جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 29.12.2011, 9:36


اینکه مملکت با این سیاستهای اقتصادی – اگر سیاستی وجود داشته باشد – به کجا می رسد، قابل پیش بینی نیست. وضعیت موجود بسیار نامناسب است.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: سالهاست که فراکسیون خط امام و نمایندگان اصلاح طلب مجلس این سوال را دارند که درآمدهای نفتی به کجا می‌رود؟ و در کجا هزینه می شود؟

این عضو فراکسیون اقلیت مجلس در ادامه افزود: بر اساس اطلاعاتی که در اختیار ما هست، کل درآمد نفتی کشور از ابتدای استخراج نفت در ایران تاکنون یعنی حدود یک قرن پیش تا سال ۹۰ بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد دلار بوده که از این مقدار بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار، مربوط به دوران پس از انقلاب است و جالب آن است که بیشتر این درآمد، یعنی بیش از ۵۰ درصد آن مربوط به دوره دولت نهم و دهم است، اما مشخص نیست این درآمدها کجا رفته؟ و جای سوال و شگفتی اینجاست که با وجود چنین درآمدی شاهد تحول چندانی در عرصه اقتصادی کشور نبوده‌ایم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معضل بیکاری در کشور، تاکید کرد: متاسفانه درآمدهای حاصل از فروش نفت نه تنها باعث سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال موثری نشده است، بلکه به عکس چرخ‌های اقتصای کشور را نیز از کار انداخته است. سالانه در حدود ۷۰ میلیارد دلار واردات داریم و این به معنای از دست رفتن اشتغال و کاهش سرمایه گذاری در کشور است و نهایتا تورم افسار گسیخته و قابل انتظاری را بر کشور و ملت ایران تحمیل کرده است.

قنبری در ادامه انتقادات خود به مدیریت اقتصادی کشور افزود: در کنار این موضوع مشخص نیست که چرا با وجود مازاد درآمد پیش بینی شده از فروش نفت، موجودی حسابهای ارزی کشور تا این اندازه پایین باشد؟ مشخص است از درآمدهایی که نصیب کشور شده پولی باقی نمانده و این ابهامی است که همواره مطرح کرده‌ایم. از دولت نیز پاسخ خواسته‌ایم اما دولت پاسخی به این سوال نداده و جالب این است که درآمدهای نفتی نیز به اطلاع نمایندگان نمی‌رسد و حتی کمیسون‌های تخصصی نیز از این موضوع بی‌اطلاعند.

این نماینده مردم ایلام با اشاره به افزایش نرخ تورم و بیکاری در کشور و وعده های مکرر دولت برای تک رقمی کردن نرخ تورم گفت: مشخص نیست نرخ تورم کنونی کشور با چه شاخصی سنجیده شده که آقایان ادعای تورم ۱۹ درصدی را دارند؟ وقتی که قیمت کالاها چندین برابر شده است، آیا همچنان می توان از تورم ۱۹ درصدی صحبت کرد؟ تورم واقعی بالاتر از اینهاست.

قنبری در ادامه اظهار داشت: مکانیزم محاسبه تورم در کشور ایراد دارد و سبد کالایی که برای محاسبه تورم در نظر گرفته شده است، باید مورد تجدید نظر قرار گیرد. تورم واقعی را می توان از افزایش قیمت مواد خوراکی تشخیص داد و در این صورت باید از تورمی بالای ۵۰ درصد صحبت کرد .



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024