جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2012, 10:06



العربیه: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۳۱ ژانویه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد کشور متبوعش «خواستار برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه و انتقال مسالمت آمیز قدرت است».

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به مسئولیت مهم شورای امنیت گفت: "عدم اقدام سریع شورای امنیت به منظور یافتن راه حلی برای بحران سوریه، باعث تضعیف اعتبارسازمان ملل می شود".

کلینتون در ادامه گفت: "وقت آن فرا رسیده است که جامعه بین المللی اختلافات خود را کنار گذاشته و با پشتیبانی از طرح پیشنهادی اتحادیه عرب به مردم سوریه کمک کند."

وی همچنین افزود: "نادیده گرفتن اتحادیه عرب و بی توجهی به مردم سوریه، دیکتاتور را به بی پروایی بیشتر در ارتکاب فجایع تشویق کرده و پیامدهایی همچون دوچندان شدن فاجعه، فرار از پذیرش مسئولیت هایمان و نیز تضعیف اعتبار سازمان ملل متحد را به دنبال خواهد داشت."

وزیر خارجه آمریکا در ادامه افزود اتحادیه عرب فرصت های زیادی به بشار اسد داده است اما او بدون استفاده از این فرصت ها به سیاست سرکوب ادامه می دهد.

وی همچنین با اشاره به تنوع قومی- مذهبی در سوریه گفت: " آینده سوریه به وحدت همه فرقه های مذهبی این کشور بستگی دارد و انتقال مسالمت آمیز قدرت در سوریه، وحدت این کشور را تضمین می کند".

کلینتون افزود: "گزارش اتحادیه عرب، عدم پایبندی رژیم سوریه به تعهداتش را مورد تاکید قرار داده است و به همین دلیل اتحادیه عرب به شورای امنیت روی آورده است تا برای یافتن راه حلی مسالمت آمیز از جامعه بین المللی کمک بگیرد".

وی افزود: "قساوت رژیم اسد در سرکوب به جایی رسیده است که اوضاع در آن کشور از کنترل خارج شده اما حکومت اسد هنوز به بازداشت فعالان سیاسی ادامه می دهد و طبق گزارش های سازمان ملل از آغاز اعتراضات تاکنون بیش از ۵۴۰۰ غیر نظامی به دست نیروهای امنیتی کشته شده اند.

در همین حال، شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر قطر از شورای امنیت خواست تا هر چه زودتر علیه آنچه ماشین کشتار رژیم اسد خواند، اقدام کند.

وزیر قطری گفت: "تاکنون همه پیشنهادهای پیشین اتحادیه عرب با شکست مواجه شده چرا که دولت سوریه هیچ تلاشی برای همکاری با ما انجام نداده و تنها راه حل را کشتار مردم می داند."

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز از طرح اتحادیه عرب حمایت کرد وی در این مورد گفت: "این تنها طرح معتبر و قابل اجرایی است که می تواند به "خشونت هولناک" پایان دهد و یک مرحله سیاسی جدید را آغاز کند."

از سوی دیگر نماینده روسیه در شورای امنیت با تاکید براینکه کشور متبوعش با هرگونه دخالت نظامی موافقت نمی کند سوری ها را به مذاکره و گفت وگو بایکدیگر فرا خواند.

وی افزود ماموریت بارزسان اتحادیه عرب در سوریه از اهمیت خاصی برخوردار بود و اطلاعات مهمی را ارائه داد.

آلن ژوپه وزیر خارجه فرانسه نیز ضمن دفاع از طرح پیشنهادی اتحادیه عرب گفت: " روزانه دهها تن در سوریه کشته می شوند" وی بار دیگر از سوریه خواست تا در مورد کشته شدن "ژیل ژاکیه" روزنامه نگار فرانسوی در حمص اطلاعات لازم را به فرانسه ارائه دهد و در ادامه افزود ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد "ژیل ژاکیه" بوسیله گلوله‌های مخالفان سوری کشته نشده است. وی در پایان سخنان خود کشتار مردم سوریه توسط رژیم اسد را به شدت محکوم کرد.

در همین حال نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب گفت، هدف اصلی ما تشویق مداخله نظامی خارجی در سوریه نیست، ما مذاکره میان همه جریان های اپوزیسیون با دولت سوریه را خواستاریم. وی افزود اما مهمترین هدف کشورهای عرب پایان دادن به کشتار مردم سوریه است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024