پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 08.02.2012, 19:55



در ستایش فرهنگ و آزادی
بیانیه‌ی كانون نویسندگان ایران
به مناسبت درگذشت ابراهیم یونسی


ابراهیم یونسی (۱۳۰۵-۱۳۹۰) ادیب، نویسنده، مترجم توان‌مند، فعال اجتماعی و سیاسی، و عضو برجسته و پی‌گیر كانون نویسندگان ایران درگذشت.

یونسی در همه‌ی عمر از دغدغه‌ی سرنوشت مردم فارغ نبود و از همین رو در پی كودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ چندین سال را در بند و زندان به سر برد. در چند دوره‌ای كه كانون نویسندگان ایران مجال برگزاری مجمع عمومی را یافت، ابراهیم یونسی همواره عضو ارشد و سنّی و آغازگر مجمع بود. او تا واپسین سال‌های زندگی پُربار خویش دست از نوشتن و ترجمه برنداشت؛ بیش از ۸۰ اثر از ادبیات اروپایی را به فارسی درآورد كه برخی از نویسندگان بزرگ جهان از جمله چارلز دیكنز و لارنس استرن و تامس هاردی را به فارسی‌زبانان معرفی كرد و در نشر فرهنگ پیشرو و انسانی سهمی برجسته داشت.

گستره‌ی وسیع و رنگارنگ آثاری كه یونسی به عرصه‌‌ی فرهنگ و ادب و سیاست این مرز و بوم عرضه كرد (از تریسترام شندی، آرزوهای بزرگ، و جنبه‌های رمان تا كُرد و كردستان، جنبش ملی كُرد، جامعه‌شناسی مردم كُرد، تاریخ اجتماعی هنر، دفتر یادداشت‌های یك نویسنده و ...) نشان‌دهنده‌ی نواندیشی، وسعت نظر و تسلط او بر زبان و ادب ایران است، ولی بیش از همه از آزادمنشی،‌ نگاه بی‌تعصب، مردم‌گرایی،‌ ترقی‌خواهی، و تعهد و اشتیاق او به ارتقای آگاهی و دانش و بینش مخاطبان حكایت دارد. بی‌گمان ادبیات اجتماعی و مخاطب‌محور ایران یكی از بزرگان قدرِ اول خود را از دست داد.

كانون نویسندگان ایران درگذشت استاد ابراهیم یونسی را به خانواده و یاران او و جامعه‌ی فرهنگی مستقل كشور تسلیت می‌گوید و در مراسم بزرگ‌داشتِ این دانشی‌مردِ عرصه‌ی فرهنگ در كنار خانواده‌اش خواهد بود.

كانون نویسندگان ایران
۱۹ بهمن ۱۳۹۰



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024