جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 20.02.2012, 13:59


ایران در واکنش به تحریم‌ خرید نفت این کشور از سوی اروپا اعلام کرده که صادرات نفت به بریتانیا و فرانسه را متوقف می‌کند. علیرضا نیکزاد، سخنگوی وزارت نفت ایران روز یکشنبه ۱۹ فوریه در تهران اعلام کرد که تهران این کشورها را با مشتریان جدید نفتی جایگزین خواهد کرد.

اعلام توقف فروش نفت به بریتانیا و فرانسه در حالی اعلام می‌شود که این دو کشور اروپایی هم‌اکنون نیز واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و دستور وزیر نفت برای توقف فروش نفت به این دو کشور بیشتر مصرف تبلیغاتی در داخل ایران دارد.

به این ترتیب تهران برای حدود یک چهارم تولیدات نفتی سالیانه خود به دنبال مشتری می‌گردد. منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز، تصریح کرده‌اند که ایران قصد دارد ۵۰۰ هزار بشکه نفت را به پالایشگاه های هندی و چینی بفروشد.

این رقم ۲۳ درصد صادرات نفتی ایران در سال گذشته را شامل می‌شود که به اتحادیه اروپا فروخته شده و با توجه به تحریم‌های اعمالی این اتحادیه علیه واردات نفت از ایران باید مشتریان جدید برای آن پیدا شود.

یکی از منابع خبری به این فایننشال تایمز گفت: ایران در راه یافتن مشتریان جدید با مشکلات جدی مواجه است. این در حالی است که تهران با موضوع ارائه تخفیف های ویژه به مشتریان جدید نیز هنوز کنار نیامده است.

به گفته کارشناسان در صورتی که ایران نتواند تا اواسط ماه مارس برای حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت مشتری پیدا کند، چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه نفت را در تانکر های شناور نگهداری کند یا اینکه تولید نفتی خود را کاهش دهد.

منبع گزارش: دیپلماسی ایرانی



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024