پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 07.01.2012, 22:22


بهمن فرمان‌آرا،‌ سینماگر نامدار ایران و کارگردان فیلم‌های «بوی کافور عطر یاس»‌ و «خانه‌ای روی آب» سه سیمرغ بلورینی که از جشنواره فجر دریافت کرده بود به دفتر جشنواره تحویل داد.

بهمن فرمان‌آرا، در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین اظهار داشت:‌ «با شرایطی که در سینمای ایران به وجود آمده است، تصمیم گرفتم سه سیمرغ بلورینی که از جشنواره فجر گرفته‌ام به دفتر جشنواره بازگردانم.»

او ادامه داد:‌ «این سیمرغ‌های بلورین را برای فیلم‌های «بوی کافور عطر یاس» و «خانه‌ای روی آب» دریافت کرده بودم که همه را تحویل دفتر جشنواره دادم و رسید آن را گرفتم.»

فرمان‌آرا سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای «خانه‌ای روی آب» دریافت کرده بود و همچنین سیمرغ‌‌های بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از هجدهمین دوره جشنواره فجر برای فیلم «بوی کافور، عطر یاس» گرفته بود.

بهمن فرمان‌آرا همچنین با انتشار بیانیه‌ای از سینماگران خواست متحد مانده و از دادن فیلم‌هایشان به جشنواره فیلم فجر خودداری کنند.

متن کامل بیانیه آقای فرمان‌آرا به شرح زیر است:

مردی که زیاد نمی‌دانست

بالاخره خواسته مردی که سینما را نمی‌شناسد، عملی شد و خانه سینما فتح شد. وقتی معاونتی که دستور کارش گسترش و حمایت سینما است برای تسویه حساب‌های شخصی خانه‌ی سینما تنها سنگر تشکل‌های صنفی سینما را منحل می‌کند، چیزی که او نمی‌داند این است که ما هر کجا که جمع شویم نامش خانه‌ی سینما است. ایشان ممکن است چون همیشه جزو بدنه سینمای دولتی بوده است نداد که چه مشکلاتی اهالی واقعی سینما برای زندگی کردن دارند وگرنه پشت قبای وزیری که از پیام نور به پیام تاریکی تنزل کرده است، قایم نمی‌شد و این اعمال زشت را انجام نمی‌داد. می‌دانم که هیچ سمی مهلک‌تر از بی‌اعتباری در حرفه‌ای که برای خود گزیده‌اید، نمی‌باشد.

اعضای محترم خانه‌ی سینما اگر متحد بمانید و همگی از دادن فیلم‌هایتان به جشنواره فیلم فجر خودداری بنمایید این اعمال ناشایست به سرعت خاتمه می‌یابد.

من امروز به دلیل توهینی که به سینمای مملکت شده است توسط پیک سیمرغ‌های بلورینی که اکنون گل‌آلود شده‌اند به دفتر جشنواره پس می‌فرستم و به آن دسته از دوستان سینمایی که در پس پرده با معاونت سینمایی فالوده می‌خورند می‌گویم که سی سکه نقره به یهودای اصلی وفا نکرد و شما هم از آن خیری نخواهید دید.

بهمن فرمان‌آرا
۱۷/۱۰/۱۳۹۰



بیانیه جمعی از سینماگران درباره انحلال خانه سینما

جمعی از سینماگران سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به اتفاقات اخیر در حوزه سینما بویژه انحلال خانه سینما واکنش نشان دادند.

در این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته‌ آمده است:

عقل و عقلاء که حیرانند.
قانون و قانوندانان هم که تایید نمی‌کنند.
مصلحت این ایام سخت هم که اقتضاء نمی‌کند.
با شان و فرهنگ هم که تناسبی ندارد.

پس چرا این فرمان چند خطی "انحلال"، چنین آشوبی بپا کرده‌است؟

عزیزان؛ ما یقین کردیم که این میل مرموز، قصدی جز بالا بردن هزینه برای نظام اسلامی ندارد.

این آب گل آلود شده، حاصل طراحی مهندسانی است که با وعده ریل‌گذاری سینمای آرمانی، ریل قطارِ شتابانِ سینما را بی‌هراس از واژگونی برمی‌چینند.

آیا سه سال سکانداری سینما نتیجه‌اش چنین افتخاریست که مقام محترم وزارت فرهنگ در مقابل دیدگان مردم، با لحنی امنیتی خبر از کشف و ضبط و توقیف خانه‌ای را بدهد که دو دهه مامن اهالی سینما بوده است؟

آیا در این مدت بقیه ارکان نظام خواب بوده‌اند؟

آقای وزیر اشتباه نشسته‌اید. اینجا عرصه فرهنگ است و این خانه چند روزی میزبان شماست. براستی این ادب مهمانی را از کجا آورده‌اید؟

سخن ما نه خانه سینماست و نه عملکرد آن، که هر چه هست از همه ماست؛ ولی اگر ذره‌ای انصاف و معرفت باشد، می‌داند که غالب این سینمای نجیب، مولود فرزندان نهضتی ایست که در پاسداری آن جان و مال و آبرو گذاشته‌اند و حاضر نیستند تن به اراده نامیمون و فراقانونی بدهند که هدفش سرکوب استقلال و حریت کسانی است که خود را ملتزم به ارزش‌های آرمانی نظام و قانون اساسی می‌دانند.

باشد که بزرگان و دلسوزان کشور بشنوند و چاره‌ای بیندیشند.

فتوکل علی الله
هفدهم دی ماه یکهزار و سیصد و نود

مجید مجیدی. منوچهر محمدی. کمال تبریزی. محمدرضا هنرمند. ابراهیم حاتمی‌کیا. مجتبی راعی. حسن برزیده. سیدرضا میرکریمی و احمد رضا درویش امضاکنندگان این بیانیه هستند.





 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024