جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 27.02.2012, 8:26


سینمای ایران بالاخره اولین اسکار خود را بدست آورد. آن هم از طریق یک کارگردان با استعداد. در هشتاد و چهارمین مراسم اسکار که روز یکشنبه (۲۶ فوریه/ ۷ اسفند− به وقت محلی) برگزار شد، اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی، اسکار بهترین فیلم خارجی را برای فیلم "جدایی نادر از سیمین" دریافت کرد. این جایزه از سوی ساندرا بولاک به اصغر فرهادی اهدا شد.

این برای نخستین بار است که فیلمی از ایران برنده جایزه اسکار می‌شود. سارینا فرهادی، پیمان معادی و لیلا حاتمی، بازیگران این فیلم در این مراسم حضور داشتند.

"جدایی نادر از سیمین" همچنین در بخش بهترین فیلم‌نامه نیز نامزد دریافت جایزه اسکار بود. اما جایزه به وودی آلن برای فیلم "نیمه شب در پاریس" تعلق گرفت.

فیلم "جدایی نادر از سیمین" در یک سال گذشته با اقبال بسیاری در فستیوال‌های بین‌المللی مواجه بود. بار نخست جایزه خرس طلایی جشنواره سینمایی برلیناله در سال ۲۰۱۱ دریافت کرد. در آستانه برگزاری مراسم اسکار جایزه سزار فرانسه را گرفت و جایزه بهترین فیلم خارجی جشنواره فیلم های مستقل آمریکا را از آن خود کرد. پیش از دریافت این دو جایزه فیلم فرهادی توانسته بود جایزه معتبر گلدن گلوب را تصاحب کند و به این ترتیب به عنوان نخستین فیلم تاریخ سینمای ایران که موفق به دریافت این گوی طلایی شده، لقب بگیرد.

آقای فرهادی در هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: "سرزمین من فرهنگ کهن و غنی دارد که زیر غبار سنگین سیاست مخفی شده است. جایزه‌ام را به مردمم تقدیم می‌کنم. مردمی که مخالف خشونت هستند و با تمدن‌ها و فرهنگ های دیگر سر سازگاری دارند."

پیش از این هم فیلم بچه های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی از ایران نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود اما موفق نشده بود این جایزه را از آن خود کند.

سخنان فرهادی پس از دریافت جایزه

سلام به مردم خوب سرزمین‌ام. در این لحظه بسیاری ایرانیان سرتاسر جهان دارند ما را نگاه می‌کنند. فکر می‌کنم آن‌ها بسیار خوشحال‌اند. آن‌ها تنها به خاطر این جایزه‌ی مهم یا یک فیلم یا فیلم ساز خوشحال نیستند. آن‌ها خوشحال‌اند، چون در این زمان که صحبت جنگ و تهدید و حمله بین سیاستمداران رد و بدل می‌شود، این جا صحبت از فرهنگ غنی کشورشان ایران است. یک فرهنگ غنی و قدیمی که زیر گرد و غبار سیاست پنهان مانده است. من با افتخار این جایزه را تقدیم مردم سرزمین‌ام می‌کنم. مردمی که برای همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام قائل‌اند و با نفرت و خشونت سر سازگاری ندارند.





دیگر برندگان اسکار

بهترین فیلم
فیلم صامت «هنرمند» به کارگردانی میشل هازاناویسیوس جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد. «فرزندان»، «فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک»، «کمک»، «هوگو»، «نیمه‌شب در پاریس»، «مانیبال»، «درخت زندگی» و «اسب کارزار» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم بودند.

بهترین کارگردانی
میشل هازاناویسیوس برای «هنرمند» جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرد. الکساندر پین برای «فرزندان»، مارتین اسکورسیزی برای «هوگو»، وودی آلن برای «نیمه‌شب در پاریس» و ترنس مالیک برای «درخت زندگی» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین کارگردانی بودند.

بهترین فیلمنامه غیراقتباسی
وودی آلن برای «نیمه‌شب در پاریس» اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی را گرفت. میشل هازاناویسیوس برای «هنرمند»، آنی مامولو و کریستین ویگ برای «ساقدوش‌ها»، جی. سی. چاندور برای «Margin Call» و اصغر فرهادی برای «جدایی نادر از سیمین» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی بودند.

بهترین فیلمنامه اقتباسی
الکساندر پین، نت فاکسن و جیم راش برای «فرزندان» جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کردند. جان لوگان برای «هوگو»، جرج کلونی، گرانت هسلو و بو ویلمن برای «عید مارس»، استیون زیلیان، آرون سورکین و استن چروین برای «مانیبال» و بریجیت اُکانر و پیتر استراگان برای «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی بودند.

بهترین بازیگر نقش اول مرد
ژان دوژاردن بازیگر فرانسوی برای فیلم صامت «هنرمند» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را گرفت. دمیان بشیر برای «یک زندگی بهتر»، جرج کلونی برای «فرزندان»، گری اولدمن برای «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» و براد پیت برای «مانیبال» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد بودند.

بهترین بازیگر نقش اصلی زن
مریل استریپ در «بانوی آهنین» به عنوان بهترین بازیگر نقش اصلی زن برای بازی در نقش مارگارت تاچر نخست وزیر پیشین انتخاب شد. گلن کلوز برای «آلبرت نابز»، وایولا دیویس برای «کمک»، رونی مارا برای «دختری با خالکوبی اژدها» و میشل ویلیامز برای «هفته من با مریلین» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین بازیگر زن بودند.

بهترین بازیگر مرد مکمل
کریستوفر پلامر برای «تازه‌کارها» اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل را برد. کنت برانا برای «هفته من با مریلین»، جونا هیل برای «مانیبال»، نیک نولتی برای «جنگجو» و ماکس فون سیدو برای «فوق‌العاده بلند و بیش از حد نزدیک» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد مکمل بودند.

بهترین فیلم کوتاه زنده
«ساحل» ساخته تری جرج جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه زنده را گرفت. «Pantecost» ساخته پیتر مکدانلد، «راجو» ساخته ماکس زاهل و استفن ژیرن، «دیوانه زمان» ساخته اندرو باولر و ژی‌ژی کوسی و «توبا آتلانتیک» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه زنده بودند.

بهترین مستند کوتاه
فیلم «Saving Face » ساخته دانیل یونگ و شارمین عبید-شینوی برنده جایزه بهترین مستند کوتاه شد. «آرایشگر بیرمینگام: سرباز پیاده جنبش حقوق مدنی» ساخته رابین فرایدی و گیل دولگین، «خدا الویس بزرگ‌تر است» ساخته ربکا کامیسا و جولی اندرسن، «حادثه در بغداد نو» ساخته جیمز اسپیون و «سونامی و شکوفه گیلاس» ساخته لوسی واکر و کایرا کارستنسن دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین مستند کوتاه بودند.

بهترین فیلم کوتاه انیمیشن
«کتاب‌های پرنده شگفت‌انگیز آقای موریس لسمور» ساخته ویلیام جویس و براندون اولدنبورگ جایزه بهترین فیلم کوتاه انیمیشن را گرفت. «یکشنبه» ساخته پاتریک دویون، «لا لونا» ساخته انریکو کاساروسا، «یک پیاده‌روی صبحگاهی» ساخته گرانت ارکارد و سو گافی و «طبیعت وحشی» ساخته آماندا فوربیس و وندی تیلبی دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن بودند.

بهترین مستند بلند
«شکست‌نخورده» ساخته دانیل لینزی، تی. جی. مارتین و ریچ میدلماس اسکار بهترین مستند بلند را از آن خود کرد. «Hell and Back Again» ساخته دانفونگ دنیس و مایک لرنر، «اگر یک درخت بیفتد: داستانی از جبهه آزادی‌بخش زمین» ساخته مارشال کاری و سام کولمن، «بهشت از دست رفت: برزخ» ساخته جو برلینگر و بروس سینوفسکی، «پینا» ساخته ویم وندرس دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین مستند بلند بودند.

بهترین فیلم بلند انیمیشن
«رنگو» به کارگردانی گور وربینسکی برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن شد. «یک گربه در پاریس»، «چیکو و ریتا»، «پاندای کونگ‌فوکار ۲» و «گربه چکمه‌پوش» دیگر نامزدهای بهترین فیلم بلند انیمیشن بودند.

بهترین جلوه‌های تصویری
راب لگاتو، جاس ویلیامز، بن گراسمن و الکس هنینگ برای جلوه‌های تصویری «هوگو» اسکار گرفتند. «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت ۲»، «فولاد واقعی»، «ظهور سیاره میمون‌ها» و «ترانسفورمرها: تاریکی ماه» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین جلوه‌های تصویری بودند.

بهترین فیلمبرداری
نخستین جایزه به رابرت ریچاردسن برای «هوگو» به عنوان برنده اسکار فیلمبرداری شد. گیوم شیفمان برای «هنرمند»، جف کرانوث برای «دختری با خالکوبی اژدها»، امانوئل لوبزکی برای «درخت زندگی» و یانوش کامینسکی برای «اسب کارزار» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین فیلمبرداری بودند.

بهترین تدوین
آنگوس وال و کرک بکستر برای «دختری با خالکوبی اژدها» جایزه اسکار بهترین تدوین را بردند. آن-سوفی بیون و میشل هازاناویسیوس برای «هنرمند»، کوین تنت برای «فرزندان»، تلما شونمیکر برای «هوگو» و کریستوفر تلفسن برای «مانیبال» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین تدوین بودند.

بهترین طراحی هنری
دانته فرتی و فرانچسکا لو شیاوو برای فیلم «هوگو» برنده اسکار بهترین طراحی هنری شدند. لارنس بنت و رابرت گولد برای «هنرمند»، استیوارت کریگ و استفنی مک‌میلان برای «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 2»، آن سیبل و هلن دوبروی برای «نیمه‌شب در پاریس» و ریک کارتر و لی ساندالس برای «اسب کارزار» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین طراحی هنری بودند.

بهترین چهره پردازی
مارک کولیه و جی. روی هلاند برای «بانوی آهنین» اسکار بهترین چهره پردازی را از آن خود کرد. مارشیال کورنویل، لین جانسن و متیو دبلیو. مانگل برای «آلبرت نابز»، نیک دادمن، آماندا نایت و لیسا تامبلین برای «هری پاتر و یادگاران مرگ قسمت ۲» و دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی بودند.

بهترین صداگذاری
تام فلایشمن و جان میجلی برای «هوگو» جایزه اسکار بهترین صداگذاری را دریافت کردند. «دختری با خالکوبی اژدها»، «مانیبال»، «ترانسفورمرها: تاریکی ماه» و «اسب کارزار» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین صداگذاری بودند.

بهترین تدوین صدا
فیلیپ استاکتن و یوجین گرتی برای «هوگو» اسکار بهترین تدوین صدا را گرفتند. «راندن»، «دختری با خالکوبی اژدها»، «هوگو»، «ترانسفورمرها: تاریکی ماه» و «اسب کارزار» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین تدوین صدا بودند.

بهترین موسیقی
لودوویک بورس برای «هنرمند» جایزه اسکار بهترین موسیقی را دریافت کرد. جان ویلیامز برای «ماجراهای تن تن»، هوارد شور برای «هوگو»، آلبرتو ایگلسیاس برای «تعمیرکار، خیاط، سرباز، جاسوس» و جان ویلیامز برای «اسب کارزار» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین موسیقی بودند.

بهترین ترانه
برت مکنزی برای ترانه «آدم یا ماپت» در فیلم «ماپت‌ها» اسکار بهترین ترانه را از آن خود کرد. سرجو مندس، کارلینوس براون و سیدا گرت برای ترانه «Real in Rio» در فیلم «ریو» دیگر نامزدهای جایزه اسکار بهترین ترانه بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024