چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Wednesday 24 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 01.02.2012, 10:16


بی بی سی: یافته‌های ناتو در مورد طالبان حاکی از کمک مستقیم پاکستان به این گروه مخالف حکومت افغانستان است.

سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - در گزارشی طبقه بندی شد که بی بی سی به محتوای آن دست یافته گفته است که شورشیان طالبان در افغانستان از کمک مستقیم سازمان های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان برخوردار می شوند و حمایت از شورشیان در افغانستان نیز رو به افزایش بوده است.

این گزارش براساس نتیجه بازجویی از چند هزار شورشی بازداشتی تهیه شده و مدعی است که طالبان همچنان با اعتماد به نفس کامل به مقابله با نیروهای ناتو و دولت افغانستان ادنمه می دهد و از "حمایت گسترده" در میان مردم این کشور برخوردار است.

تهیه کنندگان گزارش محرمانه ناتو گفته اند که منابع دولتی پاکستان از محل استقرار رهبران ارشد طالبان به خوبی آگاهند.

به گفته تحلیلگران بی بی سی، برای نیروهای بین المللی درگیر در مقابله با شورشیان طالبان و دولت افغانستان مطالعه چنین گزارشی ناخوشایند و نگران کننده است.

همچنین، در حالیکه دولت پاکستان همواره هر گونه اتهام حمایت و همکاری با طالبان و سایر گروه های شورشی اسلامگرا را به شدت تکذیب کرده است، نتیجه گیری ناتو در مورد ارتباط تشکیلات امنیتی این کشور با طالبان تنها می تواند سوء ظن مقامات افغان و برخی کشورهای درگیر در جنگ با طالبان در مورد نیات پاکستان را شدت بخشد.

پیش از این، مقامات نظامی آمریکایی نهادهایی در داخل حکومت پاکستان را به داشتن ارتباط با طالبان و حتی شبکه القاعده متهم کرده اند.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون - وزارت دفاع آمریکا - دز پاسخ به سئوالی در مورد نتیجه گیری گزارش طبقه بندی شده ناتو در مورد روابط پاکستان و شورشیان افغان، احتمال وجود چنین ارتباطی را مورد تایید قرار داده است.

وی گفت: "وزارت دفاع از مدت ها پیش نگران ارتباط برخی عناصر سازمان آی اس آی پاکستان با برخی شبکه های افراطی بوده است."

اداره اطلاعات مشترک نیروهای پاکستان - آی اس آی - مهمترین تشکیلات اطلاعاتی این کشور است که هدف از فعالیت خود را حفظ امنیت ملی پاکستان اعلام می کند اما به گفته برخی منابع غربی، این سازمان از همکاری و حتی حمایت از گروه های تندرو نیز رویگردان نبوده است.

گزارش اخیر ناتو در مورد وضعیت گروه طالبان برای نخستین بار جزئیات روابط بین آی اس آی و این گروه شورشی را آشکار می سازد.

موقعیت طالبان در داخل افغانستان

این گزارش براساس اطلاعات کسب شده از بیست و هفت هزار فقره بازجویی از بیش از چهار هزار تن از نفرات طالبان، شبکه القاعده و سایر شورشیان خارجی که به اسارت ناتو در آمده بودند تهیه شده است.

تهیه کنندگان این گزارش گفته اند که "بهره برداری پاکستان از رهبران ارشد طالبان همچنان و بدون وقفه ادامه دارد" و افزوده اند که سازمان های اطلاعاتی پاکستان دقیقا از محل استقرار این افراد آگاهی دارند.

به گفته خبرنگار بی بی سی در کابل، این گزارش در عین حال حاکی از عمق و ادامه حمایت از طالبان در میان مردم افغانستان است و ازکاهش چنین حمایتی از طالبان در این گزارش نشانه ای دیده نمی شود.

با وجود برنامه ناتو برای انتقال مسئولیت حفظ امنیت افغانستان به نیروهای دولتی این کشور، سند محرمانه ناتو از همکاری بین شورشیان و کسانی در ارتش و پلیس افغانستان حکایت دارد.

در نتیجه گیری این گزارش آمده است که در سال گذشته، علاقه به پیوستن به حامیان طالبان در میان افغان ها "حتی برخی اعضای حکومت افغانستان" به شکلی کم سابقه رو به افزایش بوده است.

به گفته نویسندگان این گزارش: "شهروندان غیرنظامی افغان غالبا مدیریت طالبان را به مدیریت حکومت افغانستان ترجیح می دهند که دلیل آن نیز معمولا فساد در میان ماموران حکومتی است."

این گزارش همچنین مدعی است که طالبان به منظور ترغیب نیروهای ناتو به خروج از برخی مناطق افغانستان، عمدا از دامنه عملیات خود در این مناطق می کاهند تا به این وسیله، ناتو را در مورد بازگشت نسبی امنیت به این مناطق و انتقال مسئولیت امنیتی آنها به افغان ها گمراه کنند.

به گفته خبرنگار بی بی سی در کابل، این سند می افزاید که در مناطقی که نیروهای خارجی کمک به امنیت افغانستان از آنها خارج شده اند، حضور طالبان افزایش یافته در حالیکه نشانه چندانی از مقاومت نیروهای دولتی در برابر شورشیان به چشم نمی خورد و حتی در مواردی، طالبان عملا از کمک افراد پلیس و ارتش دولتی برخوردار می شوند.

در ادامه این گزارش آمده است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، قرار است واحدهای دولتی حفظ امنیت این مناطق را بر عهده بگیرند.

براساس گزارش طبقه بندی شده ناتو، تفنگ، اسلحه کمری و تسلیحات سنگینی که در اختیار نیروهای دولتی افغانستان قرار گرفته آزادانه در بازارهای پاکستان در معرض فروش قرار می گیرد.

اگرچه گزارش طبقه بندی شده ناتو می تواند باعث نگرانی مقامات حکومت افغانستان و کشورهای کمک کننده به آنان شود، اما سخنگویان ناتو تاکید داشته اند که از آنجا که محتوای این سند براساس اظهارات شورشیان بازداشتی در جریان بازجویی از آنان تدوین شده است، باید محتوای آن را صرفا "گزارشی جهت اطلاع" تلقی کرد.

در عین حال، یکی از سخنگویان نیروهای کمک به امنیت افغانستان به خبرنگار بی بی سی گفته است که گزارش محرمانه ناتو "یک سند داخلی است و قرار نبوده است که جهت دسترسی عمومی، انتشار یابد."

وی افزوده است که رویه سازمان ناتو این است که اینگونه اسناد طبقه بندی شده همواره طبقه بندی شده باقی می مانند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024