پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 14.02.2012, 10:51


رادیو فردا: بيش از ۷۰ تن از اعضای شورای ملی سوريه با امضای بيانيه ای، حمايت خود را از آنچه مبارزه مردم ايران برای دستيابی به آزادی و دموکراسی ناميدند، ابراز داشتند.

آنان در اين نامه با اشاره به تظاهرات ۲۵ بهمن سال گذشته ايرانيان در حمايت از مبارزه مردم کشورهای عربی و «بهار عربی» نوشتند که اين موضوع برای همگان اهميت دارد که مبارزه برای دموکراسی مردم کشورهای خاورميانه در ارتباط با يکديگر قرار دارد.

امضاکنندگان بیانیه همبستگی با مردم ايران اشاره کرده‌اند که رژيم های سوريه و ايران طی سال ها با يکديگر برای سرکوب مردم اين دو کشور و بی ثباتی منطقه پيرامون خود همکاری نزديکی داشته‌اند.

در اين ارتباط، بسام القوتلی، از اعضای شورای ملی سوريه، به راديو فردا می گويد:«ما ارتباط نزديکی بين مبارزه مردم ايران و سوريه برای دستيابی به دموکراسی می بينيم. رژيم های سوريه و ايران طی سال ها دست در دست هم مردم کشورهای خود را سرکوب کرده اند. به همين دليل است که شورای ملی سوريه با انتشار اين بيانيه، حمايت خود را از مبارزه مردم ايران ابراز داشت.»

پيش از اين، شورای ملی سوريه ، ايران را متهم به مشارکت در سرکوب مخالفان بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، کرده و از تهران خواسته بود تا از حمايت حکومت او دست بکشد.

جمهوری اسلامی ايران مشارکت در مقابله با مخالفان بشار اسد را تکذيب می کند.

به گفته ۷۱ عضو شورای ملی سوريه، تنها راه رستگاری مردم دو کشور، همکاری و احترام متقابل آنان به آرمان‌های گذشته، حال و آينده شان خواهد بود.

بسام القوتلی، از اعضای شورای ملی سوريه،اشاره می کند:«اطمينان دارم که مردم سوريه و ايران، به خصوص جوانان دو کشور که نيروی اصلی انقلاب برای دموکراسی و آزادی هستند، از طريق همکاری با يکديگر خواهند توانست تا کشورهای خود را از لحاظ اقتصادی بازسازی کنند، مناسبات بهتری با همسايگان خود برقرار کنند و آينده بهتری را برای خود و کشورشان رقم بزنند.»

وی اضافه می کند:«حکومت های ما سال ها با صدور بيانيه هايی گفته اند که به دليل وجود دشمن، نمی توانند آزادی بدهند، اما اوضاع عوض شده است و مردم به همسايگان خود به چشم دشمن نگاه نمی کنند.»

شورای ملی سوريه در روز ۲۴ شهريور سال جاری از سوی حدود ۱۴۰ تن از فعالان و شخصيت‌های سياسی سوريه در استانبول تشکيل شد.

به گفته بسام القوتلی، از اعضای شورای ملی سوريه، اين شورا در داخل سوريه نيز فعاليت دارد.

این شورا متشکل از طيف های وسيعی از مخالفان در داخل و خارج سوریه است و کميته های محلی هماهنگی اعتراض ها در سوریه نیز دارای نماینده در آن هستند.

يکی از جمعه های اعتراضی در سوریه نیز به نام «جمعه حمايت از شورای ملی» برگزار شد و مخالفان در حمايت از آن شورا شعار دادند.

شورای ملی سوریه اخیرا با ارتش آزاد سوريه که از جداشدگان از ارتش سوریه تشکيل شده است، جلسات هماهنگی برگزار کرده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024