پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.02.2012, 12:19



به گفته یک مقام ارشد سازمان ملل متحد از آغاز سرکوب مخالفان توسط نیروهای امنیتی در سوریه در بهار گذشته بیش از ۷۵۰۰ نفر کشته شده اند.

به گزارش بی بی سی، لین پاسکو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد می گوید گزارش‌های معتبر حاکی از این است که تلفات در سوریه اغلب بیش از ۱۰۰ غیرنظامی در روز است.

به گفته فعالان در سوریه نیروهای دولت این کشور روز سه شنبه مناطق مسکونی در حمص و سایر اماکن را زیر حملات سنگین خود گرفته اند و تعداد زیادی را کشته اند.

در همین حال یک روزنامه نگار بریتانیایی که هفته گذشته در حمص مجروح شده بود مخفیانه به منطقه ای امن منتقل شده است.

گزارش شده پاول کانروی، عکاس روزنامه ساندی تایمز به مکانی امن در لبنان منتقل شده است اما از سرنوشت ادیت بوویه روزنامه نگار فرانسوی که به سختی مجروح شده و استخوان رانش شکسته خبری در دست نیست.

پیشتر نیکلا سارکوزی رییس جمهوری فرانسه در بیانیه ای از رسیدن امن و امان ادیت بوویه به لبنان خبرداده بود اما پس از آن حرف خود را پس گرفت.

گفته می شود خانم بوویه که به سختی مجروح شده همراه پاول کانروی حمص را ترک کرده اما گزارش هایی حاکی از حمله به کاروان آنهاست.

آمار کشته شدگان در سوریه در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اعلام شد.

ناوی پیلای رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل خبر از جنایت علیه غیرنظامیان داده و گفته گزارش هایی حاکی از "موج گسترده بازداشت" شورشیان توسط نیروهای دولت به دست او رسیده که باعث محرومیت بسیاری از غیرنظامیان از آب و غذا و لوازم پزشکی شده است.

اظهارات خانم پیلای در جلسه اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو صورت گرفته که در آن یک بار دیگر تقاضای اعلام آتش بس برای کمک رسانی در سوریه شده است.

فیصل خباز، نماینده سوریه در سازمان ملل با خشم این جلسه را ترک کرده و کشورهای عضو را به "دامن زدن به فرقه گرایی و مسلح کردن مخالفان"متهم کرده است.

جیم میور خبرنگار بی بی سی در لبنان می گوید ابهام ها درباره سرنوشت ادیت بوویه و اذعان همراه با شرمندگی نیکلا سارکوزی درباره اینکه به اشتباه خبر از رسیدن او به لبنان داده بود همه نشاندهنده پیچیدگی ها و خطرات پیرامون عملیات نجات روزنامه نگاران خارجی از حمص است.

گزارش های روز سه شنبه حاکی از بمباران سنگین حمص و اعزام یگان های ویژه زرهی دولت به مناطق در دست شورشیان است.

بیانیه نیکلا سارکوزی که در حین مبارزات انتخاباتی اش خبر از در امن و امان بودن خانم بوویه داد ۲۴ ساعت بعد از بی خبری و ابهام درباره سرنوشت این روزنامه نگار صورت گرفت. رییس جمهوری فرانسه اما کمی بعد بیانیه اش را پس گرفت و گفت شرایط مبهم و پیچیده است و ارتباط با حمص بسیار دشوار شده است.

وی گفت هنوز ایمن بودن خانم بوویه در لبنان تایید نشده است.

گروه آواز که در سوریه فعال است می گوید عملیاتی را برای آزادی روزنامه نگاران زخمی و دو همکار گرفتارشان از حمص هماهنگ کرده است و برخی از فعالانی که در این عملیات نجات شرکت داشته اند خود کشته شده اند.

ریکن پتل، مدیر این گروه می گوید گروه نجات بر اثر حملات توپخانه بعد از خروج از حمص دوپاره شده و تنها گروه آقای کانروی موفق به پیشروی شده اند.

آواز می گوید از سرنوشت سه روزنامه نگار دیگر اطلاعی در دست نیست.

ظاهرا پاول کانروی موفق شده شبانه از پیاده از مرز بگذرد و وارد خاک لبنان شود اما به گفته جیم میور خبرنگار بی بی سی خانم بوویه که جراحت شدیدتری دارد باید با برانکادر حمل شود.

هر دو این روزنامه نگاران در حمله ای که منجر به کشته شدن مری کالوین و رمی اشلیک شد زخمی شدند.

برادر پاول کانروی گفته هنوز خانواده پاول از جا و مکانش بی خبرند.

به گفته او :" زمانی که صدایش را از تلفن بشنویم و یا در آستانه در ببینیمش بسیار خوشحال خواهیم بود. او شخصیتی قوی دارد و طاقت خواهد آورد."

جنایت کار جنگی

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا گفته بشار اسد ویژگی های یک جنایتکار جنگی را دارد.

خانم کلینتون در جلسه ای در سنای آمریکا گفت می توان استدلال کرد که آقای اسد یک جنایتکار جنگی است اما افزود چنین کاری یافتن راهی برای پایان خشونت ها و متقاعد کردن رهبر سوریه برای کناره گیری از قدرت را دشوار تر خواهد کرد.

روز دوشنبه نزدیک به ۱۲۵ نفر در سراسر سوریه کشته شدند. اکثر این کشته شدگان در حمله به یک ایست بازرسی در حمص جان خود را از دست داده اند.

به گفته شبکه فعالان ال سی سی روز سه شنبه نیز ۶۵ نفر در سوریه کشته شده اند با این همه اطمینان از آمار صحیح کشته شدگان به دلیل محدود بودن دسترسی خبرنگاران در سوریه بسیار دشوار است.

آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه از ۴۷ کشور شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته برای ارائه شکایت خود از سوریه به دادگاه لاهه آماده باشند.

به گفته وی: "وظیفه این شورا آن است که انزجار خود را نسبت به جرایمی که دولت سوریه علیه مردمش مرتکب می شود به جهان اعلام کنند."

اما آنگونه که جیم میور خبرنگار بی بی سی می گوید بعید است که جلسه این شورا بتواند در دولت دمشق که در حال حاضر برای بود یا نبودش می جنگد تغییری ایجاد کند.

به گفته وی احتمالا حاصل این جلسه فشار بیشتر بر روسیه و چین خواهد بود که تا کنون با هرگونه اقدام بین المللی علیه سوریه مخالفت کرده اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024