جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.01.2012, 23:59


بی بی سی: یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا در گفتگو با خبرنگار بی بی سی فارسی در نیویورک گفته است که دولت این کشور اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد ایران برای کمک به سوریه نفت آن کشور را خریده و به بندر دیلم (راس بهرگان) منتقل کرده تا در بازارهای جهانی بفروشد.

این چندمین بار است که مقام های غربی و مخالفان سوریه چنین اتهامی به ایران وارد می کنند؛ اتهامی که ایران رد کرده است.

این مقام آمریکایی گفت دولت ایران از طریق یک شرکت میانی در دوبی به نام (سیی انترپرایز) یک تانکر یونانی به نام (مایر) را استخدام کرده تا نفت سوریه را که در پی تحریم مشتری های اروپایی روی دست این کشور مانده به ایران منتقل کند.

این نفتکش از روز ۲۸ آبان تا اول آذر ۹۱ هزار تن نفت (۶۵۰ هزار بشکه) را در بندر بانیاس سوریه بارگیری کرده و به ایران برده است.

این مقام آمریکایی گفت وزارت خزانه داری به شرکت های بیمه ای که این تانکر یونانی و دیگر شرکتهای کشتیرانی ناقض تحریم های سوریه را بیمه می کنند در مورد این فعالیت ها اطلاع رسانی کرده و بیمه آنها لغو شده است.

دولت سوریه پس از گسترش تحریمها برای فروش نفت خود با موانع جدی روبه رو شده است.

مقام های آمریکایی هفته پیش گفته بودند فرماندهان ارشد سپاه پاسداران برای کمک به سرکوب مخالفان در سوریه در روزهای اخیر مهمان بشار اسد بوده اند.

یک مقام دیگر دولت آمریکا روز شنبه گذشته (۱۴ ژانویه) در گفتگویی با بهمن کلباسی خبرنگار بی بی سی فارسی در نیویورک، گفته بود: "ایران پشت دولت اسد ایستاده و به حمایت از آن دولت در سرکوب مردم سوریه ادامه می دهد."

به گفته آن مقام، تعدادی از مقام‌های ایرانی برای مشاوره و هماهنگی نحوه سرکوب معترضان سوری به آن کشور سفر کرده اند.

علاوه بر این، ایران به تامین تجهیزات برای نیروهای امنیتی سوریه نیز اقدام کرده که این تجهیزات شامل مهمات جنگی و ادوات ضد شورش است که "علیه مردم سوریه" استفاده می شود.

این مقام آمریکایی همچنین از سفر اخیر قاسم سلیمانی،‌ فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دمشق طی ماه جاری میلادی صحبت کرده بود: "با توجه به مقام بالای آقای سلیمانی در دولت ایران، ما مطمئن هستیم او توسط عالی ترین سطوح دولت سوریه، از جمله شخص بشار اسد مورد استقبال قرار گرفته است."

به گفته این مقام ارشد دولت آمریکا،‌ این سفر احتمالا با هدف تقویت حمایت ایران از تلاشهای دولت سوریه در سرکوب مردم آن کشور انجام شده است.

پیش از این گروه هایی از معترضان سوری، حکومت ایران را به مشارکت در سرکوب مردم سوریه متهم کرده بودند.

یک روز پیشتر (چهارشنبه ۱۸ ژانویه) دیوید کامرون در پارلمان بریتانیا گفته بود : "شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ایران به دولت سوریه در سرکوب مردم این کشور کمک می کند."

سرکوب اعتراضات در سوریه که حدود ده ماه پیش علیه حکومت بشار اسد شروع شد هزاران قربانی گرفته است.

دولت این کشور می گوید که مشغول نبرد با گروه های تبهکار است که یک توطئه خارجی را اجرا می کنند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024