سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 30.12.2011, 16:07


دویچه وله: درحالی که ناظران اتحادیه عرب برای بررسی شرایط سوریه در این کشور به سر می‌برند، صد‌ها هزارنفر از معترضان به رژیم بشار اسد به خیابان‌ها آمدند. در درگیری‌های امروز درشهرهای مختلف، دست‌کم ۹ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

فعالان سوری می‌گویند نیروهای امنیتی این کشور برای متفرق کردن معترضانی که روز جمعه (۹دی/۳۰سپتامبر) به خیابان‌ها آمده‌اند از "بمب میخی" استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیروهای امنیتی سوریه از این بمب‌های میخی برای متفرق کردن هزاران نفر از تظاهرکنندگان در حومه‌ی شهر دمشق استفاده کردند. بر این اساس، برخی از تظاهرکنندگان با پرتاب سنگ دست به اقدام تلافی‌جویانه زدند.

مخالفان همچنین مدعی شدند، در شمال استان ادلیب نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر پس از نمازجمعه‌، در ۷۴ نقطه‌ی مختلف تجمع کردند. ابوهشام یک فعال سوری در حما می‌گوید: «روز جمعه از هر جمعه دیگری متفاوت است. این یک مرحله از تحول است. مردم در انتظار ناظران (اتحادیه عرب) هستند تا در مورد دردها و رنج‌های خود بگویند.»

تلویزیون الجزیره نیز تصاویری از جمعیت عظیمی از معترضان در شهر حمص که در حال رقص و شادمانی بودند، پخش کرد. بر اساس این تصاویر به نظر می‌رسد هزاران نفر نیز در این شهر که در نه ماه اخیر کانون درگیری‌ها بوده است، به خیابان‌ها آمده‌اند. تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند: «انقلاب، انقلاب سوریه، انقلاب پرشکوه، و آزادی سوریه.»

جمعیت زیادی از معترضان نیز که در شهر "برزة" در شمال دمشق اجتماع کرده بودند، فریاد می‌زدند: «ناظران (اتحادیه عرب) شاهدانی هستند که هیچ چیز را نمی‌بینند.» همچنین شعار می‌دادند: «بشار! ما ترا نمی‌خواهیم.»

فعالان سوری می‌گویند در جریان تظاهرات روز جمعه پنج نفر در درعا کشته شدند. چهار نفر نیز در کمین نیروهای دولتی در نزدیکی مرز لبنان کشته شده‌اند.

یک سازمان حقوق بشری سوری نیز که در لندن مستقر است از حداقل ۵ کشته و ۲۰ زخمی در جریان تیراندازی نیروهای امنیتی در حما خبر می‌دهد.

بر اساس این گزارش، ده‌ها هزار نفر نیز در شمال استان ادلیب سوریه به خیابان‌ها آمده‌اند. در جریان این تظاهرات حداقل ۲۵ نفر زخمی شده‌اند.

همچنین از درگیری مسلحانه میان نیروهای دولتی و سربازان جداشده از ارتش که به مخالفان پیوسته‌اند، در دوما گزارش شده است. جزئیات بیشتری در این‌باره منتشر نشده است.

پیش از این اپوزیسیون سوریه‌، مردم این کشور را برای برگزاری یک تظاهرات بزرگ در روز جمعه‌، پس از برگزاری نماز جمعه دعوت‌کرده بود.

این اقدام در حالی صورت گرفت که ناظران اتحادیه عرب برای بررسی شرایط در سوریه به سر می‌برند. اپوزیسیون سوریه از روند کار این ناظران خشنود نیست.

در همین حال رژیم بشار اسد بی‌اعتنا به حضور ناظران عرب همچنان به سرکوب و کشتار معترضان ادامه می‌دهد. به گفته فعالان حقوق‌بشر سوری از زمان ورود هیات ناظران اتحادیه عرب تاکنون بیش از ۱۲۰ نفر در سوریه به دست نیروهای امنیتی و نظامی کشته شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024