پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 02.01.2012, 15:09



دویچه وله: یک روز پس از امضای قانون تحریم بانک مرکزی ایران توسط اوباما بازار ارزهای خارجی در ایران با نوسان شدیدی روبرو شده و بهای ارزهای خارجی نسبت به ریال ساعت به ساعت بالا می‌رود. بهای دلار در بعدازظهر دوشنبه به ۱۸۰۰ تومان رسید.

بهای دلار در بازار آزاد ارز تهران به رکورد بی‌سابقه ۱۸۰۰ تومان رسید که نسبت به روز قبل ۲۰۰ تومان افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر نوشته است، قیمت دلار بی‌توجه به مصوبات شورای پول و اعتبار و تصمیمات بانک مرکزی همچنان پله‌های صعود را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارند. برخی صرافان از نایاب شدن دلار خبر می دهند. براساس گزارش رسانه‌های ایران صرافان پیش‌بینی می‌کنند قیمت دلار ممکن است تا ۲۰۰۰ تومان نیز هم برسد.

تکان‌های شدید در بازار ارز در حالی صورت می‌گیرد که محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی ایران روز گذشته (یکشنبه ۱۱دی/اول ژانویه ۲۰۱۲) در مجمع سالانه‌ی این بانک از «دستاوردهای اقتصادی» این بانک تقدیر کرد.

وی با اشاره به افزایش قیمت‌های انرژی در پی اجرای طرح "هدفمندسازی یارانه‌ها" و پی‌آمدهای تورمی ناشی از آن گفت: «اجرای این سیاست می‌توانست بازار ارز کشور را بسیار متلاطم سازد، لیکن رویکرد مدیریتی بانک مرکزی در بازار ارز که مبتنی بر پاسخگویی به نیازهای فعالان اقتصادی و دسترسی سهل و آسان کلیه واردکنندگان به ارز مورد نیاز بود شرایط مناسب را برای اجرای موفق قانون هدفمندسازی یارانه‌ها فراهم آورد.»

این سخنان در حالی ابراز می‌گردد که فعالان اقتصادی نسبت به بی‌ثباتی بازار ارز ایران به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. بانک مرکزی و دیگر نهادهای اقتصادی ایران نیز تاکنون نتوانسته‌اند روند رو به رشد ارزهای مختلف خارجی را متوقف کنند.

آقای بهمنی همچنین تلاش‌های بانک مرکزی در سال‌های اخیر، رصد تحریم‌ها و جلوگیری از بلوکه شدن دارایی‌های خارجی ایران را مناسب خواند و افزود: «در عین حال تامین نیازهای ارزی واردات کالایی و نیز نیازهای سرمایه‌ای پروژه‌های زیربنایی به ویژه در بخش‌های نفت و گاز و پتروشیمی صورت گرفته است.»

رئیس کل بانک مرکزی ایران تصریح کرد: «در همین راستا بانک مرکزی در سال ۱۳۸۹ با انتقال حدود ۱۷ میلیارد دلار از ذخایر کشور به داخل و توزیع آن نزد بانک‌های غیردولتی برای تامین مالی پروژه‌ها، انتشار اوراق مشارکت ارزی و همچنین تنوع بخشی به دارایی‌های خارجی (افزایش سهم طلا) و متنوع نمودن سبد ارزی، توانست از جریان تحولات بازارهای بین‌المللی نیز انتفاع ممکن را کسب کند.»

ساعاتی پیش از اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران، رئیس جمهور آمریکا، قانون جدیدی را در رابطه با تحریم‌های ایران امضا کرد که هدف آن ایجاد مانع در کسب درآمدهای نفتی ایران است. این اقدام تنبیهی علیه بانک مرکزی ایران صورت می‌گیرد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024