پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 21.02.2012, 19:53


دویچه وله: دو نهاد بین‌المللی مدافع حقوق روزنامه‌نگاران با انتشار گزارش‌های جداگانه‌ای شرایط روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران ایرانی را دو سال پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نگران کنند و تاسف‌بار دانسته‌اند.

"سازمان گزارش‌گران بدون مرز" در گزارشی که روز سه‌شنبه۲۱ فوریه (دوم اسفند) منتشر شد، «نگرانی عمیق» خود را از وضعیت روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی ابراز کرده است.

در گزارش این سازمان به نام‌هایی چون سعید مدنی‌، محمد سلیمانی‌نیا، احسان هوشمند، سهام‌‌الدین بورقانی، ‌پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی اشاره شده که در دی ماه امسال توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز تصریح می‌کند که با توجه به تایید حکم اعدام سعید ملک‌پور توسط دیوان عالی قوه ‌قضاییه ایران، حکم وی ممکن است در روزها و یا ساعات آینده اجرا شود. بر همین اساس دو وب‌نگار دیگر به نام‌های وحید اصغری و احمد هاشم‌پور به اعدام محکوم و حکم‌شان به تایید دیوان عالی رسیده است.

در بخش دیگری از این گزارش به صدور حکم یک سال زندان تعزیری و چهار سال زندان تعلیقی برای مهسا امیرآبادی روزنامه‌نگار و همسر مسعود باستانی اشاره شده است. آقای باستانی نیز پیش‌تر به شش سال زندان محکوم شده است.

پیش‌تر سازمان "گزارش‌گران بدون مرز" آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور ایران را در لیست دشمنان آزادی مطبوعات قرار داده بود.

ایران؛ بدترین زندانی ‌کننده روزنامه‌نگاران

کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران (CPJ) در گزارش سالانه‌ی خود حکومت ایران را «بدترین حبس‌کننده روزنامه‌نگاران» و «یکی از ده کشور سرکوبگر اینترنت» در جهان خوانده است.

این سازمان بین‌المللی تصریح می‌کند که دو سال پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران همچنان از بازداشت و زندانی کردن گروهی روزنامه‌نگاران برای ساکت کردن آنها و جلوگیری از انتشار آزادانه اخبار استفاده می‌شود.

این کمیته می‌افزاید روزنامه‌نگاران زندانی نیز در شرایط نامناسب و غیر بهداشتی زندان‌های رجایی‌شهر و اوین نگهداری می‌شوند و سلامت جسمی برخی از آنها رو به وخامت گذاشته است.

این گزارش از ممانعت مسولان زندان‌های ایران از درمان زندانیان، استفاده از سلول انفرادی و جلوگیری از ملاقات با خانواده‌های‌شان به عنوان اقدامات تنبیهی خبر می‌دهد و می‌افزاید: «با آزادی تعدادی از زندانیان افراد جدیدی بازداشت می‌شوند.»

کمیته‌ی حمایت از روزنامه‌نگاران به حضور خبرنگاران رسانه‌های خارجی در تهران اشاره می‌کند و می‌افزاید که این خبرنگارن امکان فعالیت و جابه‌جایی آزاد‌به ویژه در خارج از پایتخت را نداشته و همچون روزنامه‌نگاران محلی اجازه نمی‌‌یابند در مورد موضوعات حساسی همچون فعالیت‌های هسته‌ای ایران و یا تاثیرات طرح حذف یارانه‌ها، گزارش تهیه کنند.

شرایط وخیم روزنامه‌نگاران و سانسور اینترنت

در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده است که تا اول دسامبر سال ۲۰۱۱ دست‌کم ۴۲ روزنامه‌نگار در زندان به سر می‌برند که نسبت به سال ۲۰۰۸ و پیش از انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران ۳۷ نفر افزایش داشته است.

در همین حال ۱۲ نفر از این روزنامه‌نگاران از بیماری رنج می‌برند، ۱۴ نفر به اشکال مختلف مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، پنج نفر از ملاقات با خانواده‌هایشان محروم‌اند و از رسیدگی پزشکی به چهار نفر نیز خودداری شده است.

شرایط استفاده از اینترنت نیز بخش دیگری از این گزارش را به خود اختصاص داده است. بر اساس گزارش بانک جهانی نزدیک به ۲۸ میلیون نفر در ایران از اینترنت استفاده می‌کنند.

حکومت ایران به عنوان یکی از سخت‌گیرترین حکومت‌هایی است که اینترنت را سانسور می‌کند. بر اساس گزارش این سازمان بین‌المللی مدافع روزنامه‌نگاران، میلیون‌ها وب‌سایت در ایران فیلتر شده است که در میان آنها می‌توان تعداد قابل توجهی از سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک و توییتر را یافت.

این گزارش می‌‌افزاید ایرانیان برای عبور از سانسور اینترنت غالبا از فیلترشکن استفاده می‌کنند. اقدامات حکومت ایران در زمینه سانسور اینترنت و برخورد با فعالان فضای سایبری نیز باعث شده است که این کشور در جمع ۱۰ کشور سرکوب‌گر آنلاین قرار بگیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024