شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 03.03.2012, 22:43


تناقض دو میلیون و پانصد هزار نفری در واجدین شرایط فقط در استان تهران و البرز

در حالی که از نظر سنی و سایر شرایط قانونی میزان واجدین شرایط در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری تفاوتی ندارد برگزار کنندگان انتخابات در تناقضی دیگر آمار واجدین شرایط در انتخابات را در استان تهران و البرز را حدود دو میلیون نفر کمتر از واجدین شرایط در انتخابات آخرین دوره ریاست جمهوری اعلام کرده است.

طبق گزارش بازتاب امروز «بر اساس آمار رسمی استانداری البرز، تعداد واجدین شرایط در این استان با توجه به آخرین آمار سازمان‌های قانونی یک میلیون و ۳۴۵ هزار نفر است. تمدن استاندار تهران هم عنوان می‌کند تعداد واجدین شرایط استان تهران حدود ۵ میلیون نفر هست.»

استان البرز و تهران، در این دوره از انتخابات از هم تفکیک شده‌اند، اما دو سال قبل یک استان واحد محسوب می شدند.

حال برای قیاس بین تعداد واجدان رای دادن در محدوده جغرافیایی تهران و البرز - بین سال ۸۸ و ۹۰ - اگر اقدام به تجمیع تعداد واجدین انتخابات در این دو استان کنیم، تعداد واجدین این محدوده جغرافیایی در سال ۹۰ بر اساس آمار وزارت کشور معادل ۶ میلیون و ۳۴۵ هزار نفر است.

نکته جالب دقیقا در همین جای محاسبات است. رقم ۶ میلیون و ۳۴۵ هزار واجد شرایط در دو استان تهران و البرز برای انتخابات سال۹۰، حال آن که بر اساس آمار وزارت کشور در همین محدوده جغرافیایی در سال ۸۸ تعداد واجدین شرایط معادل۸٬۷۹۶٬۴۶۶ نفر (حدود ۸ میلیون و هشتصد هزار نفر) بوده است.

به این ترتیب کارگزاران نظام می‌گویند تعداد واجدین استان تهران و البرز در سال ۱۳۹۰، دو و نیم میلیون نفر کمتر از واجدین همین محدوده جغرافیایی در سال ۸۸ هست!

در سال ۸۸ تعداد واجدین شرایط همین محدوده جغرافیایی (یعنی تهران و کرج) معادل حدود ۸ میلیون و هشتصد هزار نفر بوده است و حالا پس از دو سال در همین محدوده جغرافیایی ( که حال به دو استان مجزا تفکیک شده) به گفته مسئولان انتخاباتی قرار است ۶ میلیون و ۳۴۵ هزار نفر واجد رای باشند!

اگر فرض را بر این بگذاریم که حتی یک «رای اولی» هم در این دو سال به آمار واجدین شرایط شرکت در انتخابات اضافه نشده باشد مسئولان برگزاری انتخابات ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار شهروندی که تا همین دو سال پیش در این محدوده واجد رای بوده اند را به یکباره پاک کرده‌اند.

حال استاندار نظام دروغ و دغل باید پاسخ دهد که چگونه در دو سال گذشته ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر دراین دو استان از واجد شرایط بودن حذف شده‌اند؟ آیا در این دو سال در تهران و البرز این تعداد شهروند به یکباره فوت کرده‌اند که سبب شده تعداد واجدین ۹۰ به این میزان کمتر از واجدین ۸۸ باشد؟ آیا این تقلب در آمار در سال ۸۸ رخ داده است و یا همین امسال برای نشان دادن شور و حال انتخاباتی؟

حتما باید گفت که در این دو سال حتی یک شهروند هم وجود نداشته که از سن ۱۶ سال در سال ۸۸ به سن ۱۸ سال در سال ۹۰ رسیده باشد و به عنوان رای اولی، به آمار واجدین افزوده شود؟ چرا که اگر رای اولی‌ها هم به همان واجدین سال ۸۸ اضافه شوند رقم واجدین پاک شده از ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر هم بالاتر می رود.

مخاطبان باید در جریان قرار بگیرند که آمارهای ارائه شده در مورد تهران و البرز، حتی با این شیوه، قابل قیاس با آمار دو سال پیش نیست. چه رسد به این که بخواهیم رشد جمعیت واجد رای دادن در این دو سال را هم به آمار واقعی اضافه کنیم. چرا که اگر بخواهیم حداقل رای اولی های این دو استان را نسبت به سال ۸۸ لحاظ کنیم حداقل ۴۰۰ هزار نفر باید به واجدین این دو استان در این دو سال افزوده شوند. چرا که تعداد رای اولی های کل کشور نسبت به انتخابات سال ۸۸ معادل ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر است که اگر حداقل ۱۵ درصد آن سهم تهران و البرز باشد، حداقل در این محدوده جغرافیایی ۵۵۰ هزار نفر رای اولی خواهیم داشت که باید به رای سال ۸۸ اضافه شود.




مشارکت صد درصدی و بالاتر

کاهش بیش از دو میلیون و ۶۰۰هزار نفری رای‌دهندگان استان تهران و البرز تنها مورد مورد استناد مخالفان نیست. خبرگزاری مهر در خبری از مشارکت ۳۸۰هزار شهروند ایلامی در انتخابات مجلس نهم خبر داد.

اما بررسی میزان واجدین شرایط رای دادن در انتخابات مجلس نهم که توسط وزارت کشور اعلام شده مشخص کرد که در این استان نزدیک به ۱۰هزار نفر بیش از واجدین شرایط در انتخابات مجلس شرکت کرده‌اند.

خبرگزاری مهر نیز پس از چند ساعت خبر اولیه را حذف کرد و تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات را یکصد هزار نفر کاهش داد.‌ با این حال، تصاویر خبر اولیه توسط وب‌سایت‌های مخالفان حکومت ایران منتشر شده است.

این خبرگزاری در گزارشی دیگر از مشارکت ۱۰۰ درصدی در شهر آستارا خبر داد. ناصر لطفی سیرایی به خبرگزاری مهر گفته است: «گرچه مشارکت مردم در این دوره قابل مقایسه با دوره‌های گذشته نبود و در همه جای کشور مردم با شور و شعور فراوان خود را به شعبه‌های اخذ رای رساندند، اما در کمتر منطقه‌ای آمار مشارکت ۱۰۰ درصد گزارش شده است.»

مهندسی ناشیانه‌ی انتخابات

اصلاح‌طلبان و منتقدان حکومت ایران معتقدند که حکومت در انتخابات اخیر به "مهندسی آرا" دست زده است. استراتژی که به باور علی مزروعی، از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نه تنها موفق نبوده که حتی بر اساس آمار اعلامی حکومت دچار تناقض است.

آقای مزروعی در یادداشتی که در سایت نوروز منتشر شده به ادعای وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در مورد مشارکت ۲۶ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۷۶۰ نفر در انتخابات مجلس نهم اشاره می‌کند. بر اساس این آمار و با توجه به ۴۸ میلیون و ۲۸۸هزار و ۷۹۹ واجد شرایط در انتخابات، میزان مشارکت در حدود ۵۴ و ۸دهم درصد خواهد بود.

این فعال سیاسی منتقد حکومت ایران تصریح می‌کند: «در مورد صحت ارقام اعلامی بالا برای جمعیت واجد شرایط رای دادن و آرای ماخوذه از سوی مسئول اصلی برگزارکننده انتخابات می‌توانید به پورتال وزارت کشور رجوع کنید تا دریابید چقدر جناب وزیر در انجام یک تقسیم ساده و اعلام درصد میزان مشارکت در انتخابات دچار اشتباه و عجله شده است.»

سایت "کلمه" نیز در گزارشی درباره عدم مشارکت شهروندان در انتخابات مجلس و "آمار ضد و نقیض حکومتی" می‌نویسد: «این تناقض‌ها که ناشی از عدم شفافیت و صداقت در ارائه اطلاعات به مردم است نشانگر مهندسی ناشیانه آمار برای با شکوه نشان دادن انتخاباتی است که هیچ یک از معیار‌های شرعی و قانونی موجود در قانون اساسی جمهوری اسلامی را ندارد.»

به نظر می‌رسد تا زمانی که حکومت ایران به نهادهای مستقل غیردولتی اجازه ندهد تا در برگزاری انتخابات مشارکت داشته باشند و نظرسنجی‌های مستقل مجال طرح نیابند، انتقاد مخالفان و منتقد در مورد صحت سلامت انتخابات و امکان دستکاری شدن آرای شرکت کنندگان وجود خواهد داشت.

گزارش شهروند­خبرنگاران

با گذشت ساعاتی از آغاز رای‌گیری در روز جمعه ۱۲ اسفند (۲ مارس) انتشار ویدیو‌ها و تصاویر از حوزه‌های مختلف رای‌گیری نیز آغاز شد. بدین‌گونه شهروند­خبرنگاران تلاش کردند میزان مشارکت واقعی را به نمایش بگذارند.

بخش قابل توجهی از این تصاویر و ویدیو‌ها حکایت از استقبال نه چندان گرم شهروندان ایرانی از انتخابات مجلس نهم داشت. در همین حال شبکه‌های اجتماعی نیز اخبار مختلفی را در مورد میزان مشارکت در نقاط مختلف ایران در معرض نمایش گذاشتند.

یک شهروند کرجی به دویچه‌وله می‌گوید: «من از نزدیکان وهمکارانی که درحوزه‌های اخذ رای بوده‌اند خبر دارم که نیازی نبوده اصلا زمان رای‌گیری تمدید شود چون در محله‌های فقیرنشین وروستاهای حاشیه شهر کرج حتی ۱۰ درصد جمعیت رای‌دهنده درانتخابات شرکت نکرده‌اند.»

وی اضافه می‌کند: «همسرمن دریکی از شعب محله‌های پایین شهر کرج فعالیت داشت. به گفته وی فقط ۷۰۰نفر در این شعبه رای داده‌اند که بیش از ۱۰۰رای ناسزا بوده. همسرم می‌گوید پیش‌بینی شده بود که در آن شعبه حداقل ۵ هزار رای داده شود.»



منابع گزارش: بازتاب امروز، کلمه، دویچه وله


***

گزارش تصویری خبرگزاری فارس از یکی از حوزه‌های رای‌گیری
حوزه‌ها خلوت بود، برادران دست‌بکار شدند





















 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024