جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 19.01.2012, 10:43


رادیو فردا: رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی «ﺁی دﯾﻤﻴﺘﺴﻮ ﮐﻮﺳﺎن»، از بزرگ‌ترین شرکت‌های پالایش نفت ژاپن، اعلام کرد که «صرف نظر از این که موضع دولت ژاپن نسبت به تحریم واردات نفت ایران چیست، پالایشگاه‌های ژاپن دیگر قادر نیستند ریسک خرید نفت خام از ایران را به جان بخرند».

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، آکینیکو تمبو، رئیس هیئت مدیره شرکت نفتی «ﺁی دﯾﻤﻴﺘﺴﻮ ﮐﻮﺳﺎن» و رئیس «مجمع مواد نفتی ژاپن»، در جمع خبرنگاران اضافه کرد که پالایشگاه‌های ژاپن در رویکردی «واقع‌گرایانه» در تلاش برای کاهش واردات نفت از ایران و جایگزین کردن منابع نفت خام دیگر به جای آن هستند.

به گزارش این خبرگزاری، مقامات ژاپن در پی سفر هفته گذشته تیموتی گایتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا، به ژاین، حمایت ژاپن از آمریکا برای تحریم نفت ایران را پذیرفته‌اند، اما به گفته آقای آکینیکو تمبو، هنوز مذاکرات پالایشگاه‌های ژاپن با دولت این کشور برای قطع واردات نفت خام ایران آغاز نشده است.

هم اکنون ژاپن، بعد از چین، دومین واردکننده بزرگ نفت ایران است.

آکینیکو تمبو در ادامه گفته است که شرکت‌های پالایشگاهی ژاپن برای اجتناب از تحریم شدن توسط آمریکا، مجبورند معاملات مالی خود با بانک مرکزی ایران را متوقف کنند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، دو هفته قبل در پایان آخرین روز سال ۲۰۱۱، با امضای لایحه‌ای که از سوی کنگره آمریکا تصویب شده بود بخش مالی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به همراه صنعت نفت این کشور مشمول تحریم‌های جدید آمریکا قرار داد.

این تحریم‌ها که صنعت نفت ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است، شرکت‌های خارجی را وادار می‌کند میان همکاری با بخش نفتی، مالی و بانک مرکزی ایران یا بخش مالی آمریکا، یکی را انتخاب کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هم اکنون ایران دست‌کم ۹ میلیون بشکه نفت خام بی‌مشتری خود را در تانکر‌هایی ذخیره کرده که در آب‌های خلیج فارس لنگر انداخته‌اند.

در همین حال شرکت مشاوره‌ای «گزارشات خارجی» آمریکا، شرکت تهیه گزارش‌های اطلاعاتی از بازار نفت خاورمیانه، نیز اخیرا گزارش داد که دولت ژاپن تصمیم گرفته است واردات نفت خام ایران را حداقل روزانه تا صد هزار بشکه کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، کشور چین نیز حداقل برای ماه‌های ژانویه و فوریه تصمیم گرفته است واردات نفت از ایران را به نصف تقلیل دهد.

چین که در سال ۲۰۱۱ به طور متوسط روزانه ۵۵۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود، در ماه جاری این رقم را به ۲۸۵ هزار بشکه در روز تقلیل داده است.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024