شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 24.02.2012, 20:35


اسماعیل هنیه، یکی از رهبران برحسته حماس و نخست وزیر دولت برکنار شده در غزه، روز جمعه ۲۴ فوریه در یک موضع‌گیری جدید در رابطه با رویدادهای اخیر سوریه اعلام کرد ملت قهرمان سوریه به تمام اهداف خود جامه عمل خواهد پوشاند.

به گزارش العربیه، هنیه که در دانشگاه اسلامی الازهر مصر سخنرانی می کرد گفت "به شما و به همه ملل بهار عربی و یا بهتر بگویم زمستان اسلامی درود می فرستم، درود بر ملت قهرمان سوریه که در راه آزادی، دمکراسی و اصلاحات تلاش می کند."

این نخستین باری است که جنبش حماس که دارای روابط مستحکمی با رژیم بشار اسد است موضع صریحی در قبال اعتراضات علیه رژیم بشار اسد دفاع می کند .

به گزارش تلویزیون العربیه هنیه که در سخنان خود با اشاره به اوضاع نا آرام سوریه گفت "حماس از خواسته ها و اهداف مردم سوریه حمایت می کند."

همزمان با اظهارات اسماعیل هنیه در قاهره، یکی دیگر از رهبران برجسته حماس در غزه با حمایت از جنبش مردم سوریه اظهارات مشابهی را در حمایت از انقلاب مردم سوریه بکار برده است که این نشانه تحولی استراتژیک در مواضع این تشکیلات اسلامگرای فلسطینی است .

با شدت گرفتن اعتراضات در سوریه و قدرت گرفتن اخوان المسلمین در مصر، جنبش اسلامی حماس به تدریج خط مشی سیاسی خود را تغییر داده و دفاتر خود را از سوریه به مصر منتقل کرد.

جنبش حماس از نظر فکری به اخوان المسلمین مصر بسیار نزدیک و در اصل از این تشکیلات اسلام گرا سرچشمه گرفته است .

در مصر نیز با سقوط حسنی مبارک، اخوان المسلمین که نزدیک ترین رابطه را با حماس دارند به نیروی اصلی سیاسی در این کشور تبدیل شده اند.

یکی از اولین دستاورد های انقلاب مصر برای حماس همانا شکستن محاصره و محدودیت‌هایی بود که دولت حسنی مبارک بر نوار غزه که در دست این جنبش است اعمال می کرد.

تا قبل از پیروزی انقلاب مصر، اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس قادر نبود از غزه خارج شود، اما پس از سرنگونی رژیم مبارک، هنیه سفرهای خارجی خود را از سر گرفت و در اولین سفر خود به مصر با محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین مصر ملاقات کرد.

کارشناسان سیاسی فلسطینی می گویند با توجه به نزدیکی جنبش حماس به اخوان المسلمین مصر و حمایت این طیف سیاسی پر قدرت مصری از انقلاب سوریه به نظر می رسد که حماس نیز تغییر موضع داده و به صف مخالفان رژیم سوریه پیوسته است خصوصا که بیشتر مخالفان رژیم سوریه را نیز اخوان المسلمین تشکیل می دهند.

کارشناسان سیاسی می گویند، دیدار بسیار دوستانه اخیر هنیه از بحرین، سفر مشعل به ترکیه و اظهارات اخیر اسماعیل هنیه و رهبران برجسته حماس در دفاع از خواسته های ملت سوریه و همچنین انتقال دفتر حماس از دمشق به قاهره بیانگر تغییر خط مشی سیاسی این تشکیلات و فاصله گرفتن از سوریه و ایران در معادلات سیاسی بعد از بهار عربی است.

قتل ۵۲ تن در روز جمعه

کمیته هماهنگی انقلاب مردم سوریه روز جمعه ۲۴ فوریه اعلام کرد ۵۲ تن دیگر در مناطق مختلف سوریه به دست نیروهای امنیتی وارتش سوریه کشته شدند.

براساس همین گزارش پنج تن از قربانیان براثر گلوله باران ارتش سوریه با اسلحه سنگین در منطقه عمر بابا در استان حمص کشته شدند.

درهمین حال سخنگوی سازمان بین المللی هلال احمراعلام کرد دولت سوریه تاکنون به تقاضای آتش بس که از سوی این سازمان به رژیم سوریه پیشنهاد شده بود پاسخ نداده است.

به گزارش رویترز به نقل از محمد الحمصی یکی از فعالان سیاسی در حمص نیروهای امنیتی سوریه ۱۸ نفر از مخالفان را در یکی از روستاهای اطراف حمص تیر باران کردند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024