جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 10.02.2012, 9:16


دویچه وله: نگرانی نسبت به پیامدهای حمله ارتش سوریه به شهر حمص رو به افزایش است. باراک اوباما خونریزی‌ها را تکان‌دهنده خوانده و بر لزوم کناررفتن رژیم اسد تاکید کرده است. مخالفان در تدارک اعتراض به سیاست روسیه هستند.

در پی حملات ۶ روزه ارتش سوریه به شهر حمص نگرانی از بروز فاجعه انسانی در این شهر رو به افزایش است. تلویزیون العربیه به نقل از مخالفان رژیم اسد اعلام کرده است که روز گذشته (پنجشنبه، ۹ فوریه/ ۲۰ بهمن) در کل سوریه ۱۲۶ نفر در اثر حمله نیروهای دولتی جان خود را از دست داده‌اند. از این رقم ۱۰۷ نفر مربوط به شهر حمص است که اغلب شهروندان عادی بوده‌اند. منابع خبری دیگر رقم یادشده را بین ۶۰ تا ۱۰۰ نفر ذکر می‌کنند.

فعالان مخالف دولت از صلیب سرخ و هلال احمر تقاضای کمک کرده‌اند. حمص در محاصره ارتش است و همه گذرگاه‌ها کنترل می‌شوند. مسئول صلیب سرخ در سوریه گفته است که از سوی نیروهای داوطلب هلال احمر سوریه به همه نقاط نیازمند کمک امدادرسانی می‌شود. با این وجود او اذعان کرده که درگیری‌ها امدادرسانی را با خطر فزاینده توام کرده است

از ۱۱ منطقه شهر حمص دو منطقه خالدیه و بابا عمرو در دست مخالفان مسلح رژیم سوریه است. تصاویری که مخالفان از این بخش‌های شهر انتشار می‌دهند از تخریب خانه‌ها، اجساد قربانیان، شهروندان در حال فرار و تانک‌های در حال سوختن خبر می‌دهند. تلویزیون دولتی بر عکس "مصاحبه‌هایی با شهروندان حمص" را نشان می‌دهد که از اقدام ارتش در احیای اقتدار رژیم سوریه بر مناطق یادشده خشنود هستند.

تازه‌ترین خبرها از بروز دو انفجار مهیب در شهر حلب در شمال سوریه خبر می‌دهند. این دو انفجار صبح روز جمعه ، ۲۱ بهمن روی دادند.

به گزارش منابع رسمی سوریه یکی از انفجارها در نزدیکی مقر امنیت نظامی در منطقه حلب جدید و دیگری در نزدیکی مقر گردان نیروهای حفظ امنیت در منطقه الصاخور این شهر رخ داده است. خبرگزاری سوریه از کشته و مجروح‌شدن شماری از نظامیان و شهروندان عادی در این دو انفجار خبر داده است.




صدها کشته در حملات ۶روزه

در همین حال سازمان پزشکان بدون مرز با فاجعه‌آمیز توصیف‌‌کردن وضعیت مجروحان و بیماران در حمص از کمبود غذا، مواد سوختی و دارو خبر داده است.

بنا به آمار مرکز نظارت بر حقوق بشر که مقر آن در لندن است، از روز ۴ فوریه (۱۵ بهمن) که حمله ارتش و نیروهای امنیتی رژیم سوریه به مناطق تحت تسلط مخالفان در شهر حمص آغاز شده صدها شهروند این شهر جان خود را از دست داده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل نیز از کشته‌شدن حدود ۲۵۰ نفر سخن گفته و نسبت به بروز یک "بحران انسانی شدید" در حمص هشدار داده است.

رژیم سوریه حمله به حمص را در راستای "مهار باندهای تروریستی" توصیف کرده است. در رسانه‌های رسمی این "باندها"، "عامل اعمال خشونت علیه شهروندان" معرفی می‌شوند. در حملاتی که نیروهای دولتی روز پنجشنبه در شهر درعا انجام دادند بنا به گزارش فعالان حقوق بشر ۶ نفر از این نیروها نیز کشته شده‌اند.

نگرانی‌ها و تلاش‌های مقام‌های آمریکایی و اروپایی

باراک اوباما درگیری‌ها در سوریه را "تکان‌دهنده" خوانده است. او که در واشنگتن در حاشیه دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا سخن می‌گفت بر تمایل مشترک دو کشور برای پایان دادن به "خون‌ریزی‌های انزجارآور" در سوریه تاکید کرد. او گفت: «آمریکا و ایتالیا اتفاق نظر دارند که حکومت کنونی سوریه که به مردم خود حمله می‌کند باید با حکومتی دیگر جایگزین شود.»

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روسیه را فراخواند که در موضع منفی‌اش نسبت به قطعنامه شورای امنیت علیه خشونت در سوریه تجدیدنظر کند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، رای منفی هفته گذشته روسیه به قطعنامه شورای امنیت در محکومیت رژیم سوریه را راهگشای حملات بیشتر این رژیم به مخالفان دانسته است. در حال حاضر سازمان ملل در تلاش است نماینده ویژه‌ای به سوریه بفرستد تا به ناظران اتحادیه عرب در بررسی اوضاع این کشور کمک کند.

آنگلا مرکل نیز در تازه‌ترین مصاحبه خود با یک نشریه آلمانی که امروز (جمعه، ۱۰ فوریه) انتشار یافته گفته است که تصاویر دریافتی از سوریه لرزه بر جان انسان می‌اندازد. مرکل تاکید کرده که با نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه در حال تلاش برای تشکیل گروهی از کشورها با عنوان "گروه دوستان سوریه" است تا گام‌های عملی در راه مهار خونریزی در این کشور برداشته شود.

تدارک برای اعتراض به روسیه

به رغم درگیری‌ها در سوریه، فعالان مخالف در این کشور مردم را برای امروز به راهپیمایی و اعتراض علنی دعوت کرده‌‌اند. شعار اصلی این فراخوان اعتراض به روسیه به خاطر رای منفی این کشور به قطعنامه محکومیت رژیم سوریه در شورای امنیت تعیین شده است.

در همین حال "شورای ملی سوریه"، که بخشی از اپوزیسیون سوریه در آن گرد آمده‌اند در حال مذاکره با مقام‌های قطر برای پایان‌دادن به خونریزی‌ها در سوریه است. این شورا بیش از پیش خواهان اقدام نظامی علیه حکومت بشار اسد شده است. یکی از محورهای مذاکرات یادشده بررسی امکان ارسال سلاح‌های بیشتر برای نیروهای فراری از ارتش سوریه است. در میان دیپلمات‌های عربی همچنین این بحث مطرح است که شورای ملی سوریه به عنوان نماینده قانونی مردم سوریه به رسمیت شناخته شود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024