامات وارده به برادر خود را رد کرده و آن‌ها را "بی‌اساس و ساختگی" خوانده است.

تنش‌های اخیر میان دو کشور

خبر دستگیری مظنونان به جاسوسی برای سپاه پاسداران در حالی منتشر شده که تنش‌ میان ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر شدت یافته است. تلویزیون آذربایجان ماه گذشته از یک سلسله دستگیری افراد مظنون به اجرای عملیات تروریستی در باکو خبر داده و فعالیت‌های این افراد را مرتبط با جمهوری اسلامی اعلام کرده بود.

تهران نیز ماه گذشته آذربایجان را به همکاری با "سرویس‌های جاسوسی اسرائیل" در ترور دانشمندان هسته‌ای ایرانی متهم کرد. مقامات آذربایجان اتهامات وارده را "بی‌اساس" خوانده و آن را تکذیب کردند.

در همین حال اوایل هفته جاری محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با صفر ابی‌یف، وزیر دفاع آذربایجان در تهران بر "دوستی و برادری" دو کشور تأکید کرده و اظهار داشته بود: «ما مطمئنیم که از سوی کشور برادر و همسایه‌مان آذربایجان با مشکل مواجه نخواهیم شد.»

آقای ابی‌یف نیز در این دیدار گفته بود که آذربایجان به ایران به عنوان "کشوری دوست و همسایه" می‌نگرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024