جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.02.2012, 9:22


دویچه وله: به نظر می‌رسد که در سوریه باور به بقای رژیم بشار اسد کاهش می‌یابد. طبق اطلاعات دولت آمریکا، همواره افراد بیشتری از لایه‌های فوقانی جامعه‌ی سوریه می‌خواهند هر چه زودتر از این کشور مهاجرت کنند.

طبق گزارشی که وزارت امور خارجه‌ی آمریکا منتشر کرده، طبقه‌ی مرفه جامعه‌ی سوریه که پایگاه اصلی رژیم بشار اسد به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای فزاینده دیکتاتور این کشور را تنها می‌گذارد.

ثروتمندان سوری که در میان آنان افرادی نیز از محافل پیرامون اسد به چشم می‌خورند، آماده‌ی فرار می‌شوند. آنان برای خروج از کشور از شورای ملی اپوزیسیون سوریه کمک می‌خواهند و قصد دارند ثروت خود را نیز از کشور خارج کنند.

به گزارش دولت آمریکا، این افراد در پی راهی برای خروج از کشور هستند و بخشی از آنان برنامه‌های مشخصی نیز دارند. در گزارش وزارت خارجه‌ی آمریکا آمده است که این افراد با نیروهای اپوزیسیون تماس گرفته و از آنان برای خروج پول‌ها و وابستگانشان درخواست کمک کرده‌اند.

در محافل دیپلماتیک گفته می‌شود که یکی از افراد خانواده‌ی اسد پول زیادی از کشور خارج کرده و یکی از اعضای بلندپایه‌ی شورای امنیت ملی سوریه در خارج ساکن شده است.

«اشپیگل آنلاین» نوشته است اگر در گزارش یادشده جنبه‌های تبلیغاتی هم وجود داشته باشد، ولی ناموجه نیست اگر گفته شود که قشرهای مرفه جامعه‌ی سوریه نه تنها نگران پول، بلکه همچنین به‌طور فزاینده نگران جان خود هستند، زیرا خطر به آنان نزدیک‌تر می‌شود.

روز شنبه (۱۱ فوریه/۲۲ بهمن)، برای نخستین بار یک ژنرال ارتش سوریه در دمشق کشته شد آن هم نه در جبهه‌ی جنگ، بلکه در برابر خانه‌اش. وی هدف گلوله‌ی سه مرد ناشناس قرار گرفت. ناظران سیاسی معتقدند که اکنون دامنه‌ی خشونت‌ها به پایتخت سوریه کشانده شده که تا کنون نسبتا آرام بود.

نبرد میان هواداران و مخالفان اسد در لبنان

از سوی دیگر در نبردهایی که میان هواداران و مخالفان بشار اسد در لبنان روی داد، به گفته‌ی مقامات امنیتی لبنان، دو تن کشته و ۱۲ تن مجروح شدند. طبق گزارش‌ها این درگیری‌ها شامگاه جمعه در شهر تریپولی واقع در شمال لبنان آغاز شد و به‌گونه‌ای نامتناوب تا روز شنبه ادامه یافت.

در این درگیری‌ها ستیزه‌جویان سنی از بخش باب تبانا و علوی‌ها از بخش جبل‌محسن به سوی هم تیراندازی کرده‌اند. در این تبادل آتش از سلاح‌های خودکار و نیز خمپاره‌انداز و موشک استفاده شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نبردها مردم شهر را در ترس و اضطراب فروبرده است. مردم به خانه‌های خود پناه برده و از آن‌ها خارج نشده‌اند. در پی آن نظامیان لبنان به تفتیش خانه‌ها در این محلات پرداخته و شماری از ستیزه‌جویان را بازداشت و سلاح‌های آنان را ضبط کرده‌اند.

طبق گزارش‌ها در این عملیات یک سرباز لبنانی به‌شدت مجروح شده است. ارتش لبنان اعلام کرد که درگیری‌های نظامی را تحمل نخواهد کرد و ستیزه‌جویان را به پاسخگویی خواهد کشاند.

تنش‌های مذهبی و درگیری‌ها در این مناطق در گذشته نیز بارها روی داده است، ولی با توجه به ژرفش بحران در سوریه، این درگیری‌ها نیز افزایش یافته است. علویان در رژیم بشار اسد نیروی غالب هستند و خود را شکل تکامل‌یافته‌ی اسلام شیعی می‌دانند. در میان مخالفان اسد نیروهای سنی دست بالا را دارند.

۴۰ هزار نظامی متمرد در سوریه

به گفته‌ی منابع ترکی، با توجه به گسترش خشونت‌ها در سوریه، همواره سربازان بیشتری از ارتش سوریه رویگردان می‌شوند. روز شنبه رسانه‌های ترکیه به نقل از احمد داوداوغلو، وزیر امور خارجه‌ی این کشور شمار متمردان ارتش سوریه را ۴۰ هزار تن ذکر کردند.

ترکیه با نیروهای شورشی در سوریه در تماس است و به نمایندگان سیاسی اپوزیسیون و افسران متمرد سوریه پناه می‌دهد. داوداوغلو در روزهای آینده با سیاستمداران آمریکایی درباره‌ی رویکرد آتی نسبت به سوریه رایزنی خواهد کرد. وی در دیدار خود از آمریکا خواهان کمک بیشتر بین‌المللی برای غیرنظامیان سوریه شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024