جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 06.02.2012, 18:49



بی بی سی: خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع امنیتی ایران، دستگیری افرادی که او آنها را "همکاران بی بی سی فارسی در ایران" نامیده، را تایید کرده است.

این منبع امنیتی به خبرگزاری مهر گفته است که این افراد "به دلیل جمع آوری اخبار و اطلاعات، تولید محتوا، جذب، آموزش، استخدام و خروج نخبگان رسانه ای از ایران" دستگیر شده اند.

یک سخنگوی بی بی سی روز دوشنبه ۱۷ بهمن (ششم فوریه) در واکنش به این ادعا گفته چنین گزارش‌هایی، بیانیه های اخیر این سازمان خبری را درباره فشار حکومت ایران به کارکنان بی بی سی فارسی تایید می کند.

بی بی سی می‌گوید این نوع گزارش ها "باید مایه نگرانی عمیق همه کسانی باشد که به وجود رسانه آزاد و مستقل اعتقاد دارند."

سخنگوی بی بی سی گفته است اتهامات مطرح شده نشان می دهد که مقام های ایرانی در تلاش پیوسته برای ارعاب و بازداشت کسانی هستند که به ادعای ایران حکومت با بخش فارسی بی بی سی فارسی ارتباط دارند.

فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران هم امروز با صدور بیانیه ای اعمال فشار حکومت ایران به بستگان و دوستان کارکنان بی بی سی فارسی را محکوم کرد.

ارنست ساگاگا، مدیر بخش ارتباطات و حقوق بشر فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در گفت و گویی با تلویزیون فارسی بی بی سی گفت تحولات جدیدی طی سه سال گذشته در ایران اتفاق افتاده و آن سرکوب شدید رسانه هاست که بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری روی داده و آن زمان هم روزنامه نگاران زیادی بازداشت شدند و تعدادی هم فرار کردند.

او گفت این فدراسیون از آن زمان کارزاری را شروع کرد که مقدمات آزادی این روزنامه نگاران را فراهم کند و هم فشار به دولت ایران وارد کند که از آزار و اذیت و ارعاب و تهدید رونامه نگاران دست بردارند ولی به رغم گذشت سه سال، هنوز هیچ نشانه از از بهبود اوضاع دیده نمی شود.

آقای ساگاگا افزود اقدامات اخیر نشان می دهد که دولت ایران به تلاش های خود علیه آزادی بیان ادامه می دهد.

ماموران امنیتی ایران در هفته های اخیر با آزار و اذیت و بازداشت اعضای خانواده یا نزدیکان تعدادی از کارمندان بی‌بی‌سی فارسی تلاش کرده‌اند که آنها را تحت فشار قرار دهند.

سخنگوی بی بی سی بار دیگر تاکید کرده که بخش فارسی این سازمان هیچ نماینده ای در ایران ندارد و هیچ شخصی در ایران برای بی بی سی فارسی کار نمی کند. او گفت که ما هر گونه اقدام علیه خانواده ها و آشنایان کارکنان بی بی سی فارسی را قویا محکوم می کنیم.

بی بی سی از دولت ها و نهادهای بین المللی خواسته است تا حداکثر فشار خود را برای پایان دادن به "ارعاب و سانسور" دولت ایران علیه روزنامه نگاران و فعالیت های مستقل خبری، به این دولت وارد کنند.

پیشتر مارک تامپسون، مدیرکل بی بی سی، از افزایش فشار دستگاه های امنیتی ایران بر این شبکه خبری و دستگیری چند تن از بستگان و آشنایان کارمندان بی بی سی فارسی انتقاد کرده بود.

او از مقام های رسمی ایران خواست که با این اقدامات برخورد کنند.

آقای تامپسون شیوه‌های جدید برخورد با کارکنان بی‌بی‌سی فارسی را در ادامه ایجاد اختلال و ارسال پارازیت روی شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی از جمله تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی ارزیابی کرد که باعث می‌شود مردم ایران نتوانند به جریان آزاد اطلاعات دسترسی داشته باشند.

پیشتر سازمان دیده‌بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر ایران با انتشار اطلاعیه های جداگانه، فشارهای حکومت ایران علیه بعضی از کارکنان بی‌بی‌سی فارسی را محکوم کرده بودند.

سازمان های غیردولتی مدافع حقوق بشر خواهان پایان یافتن فوری این فشارها شده اند.

صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی بی سی با اشاره به اقدام ماموران امنیتی ایران در بازداشت عضوی از خانواده یکی از کارکنان بخش فارسی بی‌بی‌سی، این کار را "یک اقدام شنیع و غیرانسانی" خوانده و آن را محکوم کرده بود.

سازمان های مستقل مدافع حقوق بشر با انتقاد شدید از نقض حقوق بشر در ایران، نسبت به فشار گسترده روزنامه نگاران این کشور هشدار داده اند.

گزارش "کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران" در تازه ترین گزارش خود گفته است که ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی باز هم "بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران جهان" بوده است.

مقام های ایرانی این گزارش ها رد می‌کنند و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران می گوید که این کشور "آزادترین کشور جهان است."



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024