سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.12.2011, 21:32


دولت اوباما و دولت‌های اروپایی به دنبال جلب کمک متحدان عرب و آسیایی خود به منظور کاهش درآمد نفتی ایران در مناقشه بر سر برنامه هسته‌یی تهران، می‌کوشند از افزایش بهای نفت و وارد کردن آسیب به اقتصاد جهان خودداری کنند.

به گزارش ایسنا، شبکه خبری بلومبرگ با اعلام این خبر گزارش داد: این استراتژی که گسترده‌ترین تلاش است که تا به امروز برای هدف قرار دادن درآمد ایران انجام گرفته است شامل فشار فرانسه و انگلیس برای تحریم نفت ایران در اسرع وقت و در ماه آینده توسط ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا است.

وزارت امور خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه آمریکا و متحدان آسیا ـ اقیانوسیه هفته گذشته درباره تدابیر احتمالی مذاکره کردند و متعهد شدند فشار بر ایران را به منظور واداشتن این کشور به رها کردن برنامه هسته‌یی‌اش افزایش دهند.

بلومبرگ افزود: دولت اوباما مقاماتی عالی‌رتبه را در روزهای اخیر به عربستان و اسراییل فرستاد تا درباره هدف گرفتن صادرات انرژی ایران مذاکره کنند و در حال توسعه طرح‌هایی برای اجرای تحریم‌های تصویب شده در کنگره علیه بانک مرکزی است که خرید نفت از ایران را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

به گفته دیپلمات‌ها و تحلیلگرانی که به دولت مشاوره می‌دهند آمریکا هم‌چنین از ژاپن که دومین خریدار بزرگ نفت ایران است می‌خواهد از وابستگی به واردات از این کشور بکاهد و پالایش کنندگان را از خرید نفت خام ایران از طریق اعمال تعرفه‌های سنگین منصرف کند.

مارک دابوویتز ـ مدیر "پروژه انرژی ایران" در موسسه "دفاع از دموکراسی‌ها" در واشنگتن ـ که به کنگره و دولت درباره هدف گرفتن درآمدهای ایران از حوزه انرژی مشاوره می‌دهد، گفت: هدف نهایی خارج کردن نفت ایران از بازار نیست بلکه کاهش چشمگیر درآمدهایی است که ایران از فروش نفت دریافت می‌کند هرچند دورنمای تحریم نفت خام ایران توسط اروپا به بالا بردن بهای نفت کمک کرد.

این گزارش حاکی است: نفت منبع اصلی درآمد ایران است و در سال ۲۰۱۰ حدود ۷۳ میلیارد دلار را عاید این کشور کرد. نفت بیش از ۵۰ درصد بودجه ملی ایران را بنا به اعلام وزارت انرژی آمریکا و صندوق بین‌المللی پول تشکیل می‌دهد. ایران دومین تولید کننده بزرگ در سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) است و بنا به اعلام اوپک در سال ۲۰۱۰ به طور متوسط روزانه ۵۸/ ۲ میلیون بشکه نفت را صادر کرده است.

رستم قاسمی ـ وزیر نفت ایران ـ روز ۱۷ دسامبر تحریم‌ها را کم‌اهمیت دانست و گفت که جهان به نفت ایران نیاز داد و نمی‌تواند کمبود آن را جبران کند.

ویکتوریا نولاند ـ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ـ در واشنگتن نیز ۱۹ دسامبر گفت که آمریکا همه شرکای خود را ترغیب می‌کند تا هر آن چه را می‌توانند انجام دهند تا از وابستگی به نفت ایران بکاهند.

هیلاری کلینتون ـ وزیر امور خارجه آمریکا ـ با کویچیرو گمبا ـ وزیر امور خارجه ژاپن ـ در تاریخ ۱۷ دسامبر در واشنگتن دیدار کرد.

نولاند در این باره گفت که دو طرف درباره منابع جدید نفت ـ عراق، لیبی و غیره ـ و درباره این که شرکا برای استفاده از تامین‌کنندگان دیگر چه اقداماتی باید انجام دهند، مذاکره کردند.

ژاپن ۱۰ درصد نفت خام مورد نیازش را بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا از طریق ایران وارد می‌کند.

گمبا به خبرنگاران گفت که "در صورت متوقف شدن واردات نفت خام ایران خطر آسیب رسیدن به اقتصاد کل جهان وجود دارد."

آمریکا، ژاپن را برای منصرف کردن پالایش کنندگانی که از ایران نفت وارد می‌کنند تحت فشار گذاشته است. هدف این است که آن‌ها ترغیب شوند تا از نفت ارزان‌تر دیگر کشورها استفاده کنند یا ایران را وادار کنند بهای نفت خود را کاهش دهد.

دابوویتز گفت که تحریم اتحادیه اروپا و کاهش واردات نفت ایران از سوی ژاپن و کره جنوبی، خریداران باقیمانده را در موقعیت بهتری برای تخفیف گرفتن برخوردار می‌کند.

شرکت چینی "سینوپک" در ماه ژانویه به دلیل اختلاف بر سر بهای نفت واردات نفت خام ایران را کاهش داد.

چین، هند، کره جنوبی و ترکیه واردات نفت خام ایران در سال جاری را بنا به اعلام وزارت انرژی آمریکا افزایش دادند.

این گزارش با اشاره به برنامه هسته‌یی ایران، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و افزایش فشارها در پی آن افزود: دیپلمات‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که خواستند نام‌شان فاش نشود، گفتند که به آمریکا و اروپا اطمینان داده‌اند برای جبران کاهش صادرات نفت ایران به اروپا، تولید خود را افزایش خواهند داد.

مانوئل ونسانت ـ رییس شرکت دولتی "سون آنگول" ـ گفت که آنگولا که دومین تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقا است در صورتی که از آن درخواست شود خروجی خود را افزایش خواهد داد.

وی در مصاحبه‌ای اظهار کرد: اگر از ما درخواست شود که تولیدمان را افزایش دهیم ظرفیت انجام آن را خواهیم داشت.

این گزارش حاکی است: تحریم‌های کنگره آمریکا علیه بانک مرکزی ایران که به امضای باراک اوباما ـ رییس‌جمهور این کشور ـ نیاز دارد، پس از تبدیل شدن به قانون در صورتی که اوباما تشخیص بدهد ذخایر نفت خام برای جبران کاهش تولید ایران کافی است، ظرف ۱۸۰ روز قابل اجرا خواهد بود.

بر اساس این طرح قانونی، اوباما قصد دارد بر اساس گزارشاتی که وزارت انرژی هر دو ماه یک بار ارایه می‌دهد، در این‌باره تصمیم‌گیری کند.

این قانون به رییس‌جمهور اجازه می‌دهد با دلایل امنیت ملی از تحریم‌ها چشم‌پوشی کند یا در خصوص کشورهایی که خرید نفت ایران را به اندازه قابل توجهی کاهش دهند، استثناء قایل شود.

دنیس راس، که تا چندی پیش مشاور ویژه اوباما در امور ایران بود، گفت: اگر بهای نفت افزایش یابد آن‌ها می‌توانند از آن نفع ببرند زیرا نفت‌شان را می‌فروشند.

وی افزود: این کار باید به شکلی انجام شود که ایرانی‌ها از آن نفعی نبرند.

راس گفت که اگر خریدارانی که برای ایران باقی می‌مانند مجبور شوند نفت را به بهای بالاتری بخرند، ایران از آن نفع خواهد برد.

وی گفت که موضوع مهم باثبات نگه داشتن بهای جهانی نفت در حالی است که ایران خریداران معدودی داشته باشد.

طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس، اتحادیه اروپا از ماه ژانویه تا ژوئن روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت را از ایران وارد کرده است که حدود سه درصد نیاز منطقه را تشکیل می‌دهد.

بنا به اعلام وزارت انرژی آمریکا، اتحادیه اروپا در نیمه اول سال جاری ۱۸ درصد صادرات نفت را به خود اختصاص داد.

اگر وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست پایانی ژانویه درباره تحریم توافق کنند، ایتالیا کشوری خواهد بود که بیش از همه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این کشور چهارمین خریدار نفت ایران طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی است. یونان که از بحران بدهی رنج می‌برد و خریدار اعتباری نفت ایران است نیز از این تصمیم آسیب خواهد دید.

دیوید کوهن ـ معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا ـ در روزهای اخیر به عربستان و بحرین سفر کرد تا درباره تحریم ایران مذاکره کند و از طرفی دیگر وندی شرمن ـ معاون وزیر امور خارجه آمریکا ـ به اسراییل رفت.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024