جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 26.01.2012, 21:48


فشار دستگاه‌های اطلاعاتی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران بر امضاکنندگان بیانیه موسوم به ۱۴۳ تن خطاب به سید محمد خاتمی پس از گذشت سه ماه از انتشار آن، همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های رسیده از تهران، یکی از امضاکنندگان این بیانیه که علاوه بر عضویت در شورای سردبیری روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، سال‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس مشغول بوده در پی امضای این بیانیه تاکنون ۱۰مرتبه به دادسرای امنیت اوین احضار شده است.

فشار بر امضاکنندگان بیانیه‌ای که مشروعیت انتخابات پارلمانی پیش‏ رو را زیر سوال برده بود در حالی تداوم یافته که طی هفته اخیر موج تازه‌ای از بازداشت روزنامه نگاران آغاز شده است.

«فیاض زاهد» در تهران برای تکذیب امضای خود ذیل این بیانیه که ۲۳ مهر منتشر شد، علاوه بر بازجویی‌های طولانی و اعلام ممنوع الخروج شدن از مرزهای ایران، تهدید به اخراج از دانشگاه آزاد اسلامی و نیز بازداشت شده است.

بازجوی این استاد دانشگاه و روزنامه نگار شناخته شده، به تازگی خواهان ترک تهران از سوی دکتر زاهد و عدم دیدار با سید محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین شده است. منابع آگاه می گویند که خانواده وی با احساس ناامنی رو به رو شده‌اند.

بیست و سوم مهر ماه امسال، بیانیه موسوم به «نامه ۱۴۳ تن» که بیانگر دغدغه گروهی از فعالان سیاسی ایران در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی بود در وب سایت‌های نزدیک به مخالفان دولت منتشر شد.

هفته نامه صبح صادق، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شانزدهم آبان در واکنش به این بیانیه نوشت: «به دنبال صدور بیانیه موسوم به بیانیه ۱۴۳ نفره تاکنون حداقل ۳۰ نفر از افرادی که اسامی و امضای آن‌ها ذیل این بیانیه قرار گرفته به طور مکتوب و یا با انجام گفت‌و‌گوهایی این موضوع را تکذیب کرده‌اند. این افراد تأکید کرده‌اند که نه تنها این بیانیه جعلی را امضا نکرده‌اند بلکه از صدور آن نیز بی‌اطلاع بوده‌اند. در تحقیقات بعدی مشخص شد عامل اصلی جعل امضا و این اقدام محمد توسلی، عضو سابق گروه نهضت آزادی بوده است و بر همین اساس وی به اتهام تقلب و جعل امضا دستگیر شد».

محمد توسلی، نخستین شهردار تهران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ که بار‌ها زندانی شده است به اتهام تهیه این بیانیه و جمع آوری امضا، دوازدهم آبان در محل کارش در تهران بازداشت شد.

در این بیانیه آمده بود: «در ماه‌های اخیر، محدودیت بیشتری برای فعالان سیاسی، زندانیان و خانواده‌های ایشان ایجاد شده تا جایی که نهادهای امنیتی حتی در ماه مبارک رمضان از برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر و میهمانی‌های افطار آنان جلوگیری کردند. مقامات حتی اعتراض مدنی و آرام علیه تخریب محیط زیست را نیز برنتافتند. از این‌رو، بی‌شک شما نیز تایید می‌کنید که با توجه به ادامه حصر غیرقانونی آقایان مهندس میرحسین موسوی، حضرت حجت الاسلام مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، ادامه بازداشت غیرقانونی بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و فقدان نهاد مستقل مجری و ناظر انتخابات، حداقل شرایط برای برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه وجود ندارد.»

نام چهره‌هایی چون احمد صدر حاج سید جوادی، هاشم صباغیان، عبدالله رمضان‌زاده، اعظم طالقانی، ابوالفضل بازرگان و ابراهیم یزدی در زیر این بیانیه و در جمع یکصد و چهل و سه فعال سیاسی و مدنی دیده می‌شود.

گفتنی است که شماری از امضاکنندگان از درون زندان موافقت خود را با امضا و ارایه این بیانیه به خاتمی عنوان کرده بودند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024