جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 09.01.2012, 9:13


براساس گزارش خبرگزاری فارس، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی، امیر میرزایی حکمتی را به اتهام «همکاری با دولت متخاصم»، «عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا» و همچنین «تلاش برای متهم سازی ایران در تروریسم»، «محارب و مفسد فی‌الارض» شناخته و برای وی حکم اعدام صادر کرد.

این حکم درست زمانی صادر شده که نجات ۱۳ شهروند ایرانی توسط نیروی دریایی آمریکا و نیز میانجیگری احمد داوداوغلو وزیر خارجه ترکیه، قدری از فضای تنش میان ایران و آمریکا کاسته شده بود و رسانه‌ها از رسیدن «پیام» تهران به واشنگتن و آغاز بررسی آن از سوی مقام‌های آمریکایی خبر داده بودند.

اعلام ناگهانی حکم دادگاه قاضی صلواتی برای امیر حکمتی نشان از آن دارد که راس نظام جهموری اسلامی در ایران نظری غیر از وزارت خارجه و افرادی دارد که در روزهای گذشته طرف گفتگوی داوداوغلو در تهران بوده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، کیفرخواست آقای امیر حکمتی «بر اساس گزارشات مدیرکل حقوقی و قضایی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و اقاریر خود متهم» تنظیم شده است. دادگاه امیر حکمتی روز ششم دی ماه برگزار شد.

اعترافات تلویزیونی دروغی و تحت فشار

خانواده امیرحکمتی در بیانیه‌ای که پس از پخش «اعترافات» او از تلویزیون جمهوری اسلامی منتشر شد می‌گویند اعترافات تلویزیونی او دروغی و تحت فشار بوده است.

خانواده امیرحکمتی همچنین گفتند که توسط مقامات ایرانی مجبور به سکوت شده بودند و به آنها قول داده شده بود که امیر به زودی آزاد خواهد شد. در این بیانیه همچنین نسبت به دسترسی نداشتن به یک دادرسی عادلانه و ناکامی در استخدام وکیل مستقل برای به عهده گرفتن وکالت امیرحکمتی ابراز نگرانی شدید شده است.

در بیانیه خانواده آقای حکمتی آمده است:‌ «ما عمیقا نگران هستیم که امیر از دادگاه عادلانه‌ای برخوردار نبوده و برایش دادرسی عادلانه فراهم نشده است. ۱۲۶ روز از زمان بازداشت امیرحکمتی توسط دولت ایران و بعد از آنکه به او اجازه ملاقات با خانواده‌اش در ایران توسط مقامات ایرانی داده شد می گذرد. همچنانکه قبلا گفتیم ما معتقدیم که ادعاهای مطرح شده علیه امیر واهی است و معتقدیم که اعترافات دروغی او داوطلبانه نبوده و تحت شرایط سخت واجباری بوده است.»

این بیانیه می‌افزاید: «از زمان بازداشت او در ماه اگوست مادر وخانواده امیر هر تلاش قابل تصوری را به منظور همکاری سازنده با دولت ایران در این زمینه انجام داده اند. متاسفانه تلاش های ما با سکوت همراه بوده و هیچ دریافت کننده ای نداشته است. امروز ما همچنان امید به بازگشت ایمن او به خانه و کشور محل تولدش داریم.»

اعضای خانواده همچنین با اشاره به تلاش های خود نوشته‌اند:‌ «ما نامه‌های شخصی به مقامات ایرانی برای آزادی او فرستاده‌ایم از جمله به رییس جمهور، رییس کمیسیون حقوق بشر، رییس قوه قضاییه و هیچ جوابی دریافت نکردیم. ما با نماینده دائم ایران در سازمان ملل در شهر نیویورک همچنین دفتر حفاظت منافع ایران در واشینگتن دی سی ملاقات کردیم. درخواست ما رعایت حقوق بشر و رعایت موازین آیین دادرسی برای امیر بود که بدون پاسخ مانده است. مقامات ایرانی از ما خواسته اند که ساکت باشیم و به ما گفته شده که امیر به زودی آزاد خواهد شد. اما بعد از رویدادهای هفته گذشته و اینکه حکم دادگاه عن قریب صادر خواهد شد بیش از این نمی توانیم ساکت باشیم. خانواده ما مجبور شده بود که بیفایده بنشیند در حالیکه امیر در انتظار سرنوشت نا مطمین خود بود، بی دفاع درپشت درهای بسته. گزارش های مطبوعات ایران آشکار کرد که امیر در یک دادگاه سری و غیرعلنی بوده است. امروزتنها کسی که از امیر دفاع می کند وکیلی است که توسط حکومت ایران منصوب شده است و کسی که برای اولین بار او را در روز دادگاه دید. تحت هرشرایطی این آیین دادرسی عادلانه نیست. ما با چالش برای در اختیارقراردادن وکیلی برای امیر در ایران بوده‌ایم.»

خانواده همچینن گفته‌اند که با ده وکیل صحبت کرده‌اند اما هیچ توفیقی برای جلب موافقت آنها برای قبول وکالت فرزندشان نداشته اند. به گفته آنها آقای امیرحکمتی اجازه نداشته است که طی این مدت با مادر و خانواده خود در ایالات متحده صحبت کند. آنها گفتند که از دیدن ویدیوی امیر که به نظر لاغر و نحیف می امد شوکه شده اند و از وضعیت ایمنی و سلامت وی در هراسند.

آنها در پایان بیانیه خود آورده‌اند: «‌ما در برابر رسانه ها ساکت بوده ایم و تلاش و دعا می کردیم که در سکوت راه حلی پیدا شود و گریه های ما برای حقوق امیر به گوش های ناشنوا برسد. ما به امیدواری خود ادامه می دهیم و همچنان در چالش هستیم که به مقامات ایرانی درداخل و خارج صدایمان را برای آزادی امیر برسانیم… به کسانی که قلب دارند و کسانی که می توانند بشنوند. »

بنابر گزارش «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران»، امیر میرزایی حکمتی ۸ شهریورماه دستگیر شده است درحالی که در تاریخ ۲۴ مرداد ماه برای دیدار با اعضای خانواده و به خصوص مادربزرگش وارد ایران شده بود.

یک منبع آگاه به کمپین گفت که امیر حکمتی پیش از ورود به ایران برای گرفتن ویزا سوابق خود را در آمریکا با مقامات دفتر حفاظت منافع درمیان گذاشته است و به او اطمینان خاطر داده شده است که سابقه کار کردن برای دولت آمریکا مشکلی برای حضور وی در ایران نخواهد داشت. بعد از چندین ماه خانواده امیرحکمتی با شکستن سکوت خود گفته‌اند که مقامات ایرانی بارها به آنها قول داده اند که سکوت خود را حفظ کنند چرا که فرزندشان به زودی آزاد خواهد شد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024