جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 05.03.2012, 7:17


شماره ۹۸ فصلنامه «ره آورد»، نامه آزاد اندیشانِ ایران، بهار ۱۳۹۱منتشر شد.

صحبت‌هائی در باره انتخاباتِ مجلس و بی‌اثر بودنِ نقشِ مردم در این انتخاباتِ غیرِدموکراتیک و همچنین حوادثِ گوناگونی که در سالِ گذشته در جهان به وقوع پیوست، پیشگفتارِ سردبیر، شعله شمس را تشکیل می‌دهد.

در بخشِ «درود بر مشاهیری که هستند»، این بار شرحِ حالِ شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل را می‌خوانیم با مقدمه‌ای که اهمیت ِ نقش وی را به عنوانِ یک زنِ مبارزِ ایرانی در جّوِ خفقان آورِ امروزِ کشورمان یادآور می‌شود. همچنین ماندانا زندیان مصاحبه‌ای خواندنی و تامل برانگیز با شیرین عبادی دارد.

تلاش‌هایِ مستمرِ وی بعد از دست یابی به جایزه صلحِ نوبل درسطحِ جهانی، در راستایِ احقاقِ حقوق بشرنیز از نکاتِ جالب این بخش است

دربخشِ دوم به عنوانِ «بحرانِ کنونی و تفحصی درآینده» مقاله‌ای از دکتر شاهینِ فاطمی به نامِ «شهرفرنگ» آمده که درباره بحرانِ کنونیِ مالی در اروپا ،تاثیرگذاریِ آن براقتصادِ جهان و چگونگیِ ایجادِ اتحادیه اروپا سخن می‌گوید.

داریوشِ آشوری نیز در مقاله‌ای دیگر، در باره ماکیاولی و تحلیلِ عقایدِ او و تاثیرِ اندیشه‌هایش در سیاست می‌نویسد. در این بخش همچنین مطلبی می‌خوانیم درباره دیپلماسی و سیرِ پیدایش و تکاملِ آن در کشورهایِ مختلف، به قلمِ سیاستمدارِ باتجربه، دکتر عباسِ نیری.

دکتر حسنِ منصور نیز این بار در مقاله «نگاهی به تلاطمِ بازارِ ارز و طلا» به طورِ مشروح درباره پول و سیستمِ اقتصادی و بانکیِ کشورها و مسائلِ وابسته به آن توضیح می‌دهد.

«جامعه شناسیِ فرایندِ ذهنیِ انزوا در موردِ تبعیدیانِ ایران» نامِ مطلبِ جالبِ دیگری از این بخش است که توسطِ دکتر نادرِ وهابی نوشته شده. نویسنده، با جدول بندی مهاجرین از طریقِ مصاحبه، و آمار و ارقام در باره مهاجرت و علل آن سخن می‌گوید.

بخشِ سومِ فصلنامه به «ادب، فرهنگ، دین و فلسفه» اختصاص دارد. در این بخش نخست به گفتگویِ مسعودِ عسگریِ سروستانی با دکتر «آرامشِ دوستدار»، استادِ فلسفه پرداخته شده است. در این گفتگو، «دوستدار» از تزِ معروفِ خود به نامِ «دین خوئی» یا «هنرِ نیندیشیدن» سخن می‌گوید.

«روحِ تشّیع و نظریه ولایتِ فقیه» مقاله‌ای است از دکتر منوچهرِ تهرانی که قسمتِ اولِ آن در شماره گذشته به چاپ رسیده است. در این قسمت دکتر تهرانی به بحث در باره «روحِ تشّیع» و منافاتِ آن با مقوله «ولایتِ فقیه» می‌پردازد.

آخرین مطلب از بخشِ سوم، مقاله جالبی است به نامِ «شاهنامه فردوسی و تبلیغاتِ انگلیس در جنگِ جهانیِ دوّم» نوشته آنتونی وین. این نوشته را دکتر سیروسِ علائی به فارسی برگردانده است. کلِ مطلب در باره شیوه‌هایِ تبلیغاتیِ انگلیس در ایران و جنگِ جهانی دوم است. یکی از این شیوه‌ها، نقاشی‌هائی از قهرمانانِ شاهنامه فردوسی است که آنان را به مناسبتِ شخصیتِ ویژه هرکدامشان، با دست اندرکارانِ جنگِ دوم تعویض کرده‌اند.

بخش چهارم، زیرِ عنوانِ «بازتابِ واژه‌ای و هنریِ احساس» زیرِ نظرِ دکتر اسدِ اسدی است. در این بخش گذشته از شعرهایِ نو و کهنه، از شاعرانِ مختلف،دکتر اسدی مطلبی به نامِ «سخنورانِ سرزمینِ خورشید» نوشته و درقسمتِ آخر از شاعر و مترجمِ درگذشته، بیژنِ الهی یادکرده است.

بخشِ پنجم «در گذرگاهِ تاریخ» نام دارد. این بار عبدالرضا انصاری، دکترعبدالمجید مجیدی، ایرجِ آرین پور، دکترهمایونِ کاتوزیان، دکتر ن واحدی، پرویزِ نقیبی و بابکِ امیر خسروی، بخشِ «در گذرگاهِ تاریخ» را با مقالاتِ جالب خود آراسته‌اند. این مقالات در باره سپهبد تیمورِ بختیار و شاه، بنیادِ شهبانو فرحِ پهلوی، سوء قصد به جان محمد رضاشاه و حزب توده و دیگر مطالبِ جالب و آگاهی دهنده است.

«یادها و خاطره‌ها» نامِ بخشِ ششم ِره آورد است. سرآغازِ بخش، مقاله‌ای از ایرج پزشکزاد، سیاستمدار و نویسنده معروف است که خاطره بسیار جالبی از ساعدِ مراغه‌ای بیان می‌کند و با قلمِ شیرینش نکاتِ باریک و ظریفی را از دورانِ گذشته به یاد می‌آورد. بعد از مقاله «ساعدالوزاره»، مقالاتِ دیگری از خاطراتِ پری سکندری، عبدالحمیدِ اشراق، عباسِ منصور، نادرِ صدیقی و داریوشِ خیرخواه می‌خوانیم که هرکدام یادها و خاطراتی را از اشخاص و گذشته‌هایِ دور برقلم جاری می‌کنند.

بخشِ هفتمِ «ره آورد» اختصاص به نقد و معرفیِ کتاب دارد. در این بخش سعی می‌شود که ضمنِ معرفی کتاب‌هایِ خواندنی، نقدی نیز برآنان نوشته شود در این شماره، امیرحسین دیانی کتابِ «چهارسخنگویِ وجدانِ ایران، نوشته دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن» و کتابِ کوروشِ کبیر «ذوالقرنین» نوشته ابوالکلامِ آزاد و ترجمه باستانیِ پاریزی را نقد و بررسی کرده است. بتولِ عزیزپور نیز هویتِ زنانه در اولین و آخرین رمانِ «هوشنگِ گلشیری»، به نام‌هایِ «شازده احتجاب» و «جن نامه» را به نقد کشیده داست.

علاوه بر این کتاب‌های دیگری نیز نقد و بررسی شده از جمله :پا به پایِ شاردن در بازارِ اصفهان و زنانِ نامدارِ تاریخِ ایران

بخشِ هشتم نامه‌هایِ خوانندگان و بخشِ نهم بدرود با مشاهیری که رفتند می‌باشد.

بخشِ دهم «دانش و فن آوری» نام دارد. دکترسیروسِ سعیدی، دراین شماره به «امیدهایِ جدید برایِ درمانِ بیماریِ سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان» می‌پردازد و ضمنِ تشریحِ این بیماری، علائم و انواعِ درمان را توضیح می‌دهد.
دکتر جلالِ اخباری در مقاله «سخنی از موسیقی و کاربردهایِ آن» به شیرینی از موسیقی و اثرِ شگفت انگیزی که در زندگیِ انسان دارد سخن می‌گوید.

آخرین مطلب از این بخش به نوشته‌ایِ زیرِعنوانِ «طوفان‌هایِ مجازی و مرزهایِ جغرافیائی» توسطِ کامبیزِ زارع اختصاص دارد

آخرین بخشِ فصلنامه ره آورد، «دوستی می‌گفت...» با تنظیمِ میترا مفیدی است که به عمد با دیگر بخش‌هایِ فصلنامه تفاوت دارد. چه از نظرِ نوشتاری و چه از نظرِ تنوعِ موضوع و مطالب.

در بخشِ «دوستی می‌گفت...» سعی می‌شود گفته‌ها و شنیده‌هایِ جالب، آموزنده و سرگرم کننده، به صورتِ ساده و بی پیرایه، به رشته تحریر درآید تا خواننده ره آورد، بعد از تامل و تفکر درباره مقالاتِ سنگینِ فصلنامه، کمی هم به استراحتِ فکری بپردازد.

در این شماره گفته‌هائی از «آندره مالرو» ، «محمد علی جعفری»، و دوستانِ دیگر می‌خوانیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024