پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 16.01.2012, 17:28


بی بی سی: نهاد ناظر بر رادیو و تلویزیون های بین المللی آمریکا ضمن محکوم کردن اختلال در پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی ماهواره ای ارسالی به ایران، آن را تهدیدی علیه حقوق بشر دانسته و گفته است بعضی از موارد ارسال پارازیت از داخل خاک سوریه انجام می شود.

آندره مندس، مدیر تکنولوژی، خدمات و دفتر پخش بین‌المللی که بازوی مهندسی این نهاد ناظر محسوب می‌شود، گفته است: "منشا پارازیت اندازی های اخیر بر ماهواره یوتل ست که در پخش شبکه های فارسی زبان صدای آمریکا و بی بی سی اختلال ایجاد کرده، در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه است."

والتر ایساکسون، رئیس نهاد ناظر بر رادیو و تلویزیون های بین المللی آمریکا هم گفته است:"مردم باید بدانند که ارسال پارازیت های اخیر روی برنامه های ما از داخل سوریه صورت گرفته است."

کارشناسان می گویند که ارسال پارازیت روی شبکه های ماهواره یوتل ست از ایران دشوار است و برای همین احتمالا از حکومت بشار اسد یاری خواسته است. نهادهای مدافع حقوق بشر ایران و سوریه را از بزرگترین دشمنان آزادی بیان و آزادی مطبوعات معرفی کرده اند.

به گفته آقای مندس، ارسال پارازیت بر ماهواره عرب ست هم باعث اختلال در تلویزیون الحره، رادیو سوا، رادیو فردا و چندین بخش صدای آمریکا شده است.

شرکت گرداننده ماهواره عرب ست، در عربستان سعودی، روز سه شنبه ( ۱۰ ژانویه) از ایران به دلیل ارسال پارازیت روی سیگنال‌های این ماهواره انتقاد کرد.

بنا به گزارشها، عرب ست اعلام کرده که "ایران پارازیت‌هایش را از دو منطقه در خاک این کشور ارسال می‌کند."

بخش مونیتورینگ بی بی سی نیز در همان روز سیگنال‌های پارازیت بر ماهواره عرب ست را مشاهده کرده است.

براساس قطعنامه ای که در جریان نشست ۱۳ ژانویه در واشنگتن به تصویب رسید، نهاد ناظر بر رادیو و تلویزیون های بین المللی آمریکا از هیات های شرکت کننده در کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی و همچنین از دست اندرکاران صنعت ماهواره خواسته است تا " این رفتارهای غیرقانونی را محکوم کنند."

در قطعنامه این نهاد آمده است:" این شورا حمایت خود را از موضع دولت آمریکا مبنی بر این که اختلال در آزادی رسانه ها و جریان آزاد اطلاعات تهدید کننده حقوق بشر و آزادی است و همچنین ناقض اصول بیان شده در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام می کند."

این اولین باری نیست که گفته می شود منشا ارسال پارازیت برروی برنامه های تلویزیون های فارسی زیان، خارج از خاک ایران صورت می گیرد.

در سال ۲۰۰۳ میلادی هم این نهاد اعلام کرد که ارسال پارازیت از نزدیکی هاوانا، پایتخت کوبا باعث شده که ایرانی ها نتوانند برنامه های رادیویی و تلویزیونی مربوط به ایران را دریافت کنند.

ارسال پارازیت روی برنامه های تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی کمی پس از آغاز برنامه های ویژه این شبکه برای پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری این کشور از ۲۲ خرداد سال ۱۳۸۸ آغاز شد و کارشناسان ماهواره با ردیابی اختلالات ارسالی، تایید کرده اند که مرکز پارازیت اندازی در خاک ایران واقع است.

از آن زمان، ارسال پارازیت روی برنامه های بعضی تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان و غیر فارسی زبان به طور متناوب ادامه داشته و به خصوص هنگام وقوع برخی تحولات سیاسی مرتبط با مخالفان دولت شدت گرفته است.

نهادهای بین المللی از جمله اتحادیه اروپا از ایران خواسته اند به این کار پایان دهند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024